A mobil eszközök használatának alapvető kérdése, hogy olcsón lehessen sok energiát tárolni hordozható formában. Az elektromos autóktól a mobiltelefonokig minden eszköz azzal küzd, hogy drága és környezetszennyező a működésükhöz szükséges energia tárolása, ráadásul ezeknek az akkumulátoroknak a feltöltése lassú. A Stanford kutatói úgy vélik, megtalálták a megoldást: olyan alumínium-alapú akkumulátort készítettek, aminek a feltöltéséhez mindössze egy perc kell, ráadásul biztonságosabb és kevésbé környezetszennyező, mint a hagyományos lítium-ionos akkuk.
![](/images/stories/cikkek/2015/04/alu-akku-1.jpg)
Az eddig használt alumínium anóddal ellátott akkumulátorok mindössze száz töltési ciklust bírnak. Dai munkacsoportjának akkuja viszont eddig 7500 ciklust bírt ki úgy, hogy közben nem tapasztaltak jelentős kapacitás csökkenést. (Összehasonlításképpen: egy lítium-ionos akku mintegy 1000-1200 töltési ciklust bír ki.)
Jelentős előny továbbá, hogy az alumínium akkumulátor nem tűzveszélyes. Az elmúlt években egy sor olyan probléma volt, melyet a lítium-ionos akkuk túlmelegedése okozott. 2008-ban például az amerikai hatóságok szigorították az ilyen akkuk szállítását, mivel azok túlmelegedhetnek, és tüzet okozhatnak. (Pár éve nagy visszhangot váltott ki az egyik Boeing 787-es Dreamliner gép esete: a segédhajtómű indítására szolgáló lítium-ionos akkuk égtek ki egy leszállás után.) És ami szintén nem elhanyagolható: a gyors töltés! Míg a lítium-ion akkumulátorok teljes feltöltéséhez több órára is szükség van, az alumínium-alapúhoz mindössze egy perc kell.
Az akkuk jelenleg két volt feszültséget tudnak biztosítani, ami mintegy a fele a lítiumosénak és az energiasűrűségük is kevesebb azokénál (40W/kg a 100-260 W/kg-mal szemben). Azonban a kutatók úgy vélik, a katód anyagának módosításával mindkettő növelhető. Dai szerint a gyermekcipőben járó technológia olcsósága, gyors és nagy számú újratölthetősége, valamint veszélytelensége miatt fényes jövő előtt áll.