Az átállás az Internet Protokoll 6 Verziójára szinte észrevétlenül történt meg. Ám Hans Vestberg, az Ericcson elnök-vezérigazgatója szerint mostantól már nemcsak számítógépeket és mobiltelefonokat, hanem autókat, gépeket, szállító konténereket, ruhadarabokat vagy akár pizzásdobozokat is saját webcímmel lehet ellátni, ez lesz a 'tárgyak internete' - írja a német FOCUS magazin.
"Ha a gépek egymással kommunikálnak, az nem kevesebbet jelent, mint a negyedik ipari forradalmat" - reméli Wolfgang Wahlster, mesterséges intelligenciával foglalkozó német professzor.
A termelés és a logisztika őrületes változások előtt áll. A tárgyak internetével dolgozó cégeknél a jövőben maguk az árucikkek fogják megmondani, hogyan kell őket feldolgozni.
Érzékelők mindenhol
A legnagyobb előrelépések az egészségügy területén várhatók. "Az úgynevezett "Lab On Chip"-technikával szenzorok küldenek információkat egy központi megfigyelő állomásra vagy a felelős orvosnak a szív működéséről, a vér paramétereiről, a test hőmérsékletéről" - mondja az amerikai Cisco-hálózat egyik specialistája. Egy öregedő társadalomban nagy érdeklődés várható ezekkel a szolgáltatásokkal. kapcsolatban. " A szőnyegeket a jövőben olyan szenzorokkal fogjuk ellátni, amelyek automatikusan jelentik, ha egy ember elesett és nem tud felállni. Ezeknek az érzékelőknek azonban azt is tudni kell, ha egy kutya fekszik ott és nem egy ember" - mondja Walster.
A gépek is emlékeznek
Még ennél is érdekesebbnek tűnik az úgynevezett digitális termékemlékezet, amely hasonló a repülők feketedobozához. "A jövőben a termékek el tudják majd mesélni az élettörténetüket a gyártástól az újrahasznosításig. Például egy biotermékről le lehet majd olvasni, hogy valóban bioalapanyagokból készült-e. Az autók digitális termékemlékezetéből meg lehet tudni, hogy mikor kapott figyelmeztetést és hogy az eredeti alkatrészekkel működik-e. Ehhez csupán egy okostelefonokba épített alkalmazásra lesz szükség."
Műholdak irányítják a járműveket
A műholdak a jövőben éjjel is irányíthatják a járműveket, amik az árut a szupermarketekbe szállítják. Egy-egy ilyen "Smart City" energiafelhasználása is fontos. "Hogy áramot takarítsanak meg, a világítás csak akkor kapcsol be, ha valaki tényleg jár az utcán. Ha egy autó közeledik és leparkol, akkor a fény abban az utcában rövid időre felkapcsolódik. Az elektromos autók, amelyek az internettel állandóan össze vannak kötve, csak arra az időre kapcsolják be a fényszóróikat, amikor valóban szükség van arra, hogy az utat megvilágítsák. De akkor az utcai lámpákat nem is kell használni" - mondja Wahlster.
A kínaiak is érdeklődnek
Az amerikaiak is masszívan invesztálnak a tárgyak internetébe. "Németország előnye maximum egy év. Most kell az igazán izgalmas termékeket kifejleszteni, hogy elől is maradjunk" - figyelmeztet ten Hompel. "Németország nem játszhatja el kutatásban megszerzett előnyét, csak azért, mert nem sikerül a gyakorlatba átültetni a projektet. A német vállalatok tudják, hogy ha nem fektetnek be a tárgyak internetébe, akkor nehéz lesz a jövőben talpon maradni. A piac ugyan még kicsi, de sebesen növekszik."
"Számításaink szerint 2015-ig 300 millió gép lesz egymással összekötve. A piaci forgalom akkorra már 40 milliárd euró fölé fog nőni" - várja Geldmacher, a német Vodafone vezetője. Ennek az összegnek a nagy részét, majdnem 20 milliárd eurót az applikációk és a szolgáltatások fogják adni. A telekommunikációs vállalatok is többmilliárdos bevételben reménykednek. "Ez az üzletág pillanatnyilag szerényebben részesedik az összforgalomból, de évi 50-100%-os növekedést várunk" - mondja Geldmacher.