Az Elektronet 2021. évi 3. nyomtatott számában bemutattunk néhány olyan lehetőséget, amivel az E-járművek előállítása olcsóbbodhat. E sorba illeszkedik a kerékagyba épített elektromos motorok alkalmazása. Ma már több OEM és a beszállítók is folytatnak teszteket ilyen villamos motorokkal.
A technológia számos előnyt tartogat: kisebb energiafogyasztás, nagyobb helykínálaton, vagy például a jármű oldalirányba mozgásának megvalósítása. Több iparági szakértő látja úgy, hogy ez a technológia a jövőben az elektromobilitás megkerülhetetlen részévé válik. A megoldás előnye, hogy bár több kábelt és invertert igényel, mint a szokványos egy vagy kétmotoros elrendezés, azonban nincs szükség sebességváltóra vagy féltengelyre, ezért összességében tömegcsökkentés érhető, el és a kevesebb alkatrész által a megbízhatóság is javítható. Továbbá a kerekek közvetlen meghajtásával a kerékagyi megoldás pár százalékkal energiahatékonyabb lehet, lehetővé téve az akkumulátor méretének csökkentését, a teljes életszakaszt tekintve pedig akár alacsonyabb költséget eredményezve a tradicionális elrendezéssel összevetve.
Ezen kívül a kerékagyi motorok gyorsabb, szinte azonnali nyomatékleadást biztosítanak, méghozzá pontosabban, azaz kanyarodáskor például kisebb oldalirányú kúszást érve el. A karosszériát tekintve a kerekek közti motorok és kapcsolódó komponensek eltávolítása elől nagyobb csomagtartót és jobb ütközési védelmet, hátul pedig alacsonyabb padlójú plató kialakítását segíti.
Mindezen pozitívumok dacára a kerékagyi motor nem jelent meg még egyetlen sorozatban gyártott autóban sem. A kerékagyi elektromos motorok széleskörű alkalmazását akadályozó egyik tényező a rugózatlan tömeg növekedése. A járművek primer, egy Hertz körüli rezonanciáját a rugózott tömeg felfüggesztésen mozgása okozza, míg a másodlagos, 7-10 Hertzes rezonanciáért a rugózatlan tömeg, azaz a felfüggesztés és az út közötti alkatrészek, a kerekek, illetve a felfüggesztés bizonyos részei felelősek. A motorok kerékben elhelyezése az utóbbit növeli, közben pedig a kormányzás is nehezebbé válik, mivel a felfüggesztésnek keményebben kell dolgozni a kerekek úton tartásáért. Motort építve mind a négy kerékbe, akár duplájára is nőhet a rugózatlan tömeg.
Ezen túlmenően megfelelő fizikai védelemmel kell ellátni a motorokhoz vezető, behatásoknak kitett magasfeszültségű kábeleket és a meleget termelő fékek közelsége miatt szükséges hűtőfolyadék vezetékeit. Továbbá az egyik oldali motor meghibásodása esetén a párjának a másodperc tört része alatt le kell állnia, hogy megmaradjon a kormányozhatóság. És itt jön be még egy ok, ami az elterjedés ellen hat: mindezek miatt egyelőre magasabb áruk.