Az East-West Gate, a 21. század terminálja Európában elsőként használ majd saját 5G-hálózatot a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére. Európa legnagyobb, a jövő év első negyedévére elkészülő, okos vasúti logisztikai terminálján emellett szintén az 5G-technológia segítségével, távolról irányítják majd a terminál teljesen önvezető, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit.
Dr. Sztáray Péter biztonságpolitikáért felelős államtitkár és Dr. Solymár Károly Balázs digitalizációért felelős helyettes-államtitkár jelenlétében megállapodást kötött az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt., a Vodafone Magyarország és a Huawei Technologies Hungary a Fényeslitkén épülő intermodális terminál ipari 5G-magánhálózatának kiépítéséről. A fejlesztéshez szükséges hardvereket a Huawei, míg a platform- és hálózati támogatást a Vodafone Magyarország biztosítja. A projekt nemcsak a hazai 5G-fejlesztésekben, hanem a vasúti áruszállítás digitalizációja területén is fontos mérföldkő, az East-West Gate minden tekintetben a 21. század vasúti logisztikai központja lesz.
Dr. Solymár Károly Balázs digitalizációért felelős helyettes ITM államtitkár szerint „Kiemelt figyelmet fordít a kormány az 5G technológiára épülő ipari megoldások fejlődésére, ennek első komoly mérföldkövét jelenti a most megvalósuló logisztikai beruházás. Reményeink szerint több, a legfejlettebb digitális technológiákat alkalmazó innovatív fejlesztés valósul meg a közeljövőben Magyarországon, ezzel is tovább javítva a hazai versenyképességet. Éppen ezért a kormány partner minden olyan csúcstechnológiát fejlesztő, szolgáltató vagy alkalmazó vállalatnak, amely hozzájárul a hazai gazdaság erősítéséhez”.
Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt vezérigazgatója, Tálosi János hangsúlyozta: „Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, újra lehetősége lesz aktívan bekapcsolódni az Ázsia és Európa közötti vasúti áruszállításba”. Hozzátette, hogy a legfejlettebb technológiákat építik be a terminálba, így gyorsabbá és pontosabbá teszik a szállítást. „Az 5G-technológia használatával maximalizálhatjuk a terminál működési hatékonyságát, továbbá lehetőség nyílik kutatás-fejlesztési programok indítására, valamint a világszerte még csak most berobbanó technológia ipari felhasználásának bemutatására is” – emelte ki Tálosi János.
Colin Cai, A Huawei Technologies Hungary vezérigazgatója kiemelte, hogy „A vállalatunk 5G-s privát hálózatai teljesen új iparágak digitalizációját teszik lehetővé. A Huawei több hasonló rendszert épített már ki Kínában, Európában viszont ez az első olyan konténerterminál, ahol ilyen 5G technológiával megvalósított, önvezető, távvezérlési megoldást használnak”. Hozzátette, hogy a nagyfelbontású kameráknak nagy feltöltési sávszélesség, míg a távoli vezérléshez nagyon alacsony késleltetés szükséges. Az egyedi kialakítású, nagy adatbiztonságú, privát 5G hálózat lehetővé teszi, hogy a konténerterminál teljes területén vezeték nélkül, valós idejű távvezérlés működjön. A hálózatnak köszönhetően jelentősen nő a hatékonyság és megváltoznak a munkakörülmények, Fényeslitkén például a darukezelőknek már nem kell egész nap a darukon ülni”. A HUAWEI pátyi üzemében tavaly elindult első hazai privát 5G hálózat után az EWG a következő lépés, amit a vállalat a Vodafone-nal közösen, partnerségben hozott létre. Az újabb beruházás jól mutatja, a technológia immár elérhető és használható bárki számára.
Az East-West Gate intermodális terminálról
Az ukrán-magyar határ közelében, a magyarországi Fényeslitkén 2021 januárjában kezdődött el az East-West Gate (EWG) intermodális terminál építése 85 hektáros – a Margitszigetnél nagyobb – területen. Magyarországnak az EWG építésével lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni. A 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban a terminál működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.