A Külügyminisztérium Kereskedelempolitikai és Világgazdasági Főosztálya, valamint az Európai Bizottság Kereskedelmi Főigazgatósága rendezésében kereskedelempolitikai szemináriumon vehetett részt 180 meghívott vendég, közöttük az ELEKTRONET és MELT képviseletében jómagam. A szemináriumot Várkonyi László külügyminisztériumi főosztályvezető moderálta.
A WTO (World Trade Organisation) arra született, hogy a világkereskedelmet koordinálja, egyeztesse a tagországok vámpolitikáját, kompromisszumok árán utat teremtsen a világméretű kereskedelemnek.
A tagsággal előnyök járnak, főként a kisebb országok részére, de olyan országok is küzdenek a tagságért, amelyek teljesen zárt gazdaságban is életképesek, de a nyitással a világ felé jelentős pozitívumokhoz jutnak. Ilyen Oroszország esete is, legfőbb árucikke, az energia (kőolaj és földgáz) piacra talál.
Martonyi János külügyminiszter úr megnyitó beszédében elmondta, hogy Magyarországnak oda kell figyelnie Oroszország WTO tagságára, mert globális kereskedelmi nyitásban van Magyarország, amelynek fő iránya kelet, a kockázatok növekedésével felértékelődik az összefogás, amit egy ilyen világszervezetei tagság kínál. Az EU-ban 69%-os exportunk jelenleg nagyon versenyképes, de energiára rászorulunk, amit a szomszédos országokkal való kereskedelmünk dinamikusan ellensúlyoz. Magyarországnak számára tehát a keleti nyitás nagyon fontos téma.
Ezek után Balás Péter, az Európai Bizottság Kereskedelmi Főigazgatóságának főigazgató-helyettese két részes előadása hangzott el. Sok dián keresztül mutatta be az orosz gazdaság EU-s érdekviszonyát, amelyből kiderül, hogy Oroszország mintegy 2%-os vámveszteség árán kötött kompromisszumot a WTO-val, amelynek eredményeképpen energiahordozóira biztos piacot talál. Ebben a rendszerben kell Magyarországnak is megfontolni az együttműködést, a kölcsönös hasznok alapján. Az orosz piac stabil, kiszámítható, a kereskedelmi viszonyokban a kölcsönös tisztelet az irányadó, Magyarország első sorban mint energiaforrásra tekint Oroszországra.
Oroszországgal manapság nem könnyű kereskedni. 20 ... 30 évvel ezelőtt a magyar utazó a szovjet üzletekben számtalan magyar élelmiszert, bort talált, manapság ez messze nincs így. A verseny óriási, az oroszok "kemény valutájukért" a legmárkásabb és olcsó cikkek közt válogathatnak, a tokaji bornak a chileivel kell versenyezni, elektronikai cikkek közül legfeljebb a magyarországi gyárakban készült, multinacionális cégek termékei a kelendőek, a régi kereskedelmi kapcsolatokat felülírta a történelmi változás. Lehetőség van kereskedelmi aktívumuk ledolgozására, de a hatalmas ország piaci igényeit érdemes tanulmányozni. Erre segítségül mennek társadalmi szervezetek, a MELT is tervez kiállításokon, konferenciákon való részvételt, ismerkedési fórumok szervezését az elektronikai szakmában.