Az Elektronet 2021/3 nyomtatott száma az E-mobilitásra fókuszál. Itt egyebek mellett bemutatjuk az akkumulátorgyártási kapacitásokat lehetőségeket. Az érem másik oldala az elektromos járművekben már nem használható akkumulátorok hasznosítása.
Az E-járművek legdrágábban és egyben legnagyobb szén-dioxid kibocsátással előállítható egysége az lítium-ion akkumulátor pakk. Az energiatárolás volumenének növelése, a pakk tömegének csökkentése áll az akkumulátorok fejlesztésének középpontjában. Ennek a folyamatnak köszönhetően egységnyi kapacitás eléréséhez egyre kevesebb ritkaföldfémre van szükség, a hatékonyabb akkumulátorok gyártása egyre kisebb fajlagos környezetterheléssel jár.
A gyártók által garantált tölési-kisütési ciklusszám elérése után nem lesznek a lítiumion akkumulátorok teljesen használhatatlanok: csak a kapacitásuk egy részét veszítik el, ami miatt az autó hatótávja jelentősen csökken. Szerencsére a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy korábbi prognózisokhoz képest a 150-200 ezer kilométert futott elektromos autók esetében sokkal kisebb a kapacitáscsökkenés. Azonban mi lesz, ha lejár az életciklusuk?
A már jelentősnek mondható kapacitáscsökkenés után az akkumulátorok új szerepkört kaphatnak, energiatárolási funkciókat ellátva. Az egyes akkumulátorokat módosítás nélkül egészben vagy akár egy-egy cella kicserélését követően újra lehet őket használni háztartási vagy akár ipari területen. Mivel ettől kezdve helyhez kötötten üzemelnek, a napelemmel megtermelt energia tárolására kiválóan használható akár egy 50%-os kapacitáscsökkenést mutató akkumulátor is. Egy 20-30 kWh teljesítménnyel rendelkező akkumulátor esetében ez 10-20 kWh-ot jelent, ami fedezheti egy átlagos háztartás éjszakai energiaigényét. Így nem csoda, hogy pl. Németországban egyre többen vásárolnak akkumulátorpakkokat energiatárolás céljából. Tudni érdemes, hogy Németországban a villamosenergia ára mintegy 100 Ft/kWh, ezért megéri a saját erőműben megtermelt energia ilyen úton való tárolása. Másik példa: Japánban, Kaliforniában a földrengések, viharok stb miatt gyakoriak áramkimaradások, az azoktól való félelem indokolja az akkumulátorpakkok vásárlását.
Ugyanakkor komoly fejlesztések történnek az újrahasznosítás érdekében is. A gyártási technológiák ma már olyanok, hogy lehetővé teszik az akkumulátorok környezetbarát újrahasznosítását is. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően lehetővé válik, hogy ezek az akkumulátorok elemeikre bontva új akkumulátorok nyersanyagforrásaként második életet kezdjenek. Így például a Honda összegyűjti az elhasználódott, korábban elektromos autók meghajtását biztosító akkumulátorokat. Innovatív újrahasznosítási technológiát alkalmazva kinyeri azokat a nemesfémeket, melyek visszakerülve a gyártási körforgásba új akkumulátorok alapanyagául szolgálnak. Fontos tényező, hogy a közeli jövőben az összes Honda kereskedésnél gyűjthető lesz az elhasználódott akkumulátor, így a logisztikai része is könnyedén megoldható lesz. Érdemes megemlíteni az évekig piacvezető Nissan Leaf-et gyártó Nissan legújabb kezdeményezését is. A Nissan is összegyűjti Európában az akkumulátorokat és háztartási energiatárolókká alakítja, majd napelemrendszerek mellé telepíti azokat.