A Philips már 2006-ban megkezdte a profiltisztítást. Ennek keretében előbb a rendkívül ingadozó pénzügyi teljesítményt mutató félvezetőgyártásától szabadult meg – hírek szerint 8 milliárd eurót kapott érte. A vállalat figyelme ezt követően a kijelzők piacára fordult, amelyet szintén komoly nyereségességi problémák sújtanak. Előbb a plazmatévépiacról szállt ki, majd tavaly az LG Electronics-szal közös LCD-panelgyártó vegyesvállalatból, az LG–Philipsből, amely ezt követően LG Displayre változtatta nevét. Az eladások során a Philips mintegy 10 milliárd euróval javította eddig készpénzpozícióját, amelyet a fogyasztó elektronikai, világítástechnikai és egészségügyi termékekkel kapcsolatos üzletágak erősítésére fordíthat.
A vállalat áprilisban sikeresen átadta észak-amerikai televíziós üzletágát (beleértve a beszerzéseket, disztribúciót és a marketinget is) a Funai Electricnek. Ez utóbbi cserébe a Philips és Magnavox márkák használatáért jogdíjat fizet a hollandoknak. Az egyezség öt évre szól, és a Philips szerint jól szolgálja a nyereségességet, miközben a márka továbbra is jelen lesz az Egyesült Államokban és Kanadában. A Funai-val kötött megállapodás nem érint más elektronikai termékeket vagy piacokat.
A Philips korábban a kijelzőkkel foglalkozó üzletágának racionalizálását is megkezdte. Ennek részeként a vállalat idén júliusban közölte, hogy kiszáll a tavaly mintegy 600 millió euró árbevételt generáló PC-monitorok gyártásából. A tevékenységet „átadja" a világ legnagyobb monitorgyártójának, a kínai TPV Technology-nak. A megállapodás értelmében a TPV a bevétellel arányos jogdíjak ellenében továbbra is használhatja a Philips márkanevet.
A legutolsó hírek szerint a cég szeptember elején – folytatva stratégiai átalakulását – a mexikói Juarezben lévő tévé-összeszerelő üzemét eladta az Elcoteqnek. Az üzem az észak- és közép-amerikai piacokra állít elő lapostévéket. A tranzakcióban mintegy 740 alkalmazott kerül át a finn bérgyártóhoz. Az ügylet pénzügyi részleteit a hollandok nem ismertették, csak annyit mondtak, hogy annak közvetlen pénzügyi hatása a mutatókra elhanyagolható lesz.
A TPV pl. az Elcoteqhez hasonló szerződéses bérgyártó (EMS), a világ
legnagyobb monitorgyártója. 2007-ben mintegy 43 millió PC-monitort és
3,5 millió LCD-televíziót szerelt össze. Árbevétele megközelítette a
8,5 milliárd dollárt. A terület alacsony nyereségességét jellemzi a
vállalat mindössze 2,2 százalékos nettó eredményhányada. A múlt évben a
TPV a globális szállításokból mintegy 24 százalékos részesedést
szerzett, a 15 százalékos Samsung Electronics és a 13,6 százalékos
Innolux előtt. |