
A pátyi BYD Smart Device Hungary Kft. eredetileg a Flex tulajdonában volt. Mivel elsősorban a Huawei számára gyártottak itt elektronikai eszközöket, az amerikai elnök által meghirdetett, Kína ellenes szankciók miatt be kellett zárniuk a gyárat. A telephelyet az évek óta Szegeden autógyárat építő kínai BYD vette meg. (Ezen kívül a BYD-nak Komáromban van egy buszgyára BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. néven.) A tranzakcióval kapcsolatosan a Huawei akkor azt közölte, hogy a BYD ugyanazokat a távközlési hálózati és informatikai berendezéseket – mikrohullámú és adatátviteli antennákat, bázisállomásokat, switcheket, szervereket – gyártja majd tovább, amelyeket korábban is itt szereltek össze. A törvényes határidőhöz képest jelentős késéssel, csak nemrég közzétett beszámoló szerint a tevékenység fő iránya azóta sem változott, a társaság elektronikai alkatrészek gyártásával és értékesítésével foglalkozik.
Ugyanakkor ez a dokumentum a cég tevékenységének gyengélkedéséről árulkodik. A BYD Smart Device Hungary Kft. árbevétele több mint 40%-kal visszaesett: a pátyi gyár 2024-ben 708,9 millió eurós forgalmat ért el, szemben a 2023. 1,243 milliárd euróval. Ezzel együtt az adózott eredménye 11,8 millió euróról 9,7 millió euróra csökkent. A statisztikai létszám is kisebb lett: míg 2023-ban 173 fő dolgozott náluk, tavaly már csak 153 fő. A bérköltség 2,96 millió euróról 2,76 millió euróra csökkent. Ez a költség volumen a 708,9 milliós árbevételhez képest kevesebb, mint fél százalékos hányadot jelent, ami alacsony hozzáadott értékű összeszerelésre utal.
Áttekintve a bevételi szerkezetet azt látjuk, hogy a cég 708,9 millió eurós árbevételéből 708,8 millió exportban realizálódott (ebből 691,6 millió EUR volt az EU országaiba irányuló értékesítés). Vagyis a kft belföldi forgalma mindössze 95 890 euró volt. Az eladott áruk 594,3 millió eurós beszerzési értékéből 578,4 millió euró harmadik országból (esetünkben értsd: Kína) érkezett. Mindez arról tanúskodik, hogy a pátyi vállalkozás az alkatrészeket, modulokat döntően Kínából hozza be, majd azokat részben helyben szerelik össze, alacsony hozzáadott érték mellett – tipikus összeszerelő- és logisztikai üzemi tevékenység.
Fotó: BYD Facebook




