A villanymotorok indításával és leállításával számos olyan jelenség összefügg, amelyek a motorok impedanciájának induktív jellegéből és a tekercs nagyon alacsony ellenállásából következnek. Ezek a jelenségek elég nagy problémát jelentenek a villamos gépek többségének üzemeltetése során. A motortekercsre hirtelen, közvetlenül ráadott feszültség erős áramimpulzust vált ki, ami többszörösen meghaladja az üzemi áramfelvétel mértékét, és ez kiválthatja az áramkörvédelmi berendezések nemkívánt működését. Elvárásunk ellenére a kezdeti nagy áramerősség nem vált ki magas forgatónyomatékot a motorban. Az áramerősség hirtelen változása ugyanakkor olyan - többek között a nem zéró hálózati impedanciából következő - feszültségugrásokat idézhet elő a rendszerben, amelyek károsíthatják az ugyanerre a hálózatra csatlakoztatott elektronikai berendezéseket. Nem bagatellizálhatók a forgórészek hirtelen indításakor jelentkező mechanikai ütések sem. Szivattyúrendszereknél a hirtelen leálláskor jelentkező hidraulikus ütések jelentenek problémát. Szállítószalagok esetében az azonnali leállításkor leeshetnek a szállított alkatrészek, sérülhet a szállítószalag. Ezek mind olyan nemkívánatos hatások, amelyek korszerű elektronikai megoldások alkalmazásával - frekvenciaváltókkal és lágyindítókkal - elkerülhetőek.
Ezeket az eszközöket olyan félvezető alkatrészeken alapulóan lehet megkonstruálni, mint tirisztorok, triakok, szigetelt vezérlőelektródájú, bipoláris tranzisztorok (IGBT) és teljesítménytranzisztorok. A lágyindítók szisztematikusan kiszorítják a gyakran mechanikus, régi vezérlési módszereket. Működési elvükből következően olyan mechanikus vezérléssel nem megvalósítható olyan funkciókat is lehetővé tesznek, mint pl.: motor-lágyindítás/lágyleállítás, motorforgásirány váltás, maximális teljesítményre történő impulzusos felterhelés a forgórész statikus ellenállásának legyőzésével (kick-start), automatikus üzemmód (előre programozott munkaciklusokkal), számítógépes együttműködés, üzemelőfázisok pontos kijelzése, a leggyakrabban LED-ekkel. A lágyindítók növelik a vezérlési üzembiztonságot, és elősegítik a villamos berendezést működtető operátor munkáját. A lágyindítók kiválasztása a motor teljesítményéhez igazodóan történik. A piacon pár száz wattostól több száz kilowattos teljesítményhez illeszthető lágyindítók kaphatók az automatizálásra és vezérlésre szakosodott számos cég termékei közül. A lágyindítók alkalmazásával jelentősen meghosszabbodik az elektromotorokat hasznosító villamos gépek, mint pl. szivattyúk, kompresszorok, légfúvók, ventilátorok, feladók, szállítószalagok, konvejorok, daruk, liftek, emelőgépek, keverők, garázsajtók stb. zavarmentes üzemciklusa.
Lágyindítók a Danfoss cég MCI-sorozatából
Látható, hogy a lágyindító alkalmazásával az áramerősség növekedése egyenletes, nem lépnek fel erős áramimpulzusok. Az MCI15/400VAC és MCI25/400VAC lágyindítókban 0 ... 10 s tartományon belül függetlenül állítható a felfutási és lefutási idő, a névleges érték 85%-áig az indítási nyomaték, és automatikus fáziskiesés-detektálással is ellátták. Ezek a berendezések váltakozó áramú hálózatokban üzemelnek. A maximális feszültség értéke 600 VAC, és az univerzális vezérlőfeszültség értéke 24 ... 480 V AC/DC-tartományban van.
A bemutatott lágyindítók automatikusan alkalmazkodnak a hálózat frekvenciájához (50 vagy 60 Hz).
Újdonság - RSN-2 lágyindító
A berendezést automatikus fáziskiesés-detektálással és varisztoros biztosítással látták el, és by-pass relék is csatlakoztathatók a félvezető kapcsolók áthidalásához. Vezérlése mikroprocesszoros rendszeren alapul, amelynek köszönhetően az automatikus üzemmód lehetősége is egyszerű módon biztosított. Ez a forgásirány ciklikus változtatásán alapul a beállított start-időknek, üzemidőknek, leállásoknak és üzemszüneteknek, valamint a kezdeti feszültségnek megfelelően. Jelzőelemként 2 LED-et alkalmaznak. Az egyik (a zöld) a tápfeszültség megjelenéséről informál, a másik, többszínű "CTR" dióda pedig a berendezés üzemállapotát mutatja. Indítás és lefékezés közben ez zöld színnel villog, és a 2N kivitel esetében ez piros is lehet, a forgásiránytól függően. A villogás az indítófázis leállása és a by-pass relé aktivizálódása után folyamatos világításba megy át. Automatikus üzemmódban, állás közben, a dióda felváltva zöld és piros színnel villog. A fáziskiesést narancsszínű, folyamatos fény jelzi.
A villanymotorok üzemeltetői egyre érdekeltebbé válnak az elektronikus vezérlési módszerek bevezetésében. Ezt az állandóan növekvő értékesítési szint és a kínálat fokozott bővülése is alátámasztja. Minden jel arra mutat, hogy ez a tendencia fennmarad.