Szolnok lakói számos újítást az elsők között próbálhatnak ki a Magyar Telekom T-City programjának keretein belül. A városban többek között már évek óta működik a NETLOCK CityPass rendszerén alapuló T-City Szolnok Városkártya projekt. Ennek köszönhetően a szolnokiak az előzetesen feltöltött városkártyájukat használhatják a papíralapú jegy vagy bérlet helyett a közösségi közlekedésben, illetve egyéb szolgáltatásokat és kedvezményeket is igénybe vehetnek a kártyával. A Magyar Telekom, a MasterCard, az OTP Bank és a NETLOCK együttműködésének eredményeként most újabb innováció várja az utasokat a helyi járatokon: MasterCard® és Maestro® egyérintéses bankkártyájukkal is igénybe tudják venni a helyi buszközlekedést.
Bankkártya, mint utazási okmány
A rendszer használata rendkívül egyszerű: az utasnak mindössze az olvasóhoz kell érintenie bankkártyáját a buszvezető fülkéje mellett elhelyezett eszközön. Ezután a rendszer fizetési tranzakciót kezdeményez, amely során levonja a kártyához tartozó számláról a menetjegy árát. Ha a kártyát a rendszer észlelte, akkor erről hangjelzés és szöveges visszajelzés tájékoztatja az utast az olvasón. Az így megvásárolt jegy a papíralapú menetjeggyel azonos értékű, tehát egyszeri utazásra szól, és 30 percig érvényes. Lejárt, letiltott vagy fedezethiányos bankkártyák esetén az olvasón megjelenő hibaüzenet informálja az utast és a buszvezetőt, hogy kártyája nem használható utazásra.
Utazási okmányként is a bankkártya szolgál, ezért az ellenőrök, hogy meggyőződjenek róla, hogy a jegyek érvényesek, az egyérintéses bankkártya adatok ellenőrzésére alkalmas eszközt használnak. Az eszköz megvizsgálja a bemutatott bankkártyával vásárolt jegyeket a háttér rendszerben, és visszajelzi azok érvényességét. Az ellenőrök csak a jegy adatait tudják ellenőrizni, a kártya banki adataihoz és azon keresztül az ügyfél adatokhoz nincs semmilyen hozzáférésük. A rendszer egyelőre tíz járművön működik, de tervezik a bővítését és kiterjesztését további járatokra. Szintén szerepel a tervek között, hogy napi, heti és havi bérletek esetén is lehetővé tegyék a hasonló jellegű bankkártyás vásárlást az utasok számára úgy, hogy nem kell előre eldönteni, hogy melyik megvásárlása lenne az utazó szempontjából a legelőnyösebb.
„A T-City program keretében a Telekom – Szolnok városával karöltve – arra törekszik, hogy kipróbáljon olyan a korszerű infokommunikációs (IKT) technológiákra épülő szolgáltatásokat, amelyek hozzájárulhatnak egy város életének egyszerű és hatékony megszervezéséhez, működtetéséhez. Örömünkre szolgál, hogy mostantól egy újabb innovatív szolgáltatást ismerhetnek meg és használhatnak a szolnokiak, amely egyszerűbbé teszi részvételüket a közösségi közlekedésben, és ezáltal könnyebbé teszi a mindennapjaikat. A jelenlegi fejlesztés a Telekom Szolnokon kialakított közösségi kártyarendszerének közlekedési funkcióira épül, részben annak eszközeit használja. Eddig a plasztik alapú Városkártyával rendelkezők használhatták az egyérintéses jegyérvényesítést a helyi járatokon, illetve tesztelhették a MobilTárca alkalmazásba töltött virtuális Városkártya használatát is. A bankkártyás fizetéssel a szélesebb utazóközönség számára is könnyen használhatóvá, elérhetővé tettük ezt az innovációt" – mondta el Kulcsár Sándor, a Magyar Telekom üzletfejlesztési szenior szakértője.
Jól jár vele az utas és a közlekedési vállalat is
Az új szolgáltatással minden eddiginél egyszerűbbé válik az utazás a szolnoki helyi járatokon. Az utasoknak nem kell papíralapú jegy vásárlásával, kezelésével és tárolásával vesződniük, csupán a bankkártyájukat kell maguknál tartaniuk és használniuk. A bankkártyás jegyvásárlás a közlekedési vállalat számára is költséghatékony értékesítési csatorna lehet majd a jövőben, hiszen alkalmazásához nincs szükség a jegy- és bérletpénztár közvetítésére, illetve a papír alapú jegy előzetes legyártására és terjesztésére, viszonteladói hálózat fenntartására. A módszer egyúttal a jegyhamisítás elkerülését, illetve az utasok számának mérését és elemzését is segíti.
„Ezt a fizetési rendszert kifejezetten közlekedési vállalatok számára alakítottuk ki. A Telekommal és a MasterCarddal együttműködésben létrehozott megoldás Szolnokon debütál, de készen állunk arra, hogy más hazai vagy akár külföldi közlekedési vállalat hasonló jellegű igényeit kielégítsük. A CityPass révén számottevő tapasztalattal rendelkezünk az intelligens kártyarendszerek terén, amely városkártya funkciója mellett például egyetemi kártyaként is működik több felsőoktatási intézményben is" – mondta el Molnár Ferenc, a NETLOCK Kft. ügyvezetője.
„Folyamatosan bővül azon elfogadóhelyek köre, ahol a vásárlók egyetlen érintéssel fizethetnek bankkártyáikkal. Ez nem csupán kényelmesebb és biztonságosabb fizetési mód, mint a készpénz, de egyúttal gyorsabb tranzakciót tesz lehetővé. A buszokon ez azt eredményezi, hogy nem tartja fel a felszállók sorát az, aki a helyszínen, a járművön kíván jegyet váltani" – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.
„Az OTP Bank a hazai bankkártya piac egyik leginnovatívabb szereplője, amely elsőként bocsátott ki itthon egyérintéses bankkártyákat. Mára a kártya portfóliójának közel 50%-a alkalmas egyérintéses fize-tésre. Tavaly novemberben, szintén elsőként bocsátotta ki az okostelefonba integrált MobilTárca virtuális MasterCard kártyát, aminek használata során még a bankkártya fizikai jelenlétére sincs szükség, az ügy-fél a mobiltelefonját tartja oda a buszra felszerelt leolvasóhoz, és így fizetheti ki a jegyét. Az egyérintéses fizetés ideális megoldást jelent a tömegközlekedésben, hiszen gyors, egyszerű és biztonságos. A nemzet-közi tapasztalatok szerint azokon a piacokon, ahol bevezették, ugrásszerűen megnöveli az ilyen fizetési tranzakciók számát" – mondta el Forrai Péter, az OTP Bank Elektronikus és Bankszámla Szolgáltatási Igazgatóság ügyvezető igazgatója.