FőoldalRendszerintegrátorAz Ipar 4.0-nak igazolnia kell a megtérülését!
2015. május 12., kedd ::

Az Ipar 4.0-nak igazolnia kell a megtérülését!

Az Ipar 4.0 technológiai alapja már régóta elérhető – ami még gyakran hiányzik, az az átálláshoz szükséges bátorság. A hatékonyság növelésének ígérete még kis szériák és egyedi termékek esetén is szemben áll a költségekkel és a biztonsági kockázatokkal. A legtöbb vállalat számára azonban nincs más lehetőség

„Azok a vállalatok, amelyek nem tartanak lépést az Ipar 4.0-val, hamarosan olyanná válnak, mint a kapcsolat nélküli kihangosító berendezés az autóban. Jóllehet, ott vannak, de haszontalanok – vázolja a jövőt Andreas Mangler, a Rutronik Stratégiai Marketing és Kommunikációs osztályának igazgatója. – A dinoszauruszok nem élnek túl, ez már sokszor bebizonyosodott."

A hatékonyság növelésének kényszere folyamatosan jelen van. Manapság még ezzel társul az individualizáció trendje: legyen szó ipari számítógépről, autóról vagy müzliről, az ügyfelek éppen olyannak szeretnék a terméküket, ahogyan szükségük van rá, vagy amilyennek elképzelik. Az olyan szolgáltatók, mint például a dm Drogeriemarkt megmutatják, hogyan is működik ez: egy alkalmazáson vagy szoftveren keresztül az ügyfelek kialakítják egyéni, saját felvételeikkel díszített fényképalbumukat, poszterüket, lenvászon képüket, telefontokjukat vagy tusfürdőjüket. A Deutsche Post vállalattal együttműködve a dm a saját képet egy bélyegen is képes megjeleníteni. Az adatok feltöltése az interneten keresztül történik, majd néhány nappal később a készterméket házhoz szállítják. „Ez a tiszta Ipar 4.0" – állítja Mangler.

Sok más vállalat is tökéletesen berendezkedett az individualizációra, ezt azonban folyamataik skálázhatósága szenvedte meg. Az Ipar 4.0 magában hordozza azt az ígéretet, hogy a tömeggyártás feltételei mellett végzett ügyfélspecifikus megoldások gyártásával megoldja ezt a dilemmát. Ennek ellenére számos vállalat még vár azzal, hogy megvalósítsa az okosgyárat (Smart Factory) az Ipar 4.0 alapvető elemeként. Ennek mindenekelőtt két oka van: az első a költségek, a második a nyitástól és ezzel a támadhatóságtól, illetve a szellemi tulajdon elvesztésétől való félelem.

Az Ipar 4.0 más költségmegközelítést igényel

Vitathatatlan, hogy az Ipar 4.0 befektetéseket igényel. Ezzel ellentétben nagyobb hatékonysága révén hosszú távú megtakarításokat tesz lehetővé. Ezek azonban teljesen más szinten jelennek meg, ezért sokszor nem látják őket. A jelenleg hagyományos profitközpontú vállalatirányítás kizárólag a konkrét darab- és személyi költségeket veszi alapul negyedéves időszakokban, emellett az összes folyamatot is tartalmazó összköltségek észrevétlenek maradnak. Ez néha groteszk helyzeteket eredményez. Egy példa: a fejlesztő érett, jövőbe mutató technológiát tervez, amelyet a magas darabköltségek miatt a beszerzés nem hagy jóvá. Az olcsóbb komponenseket azonban az árubeérkezés és a gyártás között többször kézbe veszik, megérintik és mozgatják. Az eközben fellépő folyamatköltségek gyorsan felemésztik a korábban megcélzott megtakarítást, vagy akár túl is lépik azokat. Mindez azonban rejtve marad a beszerzés előtt. Így maradnak meg a drága, manuális folyamatok, mivel előzetesen kevesebb költséget okoznak, mint a folyamat automatizálása. „Ily módon nem érhető el sem a költségek megtakarítása, sem az innovációk megvalósítása" – tér a lényegre Mangler.

A Total Cost of Ownership (TCO) szemlélet esetén a tényleges összköltség, a fejlesztéstől kezdve, a beszerzésen és a logisztikán keresztül a teljes folyamatláncon eloszlik. Így minden vállalat maga értékelheti, hogy az Ipar 4.0-ra való átállás megéri-e, illetve mely területeken és milyen mértékben érdemes foglalkozni vele. „Nem minden vállalat veszi át teljesen az okosgyár koncepcióját. Itt is érvényes, hogy egyrészről meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a technológia és az ahhoz szükséges beruházások között, másrészről pedig a beszerzési ár és a logisztikai láncon belüli, automatizált folyamatok költségei között. Tehát a vállalaton belül nem minden esetben jelentkezik egy óriási költségtétel. Első lépésként gyakran megteszi egy EDI-kapcsolat is a disztribútorok vagy a szállítók felé – egy már régóta létező technológia – állítja Mangler. – Ez azonban azt is jelenti, hogy az előnyeinek igazolása érdekében, az Ipar 4.0 a TCO szemléletet kell alkalmaznia a mindenkori részfolyamatokra."

A biztonság pénzbe kerül!

A szükséges rendszerekbe történő befektetésekhez a szükséges biztonsági intézkedések megvalósításának további költségei társulnak. Az adatok, a szellemi tulajdon és az ellenőrzés elvesztésének félelme rendkívül fontos – ha nem a legfontosabb – szemponttá teszi az adatbiztonságot. „Big Data" – az óriási adatmennyiségek felhalmozása, elemzése, mentése és feldolgozása, ennek menedzs­mentje központi kihívás. „Az lesz a győztes, aki az adatokat biztonságosan és sikeresen gyűjti össze, és a legmesszebbmenőkig képes azok biztonságát szavatolni" – állítja Mangler. Ehhez már különböző szinteken érhetők el technológiák a hardverhez, a hardverközeli szoftverhez, a belső vezérlőprogramhoz és minden egyéb, magas szintű nyelven alapuló szoftverrendszerhez egyaránt. „Ezeket a szempontokat kell figyelembe venni az építőelemek kiválasztásakor, mert éppen a hardverben rejlik a robusztus rendszerek Ipar 4.0-megoldása" – magyarázza. A robusztusság nemcsak a komponensek szintjén követelmény, hanem a kezelő oldalán is. És erre is vannak már megoldások: Az adatok összevetése, ill. manipulálásának megakadályozása redundáns rendszerek révén, pl. érintéssel és gesztusokkal történő vezérléssel lehetséges. „Ez megint költségeket jelent a vállalat számára. Ám az Ipar 4.0 segítségével, a hatékonyság növelésével és ezáltal a versenyképesség megőrzésével megvalósított, hosszú távú értékteremtés közép- és hosszú távon ellensúlyozza mindezt. Ez azt jelenti, hogy számos vállalatnak egyáltalán nincs választása: vagy követik a fejlődést, vagy előbb-utóbb eltűnnek a piacról – méri fel a helyzetet Mangler. – Számukra technológiai partnerként, beszállítóként, tanácsadóként és tárgyalási partnerként állunk rendelkezésre."

A Rutronik már évekkel ezelőtt lefektette annak alapjait, hogy ügyfelei számára ma mindazt nyújthassa, amire szükségük van az Ipar 4.0 bevezetéséhez. Ezek mindenekelőtt azok a komponensek, amelyek jelenleg RUTRONIK EMBEDDED jelöléssel vannak ellátva. Ezekhez tartoznak a megfelelő Supply Chain-megoldások. „Már azelőtt foglalkoztunk az Ipar 4.0-val, mielőtt megkapta volna az elnevezést. Ezért tekintünk úgy magunkra, mint az Ipar 4.0 éllovasára" – fűzi hozzá Mangler.

A RUTRONIK EMBEDDED magában foglalja az Embedded Boards, Storage, Displays, vezetékes vagy vezeték nélküli kommunikációs technika, valamint az Auto-ID komponensek, érzékelők és működtetőelemek termékszegmenseket, illetve a specifikus perifériakomponenseket. Az Ipar 4.0 alapja a hálózat kialakítása, mégpedig a kommunikációs technológiák technológiai szintjén. Ezt a Rutronik már sok évvel ezelőtt megvalósította a Wireless Competence Centerek megalapításával. Ilyen módon ma már valamennyi szabvány és technológia megtalálható a vállalati portfólióban, illetve házon belül érhető el a sokéves, átfogó know-how. „Akkoriban az úttörők egyike voltunk a vezeték nélküli szegmensben. Mára ez kifizetődik – magyarázza Andreas Mangler. – Ilyen előzetes befektetést hajtottunk végre a logisztikai területünkön is." A Rutronik az egyike volt az első disztribútori koncepciók fejlesztőinek, és megteremtette a moduláris, teljesen automatizált és összekapcsolt logisztikai folyamatok technológiai előfeltételeit. Ennek segítségével a Rutronik régóta közvetlenül kapcsolódik ügyfelei és szállítói folyamatainak területére. Ezáltal minden résztvevő egy nagy hatékonysággal működő beszerzési folyamatból profitálhat. „Az Ipar 4.0 a legjobb megoldást jelenti számunkra, mivel ennek égisze alatt egységesítettük teljes kínálatunkat."

Ezért a Rutroniknál a teljesen megvalósított Ipar 4.0 mellett specialisták és megfelelő folyamatok állnak rendelkezésre valamennyi részfeladathoz: A termékek egyértelmű azonosíthatósága céljára szolgálnak az RFID- és a vezeték nélküli megoldások szakértőinek koncepciói, valamint a Rutronik logisztikai folyamatának garantált nyomonkövethetősége. Ez lehetővé teszi valamennyi szállítás nyomon követését is a szállítási láncban úgy, hogy a folyamatos helymeghatározás adott legyen. Ehhez technológiai oldalról a GPS és a vezeték nélküli terület szakértői is támogatást nyújtanak. Az Analog&Mixed Signal team, illetve a Power team lefedi mindazokat az érzékelőket és működtetőelemeket, amelyek adatai szemantikusan leírt szolgáltatások formájában érhetők el. Ezek az adatok célzottan leképezhetőek a létrehozott termékekből. Amennyiben a termékek digitális termékmemóriát kapnak, úgy a vezérlő- és memóriaspecialisták jutnak szerephez.

Ezzel kapcsolatban a Rutronik vállalat globális perspektívát követ az ügyfelek gyártási tevékenységét illetően. Ennek oka, hogy a fizikai és a digitális világ összetett összefüggéseinek leképezése még ma is gyakran csak esetspecifikusan történik, és minden változtatás költséges, manuális tevékenységeket von maga után. Ehhez a globális perspektívához és az ügyfelek megfelelő támogatásához a Rutronik világszerte hálózatot biztosít, amelynek részét képezik a különféle szolgáltatások, a FAE-ek Engineering-Supportja, a fejlesztési szolgáltatókból, a szerződéses gyártókból és a végfelhasználókból álló rendszeren belüli értékesítés támogatása, valamint átfogóan összehangolja az összes üzleti folyamatot a megfelelő építőelemek alkalmazásával.

A Rutronik honlapja

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény