Az ezredforduló környékén és azt követően születettek – az úgynevezett Z generáció – már beleszülettek az internet 2.0, az okostelefonok és tabletek digitális világába. A korábbi nemzedékekétől radikálisan eltérő infomációfogyasztásukra nem alkalmazhatók a hagyományos pedagógiai megközelítések. Erre a problémára igyekszik hatékony válaszokat adni az évente meghirdetett Fizikatanári myDAQ pályázat. A kifejezetten oktatási célokra kifejlesztett, 2010-ben Innovációs Nagydíjat is nyert myDAQ nyolc kulcsrakész szoftverdefiniált mérőműszer kombinációja, melynek segítségével a diákok a laboratóriumon kívül is pontos és megbízható méréseket végezhetnek. A vezető elektronikai gyártó és fejlesztő National Instruments (NI) diákok számára is évente lehetőséget biztosít, hogy pályázat keretében dolgozzák ki saját innovatív mérés- és irányítástechnikai alkalmazásaikat a hordozható egyszemélyes laboratórium segítségével.
A szakértő zsűri által legjobbnak ítélt három pályázatot Fraller Csaba, a hévízi Bibó István Gimnázium és Szakközépiskola fizikatanára és két debreceni pedagógus, Csatári László (Szent József Gimnázium és Szakközépiskola) és Vizi Tibor (Brassai Sámuel Gimnázium és Szakközépiskola) nyújtották be. A pályázatok új irányokat jelölnek ki a fizika és más természettudományos tárgyak oktatásában: a klasszikus és modern fizikai kísérletek digitális leképezése olyan objektív, a diákok által is ellenőrizhető és használható adathalmazokat eredményez, amelyek egy, a jelenleg elterjedtnél sokkal érdekfeszítőbb és interaktívabb tanulási élmény kiindulópontjai lehetnek. Dr. Ábrahám László, az NI Hungary Kft. ügyvezetője szerint ezek a jó gyakorlatok részben megoldást kínálhatnak a műszaki és természettudományok térvesztésére, és megközelítésük széleskörű elterjedése a köz- és a felsőoktatásban újra felkelthetné a fiatalok érdeklődését e műveltségi területek iránt.
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat elnöke, Dr. Patkós András akadémikus köszönetét fejezte ki az NI-nak a pályázat és a Fizikai Szemle támogatásáért és ipari tapasztalatainak az oktatás körében történő hasznosításáért. Mivel az idei megmérettetés is azt bizonyította, hogy igazán hatékony pedagógiai megoldásokat csak a tanulók aktív bevonásával lehet létrehozni – így született Fraller Csaba első díjjal elismert pályamunkája – a szervezők jövőre tanárok és diákok együttműködő csoportjai számára tervezik meghirdetni a pályázatot.