Forrás: Envato Elements
Ami jó és hasznos
Az Európai Bizottság nemrégiben érdekes, sőt megdöbbentő adatokkal állt elő: a környezetbarátnak mondott plug-in hibrid autók CO2 kibocsátása három és félszeresen meghaladta a típusbizonyítványukban szereplő szintet. Beigazolódott amire az utca embere mindig is gyanakodott: e járművek lényegesen több fosszilis üzemanyagot fogyasztottak, mint amit a gyártók bevallottak. (A hibrid városi terepjárók, luxusautók tulajdonosai nem vették maguknak a fáradságot, hogy esetenként illetve esténként feltöltsék az akkumulátort, így az autók elektromos üzemmódban csak elvétve közlekedtek.) Mindezt a járművekbe beépített elektronikák által gyűjtött, azokból kinyert adatok alapján lehetett megállapítani.
Az egyszerű úrvezetőnek nem nagyon van arról tudomása, hogyha bekapcsolja az autóba épített GPS készüléket, úgy máris adatokat szolgáltat kifelé. A járművek kommunikációja ugyanis kétirányú, a kocsik rendszeresen küldenek adatokat a gyártójuknak. A távadatszolgáltatásba sok minden beletartozhat: a pillanatnyi és az átlagsebesség, a fékezések, az olajszint, a szállított személyek száma stb. Az így beérkező adatokat összesítve fontos információkhoz lehet jutni: pl. a hibrid járművek tényleges fosszilis üzemanyag fogyasztását illetően.
A gyártók maguk is fel tudják használni az egyes autók szolgáltatta információkat. A járművek számítógépei által küldött adatok segítenek például az újabb típusok kifejlesztésében. A gyártó a számtalan autó adata alapján látja, hogyan kopnak az egyes alkatrészek, milyen típushibák jelentkeznek. De akár el is lehet velük dicsekedni – így marketing célokat is szolgálhatnak.
A rengeteg adat felhasználásának egyre növekvő piaca van. Az autóhoz kapott tájékoztató nyomtatványok apró betűs részei között ugyanis megtalálható egy olyan kitétel is, hogy a gyártó továbbadhatja a járművektől érkező adatokat más cégeknek. Az összesített, anonimizált információkból elemzéseket lehet készíteni (mint a fent említett fogyasztásmérés esetében). De akár személyes vonatkozású konzekvenciákat is le lehet vonni belőlük. Így például egyes országokban a biztosítótársaságok kedvezőbb tarifát kínálnak azoknak, akik ellenőrizhetően óvatosabban vezetnek.
Vissza is lehet vele élni
Az utóbbi években a személyautók fedélzeti számítógépes rendszerébe SIM-kártyát is helyeznek. Az autós szempontjából ez azt jelenti, hogy a járművével együtt megvette, kifizette az előfizetést, azonban az autója mobil interneteset adatforgalmára nincs befolyása. Szinte hihetetlen példa az USA-ból, ahol minden lehetséges, sőt annak az ellenkezője is: egy nemrégiben elvált hölgy praktikusnak találta a Mercedes internetes alkalmazásait és az autóhitel részleteit azon keresztül törlesztette. De arra nem gondolt, hogy a telefonos apphoz hozzáférése van az elvált férjnek. Ő azt is folyamatosan megfigyelhette, merre autózik a volt neje, mikor és hol látogat meg egy másik férfit. Nem véletlen hát, hogy a Toyota újabb modelljeiben az autóból lehet kikapcsolni a helymeghatározást és egyéb adatok küldését, függetlenül attól, hogy a tulajdonos ül-e a kocsiban.
A jobban felszerelt modelleknél kétirányú a kommunikáció: az autós a telefonjáról kapcsolhatja be például az ülésfűtést, vagy akár ki is nyithatja az ajtót, ha például kölcsön adja valakinek a kocsit. Még az is megeshet, hogy az ellopottnak vélt kocsiján a tulaj távolról kapcsolja be a vészvillogót. Ezeket a lehetőségeket használta ki egy másik amerikai zaklató (legalábbis az elvált feleség ezt panaszolta a bíróságon). A volt férj a távolból kinyitotta a garázsban álló Teslájának ajtaját, meleg időben túlfűtötte, hidegben túlhűtötte az álló kocsiban az utasteret, vagy megakadályozta az autó feltöltését.
2022-ben a Budapesti Műegyetem kiberbiztonsági csoportja, Gazdag András és kollégái bemutatták, hogy a fedélzeti számítógép nyers adatai alapján 97%-os biztonsággal ki lehet mutatni, hogy ki vezeti az autót (feltéve, hogy ismeretes a lehetséges sofőrök személye). Sőt „jobb” esetben pusztán a sebesség es a kormánymozdulatok adataibó1 akár rekonstruálni is lehet a jármű útvonalát.
A fenti példák alapján érthető, hogy egyes szakemberek miért emlegetik napjaink autóit kerekeken guruló mobiltelefonokként.
Ki tudja, hol landolnak az adataink
A mobil internet előfizetéseket az autógyárak százezrével vásárolják meg – ott, ahol a világpiacon a legkedvezőbbnek találják. Magyarországon már találkoztak olyan távol-keleti autóval, amely közép-amerikai sim-kártyával lépett be a magyar hálózatra. A német gyártók egy része a Deutsche Telekomnál fizet elő, más autók egy francia virtuális szolgáltató ,,ügyfelei”. Ugyanis a gyártócégek a sok évre szóló előfizetések révén olcsón jutnak a szolgáltatáshoz.
Mindezek tükrében érthető, hogy Joe Biden amerikai elnök februárban (nem minden politikai felhang nélkül) vizsgálatot kért a kereskedelmi minisztériumtól. Az elnök azt mondta, hogy a kínai e-autók kifigyelik és Ázsiába átküldik hogy merre autóznak, hol vesznek áramot, mit hallgatnak útközben az amerikai emberek. Lehet, hogy igaza van…
Forrás: Envato Elements