Mint arról az Elektronet nyomtatott hasábjain már többször is tudósítottunk, a COVID–19 járvány sajnálatos hatást generált a járműiparra. A járvány kitörése okozta első leállások nyomán az autógyártók csökkentették a gyártósorok termelését, ami ezzel párhuzamban az alkatrész megrendelések visszaesését is jelentette. Ugyan az autók iránti kereslet gyorsan újra megélénkült, azonban a félvezetőgyártók addigra átálltak a fogyasztói-elektronikai termékekhez szükséges alkatrészek előállítására.
Bár az autógyártók és a szórakoztató elektronikai cégek nem ugyanazokat a chipeket használják, a gyártói kapacitás hiányát mindkét ágazat megérzi. Az autók általában régebbi mikroprocesszorokat használnak, az okostelefonok és más személyes eszközökhöz fejlettebb chipeket rendelnek. A félvezető gyártó cégek próbálják felgyorsítani a termelést: az Intel május elején jelentette be, hogy 3,5 milliárd dolláros beruházást hajt végre új-mexikói gyárában, az Európai Unió pedig elindította a folyamatot a félvezetők gyártásának növelése érdekében, amely azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ig megduplázza részesedését a globális félvezetőgyártásban.
Mindezek erőfeszítések dacára Helmut Gassel, az Infineon marketing igazgatója egy interjúban azt mondta, hogy „nagyjából 1,5 millió autót nem gyártottak az első negyedévben, és 1 milliót nem gyártanak a másodikban”. A vállalat bevételeinek 45 százaléka az autógyártóknak eladott chipekből származik. A gyártást kiszervezve végeztetik olyan cégeknél, amelyek többsége Tajvanon, Dél-Koreában, az Egyesült Államokban és kisebb részben Kínában található.
A félvezető iparágban működő cégek szerint a chipek globális hiányával kapcsolatos problémák nem oldódnak majd meg gyorsan – vélik Az Infineon mellett a piac meghatározó szereplő. Az Intel, az Nvidia és a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) vezetői 2022-ig, esetleg 2023-ig tartó nehézségekre számítanak.
Forrás: just-auto.com