A VIP egy Siemens Combino villamost bocsátott a projekt rendelkezésére. A kísérleti jármű olyan összetett lidar-, radar- és kamerás érzékelőrendszerrel rendelkezik, mely „digitális szemként” rögzíti a villamost és annak környezetét. Ezzel egy időben komplex algoritmusok „agyként” értelmezik és értékelik a pillanatnyi üzemi helyzet által nyújtott adatokat, előre jelezve az adott helyzet további alakulását, majd megfelelő válaszreakciót adva a forgalmi szituációra. A mesterséges intelligenciájának köszönhetően a villamos a pályamenti jelzőberendezéseket is figyelembe veszi, megáll a villamosmegállóknál, és önállóan reagál az előtte áthaladó gyalogosok vagy járművek által okozott veszélyhelyzetekre. A Siemens Mobility az első vállalat, mely kutatási és fejlesztési célból vezető nélküli villamost mutat be.
„Ez a világpremier megmutatja, hogyan alakítjuk aktívan a közlekedés jövőjét. A vezető nélküli villamosunk a fejlesztés jelenlegi szakaszában már képes az alapvető üzemi feladatok ellátására valós forgalmi körülmények között. Többek között a németországi Ulm városában a „Siemens Villamos Asszisztens” ütközésre figyelmeztető rendszer az Avenio M típusú villamos fedélzetén történő használatával már elérte kiforrottságát, s ez fontos mérföldkövet jelentett a vezető nélküli rendszerek területén. A vonatok és az infrastruktúra intelligenssé tételével garantálni tudjuk a helyi és távolsági közlekedés rendelkezésre állását és növelni tudjuk annak biztonságát.” nyilatkozta Sabrina Soussan, a Siemens Mobility vezérigazgatója.
A világpremier közönsége előtt bemutatott, vezető nélküli rendszerrel rendelkező kísérleti villamost nem kereskedelmi használatra terveztük. A jelenlegi projekt a vezető nélküli rendszerek technológiai kihívásainak azonosítását, majd a megoldások kifejlesztését és tesztelését célozza meg, valós körülmények között. Már folynak a tárgyalások a VIP-pel történő együttműködés folytatásáról.