Igazi példaképek azok a magyar cégek, amelyeket az export terén elért teljesítményükért díjazott a HITA. A díjazottak – amellett, hogy jogot nyernek az adott kategória 2013. Év Exportőre Díj védjegy használatára – kiemelt helyet kapnak a HITA honlapján, és idegen nyelvű szakmai kiadványaiban, ezzel is támogatva exportjuk további bővülését.
A hat kategóriában kiírt pályázatra 93 cég összesen 128 pályázatot nyújtott be. A pályázatok elbírálásában az ERGO (Európai Regionális Szervezet), a Magyar Külgazdasági Szövetség és a HITA szakértői vettek részt.
A díjakat átadó Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár köszöntőjében hangsúlyozta, hogy „a gazdasági kormányzat kiemelt célja a kkv-k export részesedésének növelése, hiszen míg a teljes hazai foglalkoztatottság 73%-át adja a szektor, addig a kivitelből a részesedése csupán 23%. A kormány a hazai kis- és középvállalkozások exportbővítése érdekében meghirdette a külpiaci siker programját. A program keretében állami tulajdonú kereskedőházakat hoznak létre külföldön, külkereskedői szakértőkkel támogatják a kkv-kat, fejlesztik a minőségi beszállítást, és célzott külpiaci roadshow-kat szerveznek."
Előadásában kiemelte a magyar nyílt gazdaságban az export fontosságát, amelynek érdekében a kormány új stratégiát dolgozott ki, a keleti nyitás stratégiáját. Ez 4 pilléren alapul, az orosz-kínai, a Kaukázus-vidéki, a közel-keleti arab és a nyugat-balkáni területek piacain. Ehhez társul a legújabb fejleményként a dél-Amerikai és Afrikai régió, ahol fejlesztjük a képviseleteket, növelve a magyar jelenlétet, a gazdasági előnyök kihasználását.
A Tudatos Exportőr Díjat idén a Közép-Kelet Európában és a Közel-Keleten is sikeres, banki hitelezési és kockázatkezelési szoftver megoldásokat fejlesztő innovatív, magyar szoftvercég, a Loxon Solutions Zrt. nyerte.
A Legnagyobb Legkisebb Exportőr Díjat egy 10 főt foglalkoztató, űripari eszközfejlesztésre specializálódott mérnöki cég, az Admatis Kft. vehette át.
A Regionális Stratéga kategória győztese a 100%-ban magyar tulajdonú WebEye International Kft., amely a Lambda-Com közlekedésinformatikai cégcsoport tagjaként Európa-szerte nyújt saját fejlesztésű GPS alapú járműkövető szolgáltatást.
A Meghatározó Exportőr kategória nyertese 2013-ban a lakástextil-gyártással és forgalmazással foglalkozó Naturtex Gyapjú és Tollfeldolgozó Kft.
Az Innovatív Exportőr kategóriában a digitális patológiai piacon vezető 3DHISTECH Kft. nyert.
Az idén első alkalommal átadott Sikeres Női Exportőr kategória győztese Borbíró Gertrúd, a kozmetikai termékeink gyártásával és forgalmazásával foglalkozó Cosmed Kft. ügyvezető
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) a miniszterelnök irányítása alatt álló központi hivatal. A miniszterelnök a Hivatal irányítását - jogszabályban meghatározottak szerint - a Miniszterelnökségen működő külügyi és külgazdasági államtitkár útján látja el. A HITA fő feladata egyfelől a hazai kis- és középvállalkozások külgazdasági tevékenységének támogatása, másfelől a külföldi cégek magyarországi befektetéseinek ösztönzése.
Loxon Solutions Zrt.
Közép-Kelet Európában és a Közel-Keleten is sikeres, banki hitelezési és kockázatkezelési szoftver megoldásokat fejlesztő innovatív, magyar szoftvercég. A cég tudatosan alakította ki exportstratégiáját, 2003-ban az egyedi fejlesztésű rendszerekről a termék-orientált stratégia felé való elmozdulással eldöntötte, hogy egy speciális, ügyfelei számára magas hozzáadott értékű tudást nyújtó réspiacot fog lefedni termékeivel. A kelet-közép-európai sikereket követően bővítették export tevékenységüket a FÁK és a Közel-Kelet országai felé. A cég leányvállalattal rendelkezik Romániában, Moszkvában és Dubai-ban. Az exportstratégia eredményeképpen export-árbevételének aránya fokozatosan növekszik, 2012-ben a növekedés mértéke elérte az 68%-ot.
Admatis Kft.
Az Admatis Kft. egy 10 főt foglalkoztató, űripari eszközfejlesztésre specializálódott high-tech mérnöki cég. Az európai Sentinel-2 műhold fejlesztőcsapatának tagjaként Kelet-Európában egyedülálló módon, több mint 30 eszközt, ezen belül 2700 alkatrészt terveztek, teszteltek és szállítottak le az EADS Astrium konzorcium részére. Integrátorként közel 60 magyar alvállalkozót vontak be a Sentinel projektbe, ezáltal komoly referenciát biztosítottak a beszállítók részére a további piacszerzéséhez. A cég tevékenysége fontos szerepet játszott abban a kormánydöntésben, aminek köszönhetően Magyarország a jövő év elején csatlakozik az Európai Űripari Ügynökséghez, új fejezetet nyitva ezáltal az iparág fejlődésében.
WebEye International Kft.
100%-ban magyar tulajdonú cég, amely a Lambda-Com közlekedésinformatikai cégcsoport tagjaként Európa-szerte nyújt saját fejlesztésű GPS alapú járműkövető szolgáltatást.
A cég 2007 és 2010 között 9 országban hozott létre leányvállalatot, a szomszédos országokon kívül Németországban, Oroszországban, és Portugáliában, valamint partneri kapcsolatokat alakított ki Ukrajnában és Szerbiában egyaránt. A cég 10 éves szolgáltatás portfóliója folyamatosan növekszik, az online járműkövetés mellett olyan komplex vállalatirányításban hasznosítható információkat nyújt ügyfeleinek, amelyek felhasználásával jelentős költség-megtakarítást tudnak elérni. A vállalat olyan cégekkel törekszik stratégiai partnerkapcsolatok kiépítésére, amelyek Közép-Európában meghatározó disztribúciós tevékenységet folytatnak, mint például a Holcim, a DHL vagy a Tesco, ugyanakkor a kis- és középvállalkozások számára is kínál egyedi megoldásokat.
Naturtex Gyapjú és Tollfeldolgozó Kft.
A Naturtex Gyapjú és Tollfeldolgozó Kft. lakástextil, ezen belül elsősorban ágynemű gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. 1989-es alakulásuk óta sok változás történt a cégen belül, hiszen a kezdetben még német-magyar közös vállalatként működő cég 2006-ban száz százalékig magyar tulajdonba került. A magas minőségi elvárásoknak köszönhetően ágyneműgyártásban mára 45,7%-os részesedéssel piacvezetők Magyarországon. A vállalat számos minőségi tanúsítvánnyal és díjjal rendelkezik, többek között Magyar Termék Nagydíj, és Superbrands kitüntetéssel.
A cég legfőbb exportterméke a magyar libapehellyel töltött paplan és párna, amely világszerte nagy elismerésnek örvend az első osztályú töltetnek és minőségi kivitelezésnek köszönhetően. 2009-ben még a termékek alig több mint felét értékesítették külföldön, jelenleg közel 40 országba exportálnak: nemcsak Európába, hanem Dél-Koreába, Kínába, Hong Kong-ba, Japánba, Ausztráliába, Izraelbe, Mexikóba és Ecuadorba is. Az elmúlt 2 év során az export-értékesítés aránya a teljes árbevétel 80 %-a fölé emelkedett. Olyan új, távoli piacok is megnyíltak a cég előtt, mint Vietnam, Dubai vagy Brazília.
3DHISTECH Kft.
A cég a termékei fejlesztésének tekintetében a legnagyobb hangsúlyt az innovációra helyezi, ennek köszönhetően napjainkra vezető szerepet vívott ki magának a digitális patológiai piacon. A cég termékei megtalálhatóak minden kontinensen, a világ közel 50 országában. A folyamatos kutatás-fejlesztéseknek köszönhetően megközelítőleg negyven találmányukat regisztrálták már és tucatnyi bejegyzett szabadalommal is rendelkezik a cég. 2013 során 2 új terméket mutattak be:
1. „Pannoramic Confocal" - digitális konfokális szkennert
A technológia lényege, hogy a mintáról jövő fényt nem kitakarással "válogatja szét", így kevésbé égeti a fluoroflorokat a szkennelés során, mint a hagyományos mikroszkópos konfokális technikák, valamint sokkal kisebb expozíciós időkkel dolgozik a rendszer, így nagyságrendekkel gyorsabban tud felvenni ugyanannyi területet, mint a versenytársak hasonló fejlesztései.
2. SCS – Stainer + Coverslipper + Scanner = három az egyben készüléket
Az immunfestés – fedőlemez felhelyezés – tárgylemez digitalizálás – képfeldolgozás munkafolyamat teljes automatizálása egyetlen integrált, zárt rendszerben világújdonságnak számít. A rendszer alapját adó technikai újdonságok emellett könnyű kezelhetőséget, magas minőséget és jelentős reagens megtakarítást tesznek lehetővé versenytársaikhoz képest.
Az utolsó lezárt üzleti évben a vállalat forgalma 70%-os mértékben növekedett, 97%-os exportráta mellett. A cég árbevétel arányos nyeresége meghaladta a 22%-ot, ami példaértékű a tudásalapú ágazatokban is.
Cosmed Kft.
A Cosmed Kft. igazi családi vállalkozásként kezdte 2004-ben, szabadalommal védett, professzionális kozmetikai termékeink gyártásával és forgalmazásával. A gyors növekedés okán azonban 2008-ban elkezdődött a cégstruktúra tudatos építése. Mára az alkalmazotti létszám 20 fő, a termékfejlesztés és cégvezetés tulajdonosi kézben van.
A folyamatos innováció, illetve termékfejlesztés révén a kezdeti öt termékhez képest mára több mint 150 termék szerepel a cég portfoliójában. A vállalat ily módon igyekszik továbbra is fenntartani az elmúlt 10 évben elért, átlagosan éves 30%-os forgalomnövekedést.
Az elmúlt időszakban egy egyedi képzési és marketing stratégiának köszönhetően 1 év alatt megduplázták oroszországi exportjukat. Az említett stratégia bevezetésével a cég összes európai piacán is megerősödött pozíciója, 10 hónap távlatában átlagosan 15% növekedést eredményezve.
Az idén Mexikó és India is felkerült a vállalat export-térképére, így már több mint 30 országban vannak jelen. Szerződéskötési fázisban van a törökországi, dél-afrikai és ausztrál disztribúció felállítása, valamint tárgyalnak több öböl-menti országban is.