A PwC tulajdonában lévő, korábban Booz & Company nevű cég tanulmányában a hardver, szoftver, IT-szolgáltatások és a telekom szektort vizsgálta különböző szempontok szerint. Négy tényezőt vizsgáltak: a pénzügyi teljesítményt, a termékportfóliót, az ún. go-to-market footprintet, valamint az innovációt és a márkaépítést. A vállalatokat a nyilvánosan elérhető adatok (árbevétel, nyereségesség, portfólió, innováció, értékesítés stb.) alapján mennyiségi és minőségi kritériumok alapján is értékelték.
A pénzügyi teljesítménynél azt vizsgálták, hogy mennyire fenntartható a vállalat növekedése és profitabilitása ahhoz, hogy új, versenyképes technológiák kifejlesztésébe is tudjanak fektetni. A portfólió esetében a termékek és szolgáltatások koherenciáját és differenciáltságát vizsgálták abból a szempontból is, hogy mennyire képesek kielégíteni az ügyfelek változó igényeit. Vizsgálták a termelési, szállítási és értékesítési jelenlétet, azaz hogy hol és hogyan állítják elő a vállalatok a termékeiket (go-to-market footprint); végül pedig az innovációt és a márkaépítési tevékenységet abból a szempontból, hogy mennyire alkalmas a cég piaci pozíciójának a megőrzéséhez.
A top50-es listára került vállalatok összbevétele 2.220 milliárd dollár volt, 2 százalékkal több, mint amennyi a tavalyi lista ötven cége összehozott. A profitabilitás stagnált (most is 15,5 % volt), amit arra vezetik vissza a tanulmány készítői, hogy a kiéleződő verseny csökkentette az árakat, ugyanakkor a felhőszolgáltatásokkal eleve alacsonyabb profitot lehet realizálni, mint a hagyományos üzleti modellekkel lehetett.
Feltűnő, hogy tavaly és idén is a sok nehézséggel küzdő IBM végzett az élen. Ez különösen akkor meglepő, ha megnézzük az IBM közelmúltbeli történetét. A félvezető-gyártási üzletágon csak 1,5 milliárd dollár kifizetésével tudtak túladni, de az ügylet összességében akár a duplájába is kerülhet az IBM-nek. A Staregy& elemzői úgy látják, hogy az IBM hagyományosan rendkívül innovatív cég – nem véletlen, hogy hagyományos jól szerepel az ICT50 toplistán. Jelenleg mind a négy vizsgált kritérium szerint nagyon jók a pozíciói. Különösen pozitívan értékelték a kutatók azt, hogy az IBM az ezredforduló óta mintegy 1500 cloud computinghoz kapcsolódó szabadalmat jelentette be, és mintegy 7 milliárd dollárt költött csak a felhős cégek felvásárlására. Valamint azt is pozitív iránynak tartják, hogy a cég felhős bevételei évről évre rendkívül dinamikusan nőnek. Azt is a cég pozitívumaként említették, hogy a felhő kapcsán is felvállalta a nyílt architektúrák alkalmazását, és a szoftverfejlesztők tágabb közösségével is intenzív a kapcsolata.
A legfőbb pozitívumnak azonban azt látták a kutatók, hogy az IBM kínálatában szerves egységben van az infrstruktúra-, a platform- és a szoftverszolgáltatás. A Strategy& elemzői szerint ez ma a helyzet kulcsa. Ma ugyanis minden arról szól, hogyan tolódik át a vállalati informatika a felhőhasználat irányába. Egyre több vállalat, de a kormányzati szegmens is használ ugyanis egymással is összekapcsolódó, több felhasználó között megosztott infrastruktúrát, melyhez az interneten keresztül kapcsolódik.
Ami a szegmensek szerinti bontást illeti, a TOP 50-et a táblázat mutatja:
A hardvergyártók bevételei 3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, és elérték a 858 milliárd USD-t. Nyereségesség szempontjából viszont közel sem ennyire rózsás a helyzet. Itt volt némi átrendeződés: mivel az alapító Michael Dell kivezette cégét a tőzsdéről, így nincs is nyilvános adat róla, ezért kiesett a top 50 cégből a Dell. Ugyancsak kiesett a topligából a BlackBerry is, amely épp most küzd azzal, hogy szolgáltató céggé alakítsa magát.
A hardvercégeken összességében az segített, melyek hogy érezhetően nőtt a tabletek és mobilok iránti kereslet, de az össznyereségességet ez sem javította. Érdekes, hogy a lista első tíz helyén (lásd a lenti táblázatot), csak helycserék történtek egy év alatt, de az elit elitjébe új név nem került bele.
Legjobban a szoftvercégek teljesítettek: 11 százalékos bevételnövekedést produkáltak, a top 50-ben ez 284 milliárd dollárt jelent, ráadásul az átlagos 15,5 százaléknál jóval magasabb margóval. 22,5 százalékos profit azonban 1,5 százalékkal rosszabb, mint amit a 2013-as tanulmány kihozott.
A Strategy& tanulmánya kitér arra is, hogy mely cégek esélyesek jövőre a TOP 50-be. A szoftver kategóriába sorolt cégek közül az Adobe és a Salesforce.com a várományos, hardvercég kettő van: a Huawei és a SoftBank. Mellettük öt telekom céget is várnak a topligába: a CenturyLinket, a China Telecomot, China Unicomot, a Windstreamet és a ZTE-t.