Az előrejelzések szerint a globális akkumulátortermelés érdemben növekedhet a következő években, a teljes kapacitás elérheti a 278 gigawattórát 2021-re, míg jelenleg ez az érték csupán 103 gigawattóra. Az európai gyártókapacitások is érdemben növekedhetnek, köszönhetően azoknak az üzemeknek, amelyek a tervek szerint Svédországban, Magyarországon és Lengyelországban kezdik meg a termelést hamarosan. Az egyre nagyobb mennyiségű akkumulátor előállításához a becslések szerint akár háromszor annyi lítiumra is szükség lehet néhány éven belül, mint amennyit 2015-ben felhasználtak. A globális kereslet 2025-re elérheti az 535 ezer tonnát. Ez a mennyiség természetesen nem csak az elektromos autók akkumulátoraihoz kell, jut belőle majd más energiatároló- és szórakoztatóelektronikai eszközökbe is. Ilyen piaci környezetben, illetve ilyen várakozások mellett nem csoda, hogy az ausztrál European Metals lítium-bánya nyitását tervezi Csehországban, ahol Európa legnagyobb készletei találhatóak a nyersanyagból.
Ilyen piaci környezetben, illetve ilyen várakozások mellett nem csoda, hogy az ausztrál European Metals szeretne lítium-bányát nyit Csehországban, azaz egészen pontosan Cinovecben. Az ehhez szükséges bányászati jogot már 2012-ben megvásárolták a cseh államtól. A vállalat tervei szerint 393 millió dollárt - közel 108 milliárd forint - fektet majd be, hogy felépítse a település mellett a kitermeléshez szükséges operációt.
A Cinovecbe tervezett bányában 2019-től indulhat meg a termelés, a tervek szerint éves szinten 20 800 tonna lítiumot hozhatnak a felszínre. Csehország lítium-készlete elérheti az 1,3 millió tonnát, amely a globális készletnek mintegy 3 százalékát teszi ki. Ennek a hatalmas mennyiségnek köszönhetően Csehország olyan lítium-nagyhatalmakkal szerepel egy listára, mint Ausztrália, Chile, Argentína, vagy éppen Kína. A European Metals terveit erősítheti, hogy a kitermelés helyszíne lokáció szempontjából kiváló, Cinovec bányaváros Csehország és Németország határánál fekszik, és mintegy másfél órányira helyezkedik el Prágától, míg a jelentős ipari kapacitásokkal rendelkező Drezda csupán 35 kilométer távolságra van. Nagy előny, hogy a térségben komoly hagyományai vannak a bányászatnak, korábban ónbányászat is folyt Cinovec közelében, így rendelkezésre áll a kitermeléshez szükséges szakképzett munkaerő. Ráadásul ebben a térségben a legmagasabb a munkanélküliségi ráta egész Csehországban, részben pont a korábbi bányák bezárása miatt. A bányászathoz szükséges infrastruktúrát sem kell túlságosan bővíteni, az úthálózat kiváló és rendelkezésre áll a vasúti csatlakozás és nagyfeszültségű távvezetékhez történő csatlakozás lehetősége is.
A sztorival kapcsolatban ki kell emelni, hogy a bányától mindössze 90 kilométerre, Kamenzben fog megépülni 500 millió eurós beruházással a Mercedes saját akkumulátorgyára, amely akár komoly felvevője lehet a Cinovecben kitermelt lítiumnak. A németek az új üzemben 2018 közepétől megkezdhetik a termelést, ahonnan elláthatják új elektromos autóikat akkumulátorokkal. A tervek szerint a Daimler 10 új elektromos autót fog piacra dobni 2022-ig és 2020-ban már éves szinten 100 ezer elektromos autót értékesítenek majd.
Elon Musk, a Tesla vezére tavaly novemberben jelentette be, hogy idén kiválasztják azt a helyszínt Európában, ahol a vállalat legújabb Gigafactoryje felépülhet. A tervezett beruházás értéke közel 5 milliárd euró lehet és közvetlenül, illetve közvetve 17 ezer embernek adhatna munkát, így nem csoda, hogy az elmúlt hónapokban több európai ország is jelezte, szívesen otthont adna az új üzemnek. Lítium-készlete miatt természetesen köztük volt Csehország is.