A hazai tulajdonú, kecskeméti székhelyű Business Telecom Kft. (BTel) portfóliójának bővítésére tavaly júliusban kötött hosszú távú stratégiai megállapodást a Vodafone-nal. A legszélesebb kínálattal rendelkező alternatív távközlési szolgáltatónál a sikeres együttműködés folytatásaként egy éven belül a meglévő ügyfelek akár 20 százaléka mobilinternet-előfizetővé válhat
Takács Krisztián ügyvezető szerint a mobilinternet-piac még mindig bővülőben van; ez a tendencia még legalább két vagy három évig kitart majd, lehetőséget adva az országos szolgáltatóknak pozícióik erősítésére.
A Vodafone mobilinternet-szolgáltatását a BTel egy éve saját márkanév alatt forgalmazza ügyfelei körében országszerte azzal a céllal, hogy a távközlési szolgáltatások minél teljesebb spektrumát nyújtsa előfizetőinek. "A Vodafone saját kiépített mobilhálózatát adja, míg minden mást, például az ügyfél-autentikációt, a forgalomirányítást, az IP-cím kiosztást, számlázást, illetve saját SIM-kártyát és modemet, a BTel biztosít" - fogalmazta meg a partnerség lényegét Takács Krisztián, a BTel ügyvezetője. "Célunk, hogy a piac által kínált új, piacképes lehetőségeket minél gyorsabban beépítsük szolgáltatásainkba, így előfizetőink kényelmesen, csomagban hozzájutnak, míg számunkra mindez stabil bevételt és alacsonyabb egy ügyfélre jutó költségeket jelent."
Az elmúlt egy évben a BTel jelentős igényt tapasztalt a mobilinternet-szolgáltatásra az elmaradottabb infrastruktúrával rendelkező térségekben, mégis, az előfizetések túlnyomó részét a nagyobb városokban, megyeszékhelyeken regisztrálja.
"Az igények és az előfizetések alakulása azt mutatja, hogy az egyelőre kevésbé fejlett vagy ritkábban lakott területek szívesen támaszkodnának egyre nagyobb számban és arányban a BTelre; nem véletlen, hogy saját szélessávú hálózatfejlesztéseink számos ilyen igény kielégítését megcélozzák" - mutat rá Takács Krisztián, a BTel ügyvezetője. "Ahol viszont élesebb a verseny, de népesebb előfizetői kört lehet megnyerni, az továbbra is a városi közönség."
Az elmúlt évben a BTel meglévő ügyfeleinek mintegy tíz százaléka vette igénybe egyéb előfizetése mellett a mobilinternet-szolgáltatást, és ez az arány az utóbbi hónapokban folyamatosan nő. "A növekedés megfelel a mobilinternet-piac általános bővülésének, de további piacszerzési lehetőséget is hordoz: ügyfeleink egy részét mobilinternet-szerződése egyelőre még más szolgáltatókhoz köti, de az érdeklődő előfizetők átvétele saját szolgáltatásra egy kétéves periódus alatt lezajlik" - vázolja Takács. "Számításaink szerint már egy éven belül húsz százalékra emeljük a szolgáltatást használók arányát előfizetőink körében."
A magyar piacon a mobilinternet előfizetői bázisa 1,3 millió körül mozog, és folyamatosan bővül. A korai jóslatokkal ellentétben azonban egyáltalán nem jellemző, még az újdonságra kifejezetten fogékony lakossági szegmensben sem, hogy az ügyfelek mobilnetre cserélnék szélessávú internetkapcsolatukat. "Eddigi mobilinternet-előfizetőink 70 százaléka a lakossági szegmensből került ki, de úgy látjuk, a szélessávú internet fontos alapszolgáltatás marad minden előfizetői szegmensben" - értékeli a helyzetet Takács Krisztián. "A mobilinternetet legtöbben a szélessávú kapcsolat mellett, kiegészítő szolgáltatásként rendelik meg, és praktikusan, életmódjukhoz, munkatempójukhoz igazodva használják: nem a kötöttségektől való teljes megszabadulást, hanem a folyamatos elérhetőséget tartják szem előtt."
Takács Krisztián szerint, a mobilinternettel az elmúlt évben számos új szolgáltató jelent meg a piacon, de kevesen tudták beváltani a termékhez fűzött reményeket. "Ezen a piacon komolyabb, láthatóbb marketing-kampányok zajlanak az ügyfélszerzés érdekében, mint például a nem mobil szélessávú internetkapcsolat esetében; ezzel pedig a kis szolgáltatók nem tudnak lépést tartani" - véli Takács Krisztián. "A BTel országos szolgáltatóként, országos marketing-kampánnyal azonban sikerrel vette az akadályt." Takács szerint a mobilinternet tömegtermékké válása még csak az utóbbi hónapokban vett valódi lendületet, és a szolgáltatásra előfizetők köre még két-három évig biztosan bővülni fog, így a piacon jelenleg mobilinternet-szolgáltatást kínáló összesen hat-hét szolgáltatónak lesz ideje és lehetősége arra, hogy erősítse piaci pozícióját.
A BTel a Vodafone-nal kötött stratégiai együttműködést egyértelműen sikeresnek ítéli, mind műszaki háttér, mind nagykereskedői partnerség szempontjából, amely a kölcsönös előnyök mellett bizonyítja a piac rugalmasságát, valamint szereplőinek nyitottságát a különböző együttműködési konstrukciókra. A BTel, más szegmensben ugyan, de saját eszközeivel maga is hozzájárul a távközlési piac rugalmas fejlődéséhez: mivel a kecskeméti szolgáltató kizárólagos jogot tudhat magáénak júniusban elindított műholdas televíziós szolgáltatási infrastruktúráját és eszközeit tekintve, tervei szerint bemutatkozik nagykereskedői szerepben is, megkönnyítve további szolgáltatók piacra lépését.