Ahhoz, hogy az Elon Musk által alapított Tesla igazán vállalat sikeres legyen, jelentősen fel kell pörgetni a gyártást, miközben az előállítás költségeit durván csökkenteni kell. Ezt Musk már évekkel ezelőtt előre látta és a Panasonic-kal megállapodást kötött egy új akkumulátorgyár létrehozásáról. A Tesla Model 3-ra már közel 400 ezer előrendelés érkezett, azonban a vállalat képtelen az előrendelők igényét kielégíteni: 2015-ben minössze 50 ezer elektromos autót tudott legyártani. Ennek legfőbb oka az akkumulátorok drágasága, illetve elégtelen darabszáma.
Noha az 5 milliárd dolláros projekt még nincs kész, már most is működik, ami alapvető fontosságú ahhoz, hogy minél hamarabb ki lehessen használni az általa elérhető gyártókapacitás-növekedést. Befejezett állapotához még további négy évre van szükség. A Gigafactory-nak nevezett akkugyár egyébként nem csupán fizikailag lesz nagyobb minden más, hasonló célból épült létesítménynél, hanem több akkumulátort fog előállítani egy év alatt, amint amire a teljes ipar 2013-ban képes volt. Ez az elképesztő mennyiségű energiatároló egység már elég lesz ahhoz, hogy a Tesla hozni tudja az éves szinten félmilliósra belőtt gyártási célszámát. A gyár a Tesla tulajdonában van, a Panasonic a szakértelmet adja a projekthez. A közös erőfeszítés révén előálló akkumulátorcsomagokat egyébként nem ezen a helyszínen, hanem mintegy 400 kilométerrel messzebb, a Tesla fremonti gyárában – vonaton történő átszállítást követően – építik be a Model 3-akba.
Maga a gyár kiszolgálása is az elektromosság lehető legmodernebb kihasználására alapul. Tetejét napenergiát gyűjtő panelek borítják, melyek a tervezők szerint elég elektromosságot állítanak elő az üzem teljes ellátásához. A Tesla egyébként már most is gyárt Powerwall egységeket a helyszínen, az első Model 3 akkumulátorcsomagok azonban csak a következő év közepére készülnek el a tervek szerint.
Musk cégét nemcsak a gyártás grandiózus skálázása segíti, hanem a technológiai fejlődés is. Pár napja jelent meg a világ előtt a Daimler legújabb elektromos kamionjával, melynek kapcsán sokatmondó számításokat is nyilvánosság elé tárt a német cég. Eszerint az 1997 és 2025 közötti időszak alatt az akkumulátor átlagos előállítási költsége kétötödére esik – 500 euró/kWh-ról 200 euró/kWh-ra. Ezzel párhuzamosan a teljesítmény, vagyis a kapacitássűrűség ugyanilyen tempóban javult: 80 Wh/kg-ról 200 Wh/kg-ra.
Mindez azt jelenti, hogy a múlt évezred végéhez képest egy egységnyi tömegű akkumulátor olcsóbban állítható elő, miközben jóval több energia raktározására képes.
Középtávon t a gyártási volumen felpörgetése is segíti az elektromos autók piacát. Mihelyst a Gigafactory teljes tempóval elkezdi ontani az akkumulátorokat, jelentősen csökkenni fog az egy járműbe telepített csomagok ára. Tekintve, hogy egy modern elektromos autó előállítási költségei között az energiatároló telepek jelentik a legnagyobb tételt, az ezen a téren zajló kiadáscsökkentéssel sokkal olcsóbbá tehetők maguk a járművek is.