Az IDC friss jelentése szerint 2015-ben mérhettek utoljára 10 százalék feletti éves növekedést az okostelefonok értékesítésében. Az amerikai piackutató előrejelzése szerint 2020-ig már csak sokkal óvatosabb tempóban bővülhet a szegmens.
Tavaly az IDC becslése alapján 1,44 milliárd telefont adtak el világszerte. Ez 10,4 százalékkal haladja meg a 2014-es mennyiséget és nagyjából megfelel a Strategy Analytics hasonló témában korábban megjelent elemzésének. Utóbbinál is figyelmeztetésként szerepelt, hogy a két számjegyű éves növekedés ellenére a tavalyi utolsó negyedévben nagyon megtorpantak az eladások, és ez nem sok jóval kecsegtet az elkövetkező időszakra nézve.
Az IDC osztja a fenti nézetet, és úgy kalkulálnak, hogy idén várhatóan 1,52 milliárd készülék találhat gazdára, ami 5,7 százalékos piaci növekedést jelenthet. Nagyjából ezt az éves ütemet látják reálisnak egészen 2020-ig nyúló középtávú előrejelzésükben. Az elkövetkező öt évben átlagosan 6 százalékkal bővülhet az értékesített darabszám és 2020-ban már 1,9 milliárd fölé nőhet a piac. Észak-Amerika, Nyugat-Európa és Japán piaca teljesen telítődött, így ezeken a helyeken sokkal nehezebb lesz új vevőket találni. És mivel a csúcskészülékek jellemzően a fejlett régiókban fogytak átlagon felül, így például az Apple-nek és a Samsungnak is gondot okozhat zászlóshajóik értékesítése.
Ami a készülékkategóriákat illeti, a nagy kijelzővel szerelt telefonok egyre népszerűbbé válnak. Már tavaly is minden öt készülékből egy phablet, azaz méretben a táblagép és a normál okostelefonok között elhelyezkedő típus volt, de ugyanez öt év múlva megközelítheti az egyharmados arányt.
Ezzel párhuzamosan az átlagos eladási ár viszont zsugorodni fog. A számítások szerint a tavalyi 295 dolláros szintről 2020-ra nagyjából 237 dollárra mérséklődik majd egy átlagos mobil árcédulája. Ezt egyrészt a méretgazdaságosságból származó költségcsökkentés teszi lehetővé, másrészt magának az okostelefonpiacnak az átalakulása. Utóbbi alatt a belépő szintű készülékek iránt megjelenő fokozott keresletet kell érteni. Ez leginkább az afrikai, közel-keleti térségben és Indiában jelentkezik majd markánsan az eladási számok növekedésében. Érdekesség, hogy az IDC becslése szerint csak India önmagában a világszintű értékesítések közel 15 százalékát adja majd 2020-ban, ami körülbelül a duplája a tavalyi aránynak.