FőoldalRendszerintegrátorÁramot termel az Audi új lengéscsillapítója
2016. augusztus 12., péntek ::

Áramot termel az Audi új lengéscsillapítója

Nem csak a fékezésből lehet energiát visszanyerni, de a kátyúkból is. A mechanikus, súrlódó alkatrészek hőenergiává alakítják át, és a légkörbe engedik el az autó mozgási energiáját. A mérnökök már ráébredtek ennek tarthatatlanságára: a fékenergia-visszanyerő (rekuperatív) fékrendszer mellett léteznek már hasonló elven működő lengéscsillapítók is léteznek, ám azokat ma még csak kísérleti villanyautók, fogyasztási versenyre fejlesztett öko-versenykonstrukciók szokták alkalmazni. Az Audi most elsőként kívánja ezt a technológiát sorozatgyártásba venni

Az eRot névre keresztelt rendszer prototípusát a hibridekhez és elektromos járművekhez kifejlesztett 48 voltos fedélzeti hálózathoz alakították ki, és különféle karok és áttételek segítségével forgatja meg a csillapítást végző generátort, amely átlagosan 100-150 watt energiát termel kilométerenként. A fejlesztés lényege, hogy a hagyományos lengéscsillapítók helyett függőlegesen elhelyezett elektromotorokat szereltek a kerékbe, ami aztán a 48 voltos rendszerbe táplálta vissza az energiát.

A rendszernek egyéb előnyei is volnának. Egyrészt villanymotor lévén aktívan szabályozható, másrészt elválasztható egymástól a húzó- és nyomóirányú csillapítás – és persze a helykihasználás is javul, mivel az egész szerkezet vízszintesen elhelyezhető. A végeredmény: jobb üzemanyag-fogyasztás és kevesebb károsanyag-kibocsátás.

A szakemberek számításai szerint mintegy 3 grammal kevesebb CO2 kerül a levegőbe kilométerenként. Ez első hallásra nem sok, de nagy darabszám esetén sok-sok tonnát jelent.

Az energiatermelés mértéke annál nagyobb, minél kátyúsabb egy úttest. Tehát jól hasznosítható a magyar utakon.

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény