Az elektromos motorvezérlők számos alkalmazásban megtalálhatók, a háztartási eszközöktől az ipari rendszerekig éppúgy, mint az autóipar alrendszereiben és az elektromos járművekben. Az új meghajtók által lehetővé vált kifinomult sebesség- és nyomatékvezérlés kiküszöböli a hagyományos be- és kikapcsolást, ami által finomabb működést és nagyobb hatékonyságot érhetünk el. A szabályozható mozgásvezérlők megjelenése jelentős mértékben csökkentette a piacra dobás idejét és egy új, elektromosan vezérelt motor kialakításának költségét, ami által ezek járható utat jelentenek sok költségérzékeny piacon.
A hőelvezetés megoldása sarkalatos kérdés
Az elektromos vezérlő részeként általában MOSFET vagy IGBT tranzisztorokból felépített kapcsolóhidat használnak a motor meghajtásához. Amikor a híd tranzisztorai bekapcsolt állapotban vannak, a „Drain-Source" (MOSFET tranzisztor) vagy a kollektoremitter (IGBT) ellenállás I2R veszteségei hőt állítanak elő a tranzisztor tokozásán belül. A kapcsolás veszteségei is hozzájárulnak ehhez a belül keletkező hőhöz, amit el kell távolítani, hogy megakadályozzuk, hogy a csatlakozás hőmérséklete a gyártó által ajánlott maximális érték fölé emelkedjen. Ahogy a motor fordulatszáma a sebesség vagy a nyomaték növelése érdekében emelkedik, a híd tranzisztorai által generált hő szintén.
Ezért bármely elektromos motorvezérlő tervezőjének számolni kell a hőelvezetésre fordított költségvetéssel. A hőmérsékletgrádienst a hűtőborda felületétől az eszköz illesztéséig kezelni kell, hogy az illesztés hőmérséklete a legrosszabb esetben is a gyártó által meghatározott maximális értéken belül legyen. Ezért a tranzisztor felületétől a hűtőbordáig tartó hatékony hővezető útvonal létfontosságú ahhoz, hogy elegendő hőenergiát adjunk át a hűtőbordának, ahonnan az hatékonyan szétsugárzik, vagy szükség szerint egy hűtőventilátor segítségével eltávozik. Ha a hűtés elégtelennek bizonyul, kompenzálni kell egy nagyobb hűtőborda alkalmazásával, esetleg járulékos hűtőventilátorral, vagy mindkettővel. Ez többletköltséggel jár, ráadásul ellentétes azzal a követelménnyel, hogy a szerkezet minél kisebb helyen férjen el.
Méret- és költségmegkötések
A hűtőborda lehetséges méretének fizikai határa is lehet, főleg az olyan kötött hellyel rendelkező alkalmazás esetén, mint az autóipar. Az egyik megoldás, ha drága anyagból, pl. rézből készült hűtőbordát választunk. A réz hővezető képessége magasabb, mint az azonos méretű és alakú alumíniumé. Mielőtt döntést hoznánk egy ilyen magas költségű alternatívát illetően, a mérnököknek mindenképp meg kell győződniük arról, hogy a MOSFET és a hűtőborda közötti összekapcsolódás a lehető leghatékonyabb. A megfelelő hővezető képességű kitöltő anyagok behelyezése lehetővé teszi az elektromos alrendszer tervezőjének, hogy megfeleljen az autógyártók által meghatározottaknak anélkül, hogy drága hűtőborda-megoldásokhoz nyúlna. Az alumínium hűtőborda könnyebb, mint az azonos paraméterű rézeszköz. Az autóipari környezetben ez jelentős tényező lehet, ami befolyással van a hűtőbordák kiválasztására és méretezésére.
A hűtőbordához vezető út hatékonyságának növelése főleg az útvonal réseinek kiküszöbölésével érhető el. A zárt vagy álló levegőnek jelentősen kisebb a hővezető képessége, mint a tranzisztor tokozásának, az alumínium hűtőbordáknak, vagy akár a szerelőpanel FR4 anyagának. A levegő hővezető képessége 0,02 W/mK körül mozog, ami az alumínium esetében 237 W/mK. A kritikus rések hővezető és elektromosan szigetelt anyaggal való kitöltése alapvető az olyan villamos készülékeknél, mint a széles körben használatos motorvezérlők. A legmegfelelőbb réskitöltő anyag kiválasztása, a hővezető képesség, a kezelési könnyedség és a költség optimális kombinációja fontos részét képezi a hőelvezetés kialakítási folyamatának.
Motorvezérlők a motorháztető alatt
Az egyik gyakorlati példa a jelenlegi trend, hogy elektromos motorvezérlőket alkalmazzunk az autók hűtőventilátoraihoz. Ezáltal a ventilátor sebessége változtatható, és ez rugalmasabb motorhűtési stratégiát tesz lehetővé, valamint az autó elektronikájára fordított költség is jobban kezelhető. A motort hajtó feszültséget kapcsoló meghajtóegységnek szét kell oszlatnia a veszteségeket a ventilátormotor energiájával arányosan.
Egy kisautó esetében ez 300 és 500 W között mozoghat. Nagyobb autóhoz 800 … 1000 W-os motor szükséges.
Ezt jól mutatja két legutóbbi Bergquist-projekt is: két európai autógyártóval együttdolgozva, a Bergquist mérnökei kifejlesztettek egy 1,5 W/mK vezetőképességű réskitöltő anyagot, hogy az megfeleljen a kisautók változó sebességű hűtőventilátorai által támasztott követelményeknek. Nemrégiben egy nagyobb gépjárműhöz kellett kifejleszteni egy speciális, 3 W/mK hővezető képességű autóipari hézagkitöltő anyagot, hogy javuljon a hőáramlás a hűtőborda felé.
Széles körű alapvető és összetett feladatokat hajtanak végre, az ülések és a tükrök beállításától kezdve a motor és sebességváltó mű indítószerkezetéig. Másik növekvő alkalmazási területet a kormányműrendszerek jelentenek. A Bergquist látja el hővezető anyagokkal egy vezető autógyár elektromos és elektromoshidraulikus kormányműveit, ahol a csúcsteljesítmény akár 470 ... 695 W is lehet.
Az elektromos meghajtók nagyobb irányíthatóságot eredményeznek, működésük finomabb és költséghatékonyabbak, így a motorvezérlés kialakítása fontos tényező, és megfontolandó a modern gépjárművek számos területén.
Motorvezérlés a gyárban
Egyéb fontos paramétereket is meg kell fontolnunk a hővezető anyagok fejlesztésekor. Az olyan alkalmazásokban, mint az ipari vezérlők, ahol a meghajtó és a vezérlőelemeket gyakran présöntési technológiával készült burkolatba ágyazzák, a burkolaton végzett gépmunka eredményeként gyakran előfordulnak fémszilánkok.
Az átvágás lehetősége, annak következményei és a kényszer, hogy ezt elkerüljük, szintén nagyon lényegesek az autóipari alkalmazásokban.
Motorvezérlés az elektromos járművekhez
Bármely motorvezérlő alkalmazásban a motor maximális fordulatszáma idézi elő a legrosszabb hődisszipációt. Az olyan alkalmazásban, mint az elektromos gépjármű, a járművek, amelyek működését a hirtelen gyorsulás és nagy terhek hordozása jellemzi, nagy igényt támasztanak a motor fordulatszámával szemben. Egyik ilyen alkalmazás lehet a targonca, vagy más teherszállító jármű.
A legrosszabb esetben fennálló feltételek biztosítása érdekében, az elektromos járművek motorvezérlőiben a fizikailag nagyméretű alkatrészeket – mint amilyenek a furatszerelt MOSFET-ek, kondenzátorok és sínek – lecserélték olyan hőkapacitású alkatrészekre, hogy a hőmérséklet ellenőrizhető legyen. Az ilyen nagy eszközök összeszerelése költséges, mivel általánosságban nem alkalmasak a nagy sebességű automatizált gyártósoron való szerelésre.
A gyártósor átbocsátóképessége szintén viszonylag lassú, amely csökkenti a termelékenységet, és a jármű építési idejét megnöveli. Olyan hővezető anyagok használata, mint a Bergquist Thermal Clad, lehetővé tette az elektromos járművek gyártói számára, hogy átváltsanak a felületszerelt technológiára, az olyan eszközök esetében is, mint a félvezetők. A felületszerelés nagy sebességű, automatizált, valamint kisebb, alacsonyabb profilú szerelt egységet tesz lehetővé, összehasonlítva a furatszerelési módokkal.
Következtetés
A széles körben alkalmazott elektromos motorok fordulatszám-szabályozásának növekvő igénye miatt, a tranzisztorhidak tervezése – az egyes tranzisztorok belső hőmérsékletének szabályozására – fontos alapelv számos, motorvezérlést tervező számára. Az alkatrészek és a hűtőborda közötti rések megszüntetése alapvető az egészséges hővezető kialakításhoz, és ehhez számos anyag felhasználható.
Egy másik nagyon hatékony technológia a nagy hűtőbordával szerelt alkatrészek esetében, hogy a szabvány áramköri lapanyagot szigetelt fémszerelőpanelra cseréljük. Ez nem csak nagyon rövid útvonalat eredményez a hűtőbordához, de kiküszöböli az egyenkénti hűtőbordák szükségességét – amelyek drágák, növelik a vezérlő méreteit, és időigényes az összeszerelésük –, valamint lehetővé teszi a felületre történő szerelést a kisebb beépítési méretű alkatrészek használatával anélkül, hogy csökkentené a teljesítményt.
A Bergquist Company egy magántulajdonban lévő családi vállalkozás, amely az 1960-as években kezdte el működését az Egyesült Államok középnyugati régiójában elektromos alkatrészek forgalmazójaként. Mára a Bergquist négy részlegből áll: hővezető termékek, membrán kapcsolók, elektromos alkatrészek és érintőképernyők. A Bergquist a világ vezető vállalata a hővezető anyagok fejlesztése és gyártása területén, amelyek olyan termékmegoldásokat eredményeznek, amelyek irányíthatják és kezelhetik az elektromos berendezésekben és a nyomtatott áramköri lapokon keletkezett hőt. A Bergquist központjai és üzemei az Egyesült Államokban, Minnesota és Wisconsin államban találhatók. A Bergquist további üzemekkel rendelkezik Hollandiában, Németországban, az Egyesült Királyságban, Koreában, Japánban, Hong Kong-ban és a kínai Pekingben. Az egész világra kiterjedő értékesítési és támogatási hálózat révén a vállalat nemzetközi ügyfeleinek egyedi igényeit képes kielégíteni. A vállalat sokéves tapasztalattal rendelkezik az autóipar gyártói és beszállítói számára nyújtott megoldások terén, és a QS9000 minősítés birtokosa; a Bergquist azon munkálkodik, hogy a közeljövőben elérje a TS16949 minősítést. |