A Gartner egyik legfrissebb elemzése szerint különösen az Európába és Japánba exportáló PC-gyártók buknak az erős dolláron, mivel az euró és a jen az év eleje óta az mintegy 20 százalékot gyengült az amerikai devizával szemben. Ha meg akarják őrizni profittermelő képességüket, nem marad más választásuk, mint az áremelés.
A gyártók profitjának dollárban számolt visszaesését részben mérsékli, hogy a komponensek ára csökken, másrészt maguk a gyártók a készülékeket alacsonyabb felszereltséggel árulják. A Gartner szerint azonban ennek ellenére számolniuk kell a haszonrés szűkülésével, még ha a devizapiaci hatásoknak kevésbé kitett térségek felé növelik is a szállításaikat. Az érett piacokon – így a nyugat-európain is – az eszközértékesítést jelentősen befolyásolják az árak. A piackutató szerint a PC vásárlók 30 százaléka egyszerűen nem lesz hajlandó megfizetni a magasabb árat. Azonban várható, hogy a különböző vevői kategóriákban más-más módon reagálnak az árváltozásokra.
- Az árérzékeny vásárlók – akik az 500 dollárnál olcsóbb eszközöket keresik – a gyengébb felszereltségű PC-ket veszik majd, hogy ellensúlyozzák a drágulást. Ez a csoport adja megközelítőleg a piac 30 százalékát.
- Az ár-érték arányra különösen figyelő vevők, akik jellemzően az 500-800 dollár közötti személyi számítógépeket keresi, inkább elhalasztják tervezett vásárlásaikat. Ez a szegmens adja a piac 40 százalékát.
- A fennmaradó 30 százalékba azok a vevők tartoznak, akik akár 800 dollárnál is többet hajlandóak fizetni a legújabb és a legtöbbet tudó eszközökért. Ám a Gartner szerint az áremelés hatására ők is taktikát váltanak, a meglévő PC-ik élettartamát 10 százalékkal kitolják, és az áremelésnek csak egy részét hajlandóak elfogadni.
A nagyvállalati felhasználók esetében is több hatás érvényesül. A nagyvállalatok mintegy 20 százalékkal kevesebb PC-t vásárolnak ebben az évben a várható áremelés miatt. Idén inkább szoftverre és szolgáltatásra költenek többet, még a PC-büdzséjük terhére is. A PC-k élettartamát pedig inkább meghosszabbítják fél évvel, semmint hogy olcsóbb és kevesebbet tudó új eszközre cseréljék. A Gartner szerint a cégek a jövőben egyre kevésbé vásárolnak optikai meghajtókat, illetve egyéb opcionális kiegészítőket. A kis- és középvállalatok viselkedése az ár-érték arányt figyelő lakossági kategóriáéra emlékeztet, vagyis ezek a vállalkozások az üzleti PC-k helyett inkább megveszik az eredendően otthoni felhasználásra szánt személyi számítógépeket.
Az amerikai piackutató számításai szerint 2015-ben a nyugat-európai PC-piac kiskereskedelmi értéke konstans dollárban számítva eléri a 116 milliárd dollárt, ami 4 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.