Az akkumulátorok kapacitásának, hatásfokának és élettartamának fejlesztésére történhet a meglévő rendszerek szabályozásának tökéletesítése útján is. Erre dolgozott ki egy újszerű megoldást a Relectrify nevű ausztrál startup vállalkozás, amely a jelenleg általános akkumulátorszintű vezérlés helyett a cellaszintű vezérlésben látja a jövőt.
A napjainkban a járművekben használatos vezérlő rendszerek az akkumulátorcsomag egészének a működését vezérlik, az akkumulátor azonban nem egy homogén valami. Egyedi cellák alkotják, amelyek elméletileg ugyan egyformán viselkednek – azaz ugyanakkora töltést tudnak felvenni, és azonos mértékben, illetve ütemben süthetők ki –, a gyakorlatban azonban ez nem igaz, sőt a különbség a cellák eltérő ütemű elhasználódásával egyre nagyobbá válik. Ez pedig azért aggályos, mert a hagyományos vezérlő rendszerek csak akkora teljesítményt tudnak kivenni egy akkumulátorcsomagból, amire annak leggyengébb cellája képes: csak így tudják ugyanis megelőzni az érintett cella túlmerítését, ami meghibásodást vagy akár túlmelegedést, ezáltal tüzet okozhat.
A Relectrify ezért cellaszinten vezérli az akkumulátorokat, és mindegyiket optimális mértékben meríti. A differenciált vezérlés révén mindegyik cella a maximumot képes kihozni magából. Végeredményben egyszerre nő a hasznos kapacitás és az élettartam. Amennyiben mégis tönkremegy egy cella, a Relectrify cellaszintű vezérlése egyszerűen kiiktatja azt, így a többi cella zavartalanul használható tovább. Ugyanakkor az elektronikai komponensek nagyobb száma miatt a vezérlő rendszer óhatatlanul költségesebb, mint a hagyományos akkumulátorok esetében. Az autóiparban ezért nem feltétlenül éri meg alkalmazni ezt a technológiát – a Relectrify azonban nem is ide, hanem statikus energiatároló rendszerekhez fejlesztette ki a megoldását.
Ugyanis a cég rendelkezik egy másik, sokkal érdekesebb fejlesztéssel is. Mint ismeretes, az akkumulátoros villamosenergia-tároló rendszert fel kell szerelni egy inverterrel, amely az akkumulátorok egyenáramát váltóárammá alakítja át. A Relectrify megoldása képes az egyes cellák programozott, gyors egymás utáni be- és kikapcsolására, és ezzel a hálózattal kompatibilis váltóáramot előállítani. Ezzel összességében akár 30%-kal olcsóbb lehet a vezérlő rendszer, ráadásul javul az átalakítás hatásfoka, és csökken a folyamatot kísérő elektromágneses interferencia. A technológia működését laboratóriumi szinten, illetve tesztüzemben már igazolták, így hamarosan megkezdődhet annak széles körű piaci forgalmazása.
Ennek a léptékváltásnak a finanszírozását vállalta a Toyota-csoport korai kockázati befektetésekre szakosodott üzletága. Amennyiben a Relectrify ígéretes technológiája világszerte elterjed, az a Toyota autóipari tevékenységei számára is fantasztikus lehetőségeket tartogat. Részben a vezérlő technológia mobilitási célú felhasználásán keresztül, részben pedig azért, mert a megoldás új távlatokat nyithat az elektromos autók élettartamuk végére elért akkumulátorcsomagjainak az ismételt felhasználása terén, azaz hozzájárulhat az autógyártó azon célkitűzésének megvalósításához, hogy csökkentse tevékenységeinek környezeti lábnyomát.
Forrás: www.relectrify.com