Az együttműködés célja, hogy az e-mobilitás fejlesztése érdekében gyorstöltő-korridort építsenek ki a transz-európai úthálózat központi szakaszán.
Meggyőződésünk, hogy a tervezett hálózat segítségével sikerül majd bebizonyítani, hogy a kontinenst átszelő nagytávolságú e-mobilitás életképes opciót jelent, és áttörést hozhat az autóvezetők meggyőzésében, hogy áttérjenek olyan gépkocsik használatára, amelyek már nem fosszilis üzemanyaggal működnek.
A kontinens országainak összekötése
A 8,4 millió euró költségvetésű "Electric Clean Transport Road Infrastructure Corridor" ("Európai, tiszta, e-mobilitást szolgáló i közúti infrastruktúrafolyosó"), röviden ELECTRIC elnevezésű program társfinanszírozási forrását az Európai Unió "Transz-európai Közlekedési Hálózatok" fejlesztési projektjének pénzalapjai jelentik. A projekt azt tűzte ki célul, hogy kelet-nyugati, illetve észak-déli irányban összekösse az EU tagállamait.
Az ELECTRIC program elősegíti, hogy 2015 végére az ABB Terra szériájának felhasználásával kiváló minőségű gyorstöltő-folyosó épüljön ki Európa kulcsfontosságú autópályái mentén.
A program egyedi jellemzője, hogy adat-vezérelt lesz. A tervezés során elemezni fogjuk a műszaki és a felhasználói követelményeket, az elvárásokat és a kihívásokat is.
Úgy véljük, az adatok és információk begyűjtését és elemzését követően képesek leszünk eloszlatni az elektromos járművek vezetőinek "távolság miatti aggodalmát" (range anxiety), amely a jármű egy feltöltésre vetített futásteljesítményével kapcsolatos. Ha körültekintően tervezzük meg az infrastruktúrát, senkinek sem kell majd aggódnia, hogy az autója olyan helyen áll le az úton, ahol nincs feltöltési lehetőség – akár épp a várva várt nyaralásra vagy üzleti útra igyekszik.
Nyílt hozzáférés
A jelen európai programnak számos jelentős más egyedi jellemzői is vannak. Egyrészt, hogy a gyorstöltő-folyósó nyílt hozzáférésű lesz, ami azt jelenti, hogy minden elektromos járművel rendelkező autóvezető igénybe tudja venni.
A gyorstöltőket a Svédországot, Dániát, Németországot és Hollandiát összekötő autópályák mentén helyezik üzembe. A nagy kiterjedésű gyorstöltő-flotta összesen 155 töltőből fog állni, amelyek közül előreláthatólag 30 Hollandiában, 23 Dániában, míg 35 Svédországban fog működni. Németország melynek mérete messze felülmúlja a töltőfolyosó mentén lévő többi országét, és emiatt a távolságok egyértelmű kihívást jelentenek, 67 darab ABB készülékkel fog rendelkezni.
Az öt konzorciumi partnernek az érdekei és a tapasztalatai szerencsére nagymértékben összecsengenek, ami alapvetően fontos szerepet játszik majd a projekt sikerében.
Széleskörű érdekcsoport
A gyorstöltőit Hollandiában tervező ABB mellett a projektben a következő cégek működnek közre: Fastend B.V., e-mobilitás üzemeltető és kiskereskedelmi cég; Clever A/S, dán e-mobilitás üzemeltető; Öresundskraft AB, svédországi közüzemi szolgáltató, amely egy e-mobilitási rendszert is üzemeltet; és VDE Prüf-und Zertifizierungsinstitut GmbH (a Német Vizsgálati és Tanúsító Intézet).
A konzorciumi tagok arra számítanak, hogy a kiépítendő folyosó nem csak a töltőhálózatnak helyet adó országokban segít majd felgyorsítani az elektromos járművek elterjedését, de azt más térségek és az EU más tagországai is követendő modellnek fogják tekinteni.
A hangsúly az együttműködésen, a fenntartható infrastruktúra kiépítésének és a hálózattervezésnek a gyakorlati szempontjain, valamint az infrastruktúra tényleges megvalósításán van.
A európai közlekedéstervezők és közlekedési szakértők körében TEN-T-ként ismert Transzeurópai Közlekedési Hálózatok kezdeményezés a különböző közlekedési szektorok, így a légi közlekedés, a vasút, a közút, a folyami és tengeri hajózás, illetve a logisztika és az intelligens közlekedési rendszerek nagy infrastruktúrafejlesztési projektjeinek finanszírozását segíti.
A TEN-T kiemelt célkitűzése, hogy előmozdítsa a versenyképesség javulását, a munkahelyteremtést, valamint az Európai Unión belüli kohézió erősödését. A programot az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóságának nevében az Innovation and Networks Executive Agency (INEA – Innovációs és Hálózati Végrehajtó Ügynökség) irányítja.