FőoldalÜzletMeghalt egy Tesla sofőrje – Önök tudnák, mi a dolguk?
2016. szeptember 21., szerda ::

Meghalt egy Tesla sofőrje – Önök tudnák, mi a dolguk?

Hollandiában inkább nem kockáztattak feleslegesen a tűzoltók amikor egy ember a Teslájával egy fának csapódva meghalt. A helyi tűzoltók hosszú ideig nem szabadították ki az áldozatot a roncsok közül, ugyanis nem tudták eldönteni, hogy az autó feszültség alatt van-e még, feleslegesen pedig nem akartak kockáztatni egy áramütést

Hollandiában egy ember életét vesztett azt követően, hogy Teslájával fának csapódott. A nagy erejű ütközés hatására az autó eleje teljesen összetört és kigyulladt. A helyszínre érkező tűzoltóknak ugyan sikerült eloltaniuk a tüzet, viszont a járműben rekedt testet hosszú ideig nem tudták kiemelni. Nem lehetett ugyanis eldönteni, hogy az elektromos jármű feszültség alatt van-e még, vagy nem. És mivel az áldozat már nem élt, feleslegesen nem akarták kockáztatni, hogy a kiemelés során áramütés érje őket. A balesetet követően egyébként rögtön tanácsot kértek a Tesla helyi képviseletétől, de a válasz csak öt óra múlva érkezett meg. A Tesla egy későbbi közleményében azt jelezte, hogy a balesetkor nem működött az "Autopilot" funkció, és a jármű által küldött adatok alapján kijelenthető, hogy az azt megelőző vezetési ciklus alatt sem volt bekapcsolt állapotban. Annak érdekében, hogy kiderüljön, mi okozhatta a balesetet, pedig teljes mértékben együttműködnek majd a hatóságokkal, illetve közzé teszik majd annak hivatalos eredményét.

A helyi tűzoltóság szóvivője, Ronald Boer elmondta: „A kollégáim biztosak voltak abban, hogy az áldozat az ütközés pillanatában életét vesztette, ezért nem sok értelmét látták annak, hogy felesleges kockázatot vállaljanak a test kiemelésével. Sokat tudunk az elektromos járművekről, de mindig lesznek olyan esetek, amikor valami váratlan történik. Ezekből viszont sokat tanulhatunk.”

Mit tehet egy magyar tűzoltó egy ilyen esetben?

Magyarországon több mint 1 000 darab részben vagy teljesen elektromos autó fut már az utakon. Várakozások szerint az elektromos járművek - elektromos autók, kisteherautó, teherautók, buszok és motorkerékpárok - száma 2020 végére eléri majd a 62 ezer darabot.

A katasztrófavédelem már évek óta kiemelten kezeli a félhibrid, hibrid és elektromos járművek megjelenését a hazai közlekedésben. Éppen ezért az elektromos járművekkel kapcsolatos balesetek részét képezik a tűzoltás taktikai lépéseit leíró szabályzataiknak, képzéseinknek. Az elektromos járművekkel kapcsolatos szakszerű és biztonságos tűzoltói beavatkozások érdekében először 2011 áprilisában tartott a katasztrófavédelem továbbképzést minden olyan tűzoltónak, aki a tűzoltásoknál, vagy a műszaki mentéseknél parancsnoki feladatokat lát el. Azóta az ilyen járművekkel kapcsolatos speciális szakmai ismeretek beépültek a tűzoltók napi képzési rendszerébe, így minden tűzoltó a beosztásának megfelelő mértékben sajátítja el, hogy ezeknél a járműveknél hogyan kell beavatkozni, hol lehet azokat áramtalanítani, hol helyezkednek el az akkumulátorok, és melyek a vágási pontok.

De nem csak elmélet, hanem gyakorlati oktatások is tartanak arról, hogy az elektromos járművek baleseteinél hogyan kell szakszerűen beavatkozni. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a PSA Peugeot Citroën, a Porsche Hungaria Kft., a Toyota Motor Hungary Kft., az Opel Southeast Europe Kft., a Renault Trucks Hungária Kft. és a Volvo Hungária Kft. szakemberei ugyanis több alkalommal tartottak a tűzoltók részére az egyes gépjárműtípusokra jellemző, mentéshez szükséges gyakorlati képzést, ahol speciálisan az adott típusra jellemző szerkezeti elemeket vették végig.

2015-ben pedig megszületett egy együttműködési megállapodás a Bosch-sal, amelynek eredményeként, egy "autódiagnosztizáló" szoftver segíti a tűzoltók munkáját hamarosan, amely tartalmazza az utakon futó személy- és tehergépjármű típusok több mint kilencvenöt százalékának pontos műszaki információit. Ennek alkalmazásával pedig azonnal pontos tájékoztatást tudnak adni, adott esetben egy sérült elektromos járműnél dolgozóknak, a műveletirányítási központból.

A villanyautókban rekedt utasok kimentésére is fel vannak készülve a hazai tűzoltók, készenléti járműveiken Holmatro típusú hidraulikus feszítő-vágó eszközök vannak málházva, de előfordulnak Lukas és Weber típusú feszítő-vágók is, amelyek jelentősen meggyorsítják a munkájukat. A tűzoltójárműveken ezeken felül szigetelt nyelű kézi erővágók is rendelkezésre állnak, amelyek segítségével a szükséges pontokat átvághatják, az elektromos járművet áramtalaníthatják.

Egy elektromos jármű esetében a műszaki mentés során a hangsúly, ez utóbbi lépésen van, hiszen balesetvédelmi okok miatt a beavatkozó tűzoltók nem kezdhetik meg a sérült, vagy járműben rekedt személyek mentését a jármű áramtalanításáig. Az ehhez szükséges időt leszámítva egyébként egy elektromos jármű tüze nem különbözik egy belsőégésű motorral szerelt jármű tüzétől, hiszen közel ugyanannyi éghető anyag található a két típusú járműben.
Ez pedig azt jeleneti, hogy a gyakorlatban nagyjából azonos idő alatt tudnak a tűzoltók eloltani egy elektromos- és egy belsőégésű motorral szerelt járművet.

Mit tehet a járókelő, ha kigyullad egy elektromos autó?

A legfontosabb, hogy amennyiben ez lehetséges, haladéktalanul hagyják el az utasok az autójukat. Oltásra pedig kimondottan olyan tűzoltó készüléket - ABC, BC vagy C típusú - használjanak, amely alkalmas elektromos tűz eloltására. A járművekhez adott kezelési útmutató egyébként részletes leírást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy baleset során hogyan kell eljárnia az utasoknak, illetve a jármű töltése során azok hogyan előzhetőek meg.

Hozzá kell tenni, hogy pl. a Nissan Leafek egyébként úgy vannak megtervezve, hogyha ütközés során bármelyik kábel megsérül, akkor azonnal lekapcsolódnak az elektromos berendezések.

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény