Az Európai Unió célul tűzte ki, hogy 2015-re az egész EU-ra kiterjedően üzemeljenek intelligens, telematikai elven működő járműbiztonsági rendszerek, elősegítve emberéletek megmentését a vészhelyzeti reakcióidő lerövidítésével. Az „eCall" („emergency Call" — vészhívó rendszer) gépkocsik számára kifejlesztett elektronikus biztonsági rendszer, amely súlyos közúti karambol esetén önműködően tárcsázza a 112-es hívószámon a helyi egészségügyi szolgálatokat. E hívás kézileg is kezdeményezhető.
Karambol esetén a vészhívó rendszer mobilhálózaton keresztül teljes duplex adatkapcsolatot létesít a járműfedélzeti rendszer („in-vehicle system" — IVS) és a helyi nyilvános vészhelyzeti kezelőközpont („public safety answering point" — PSAP) között. A járműfedélzeti rendszer többek között az utasok számát, időbélyeget és a baleset helyszínének GNSS-koordinátáit tartalmazó, szabványos minimális információcsoportot („minimum set of data" — MSD) küld át. Emellett beszédkapcsolatot is felépít, mivel elképzelhető, hogy az autóban tartózkodók képesek beszélni.
A járművekbe épített eCall-rendszereket számos részegység alkotja, úgymint: antennával rendelkező, GSM- vagy UMTS-alapú, célorientált mobilkommunikációs modul, amely a vészhívást sugározza ki, a baleset helyét meghatározó GNSS-vevő, a karambolt érzékelő ütközésszenzorok, beszédkommunikációhoz mikrofon és hangszóró, egy vészhelyzeti tápegység, valamint a vészhívás kézi indítására szolgáló nyomógomb.
Mivel az eCall egy életvédelmi rendszer, nagy megbízhatóságúnak kell lennie, és az MSD-adatok helyes kisugárzását is biztosítania kell. Mindez különösen a beszédátvitelre optimalizált mobilhálózatok — például GSM — esetén kritikus. Egy vészhívó rendszer elemeinek vagy a teljes rendszer működésének valós mobilhálózatokon, illetve műholdas környezetben való tesztelése időigényes és költséges lehet. Például: komoly erőfeszítést jelent, ha az eCall-jelzőbit hatását „élő" rendszeren vizsgáljuk, mert ez a jelzőbit a vészhelyzeti kezelőközpontot hozza működésbe. A körülmények is változékonyak lehetnek, ezért az eredmények nehezen reprodukálhatóak.
A méréstechnikai megoldás
A Rohde & Schwarz kisméretű összeállítást kínál a vészhívó részegységek teljes körű, megbízható és reprodukálható, CEN/TS 16454:2012 norma szerinti megfelelőségi vizsgálataihoz. Az R&S®CMW-KA094 jelű eCall-alkalmazási szoftver a vészhelyzeti kezelőközpontot szimulálja, és távvezérli az R&S®CMW500 típusú, szélessávú rádiókommunikációs tesztert, ily módon emulálva mobilhálózatot laboratóriumi körülmények között. Ugyanez a program az R&S®SMBV100A típusú vektor-jelgenerátort is vezérli, amely a járműfedélzeti rendszer számára az MSD felépítéséhez állít elő GNSS-koordinátákat. Ezzel az elrendezéssel ellenőrizhető például, hogy az IVS-modem képes-e vészhívást indítani, helyes MSD-adatokat küldeni és beszédkapcsolatot felépíteni a PSAP-vel.
Az R&S®CMW-KA094 jelű szoftverrel vezérelt, R&S®CMW500 típusú berendezéssel ellenőrizhető, hogy a járműfedélzeti rendszer működése az eCall-normáknak megfelelő-e. Ide tartozik például, a PUSH és a PULL üzemmód működésének, az MSD átviteli idejének és dekódolásának a vizsgálata, továbbá a járműfedélzeti rendszer dekódolatlan hangjeleinek rögzítése is.
Az eCall-előírásoknak való megfelelőség mellett fontos a járműfedélzeti modul navigációs vevőjének jellemzőit is vizsgálni, mind a pontosság tekintetében, mind a gyenge vételi viszonyok esetén szolgáltatott koordináták helyessége szempontjából.
Mivel az R&S®SMBV100A típusú generátor egy teljes körű GNSS-műholdas szimulátor is egyben, navigációs vevők képességeinek ellenőrzéséhez is kitűnően használható. Számos különféle elrendezés szimulálható vele, egyszerű, állandó műholdas elhelyezkedésektől valós időben rugalmasan létrehozott, akár 24 darab, dinamikusan mozgó, (C/A- és P-kódokat sugárzó) GPS-, Glonass-, illetve Galileo-műholdak alkotta elrendezésekig. Az összetett elhelyezkedések is mindössze néhány gombnyomással állíthatók be rajta, időbeli korlátozás nélkül, a műholdak között menet közben történő átváltással, hibrid GPS, Glonass vagy Galileo esetében egyaránt.
Az aktuális műholdpályák információi almanac vagy RINEX állománnyal is betölthetők a generátorba. Mind állóhelyű földrajzi vételi pont, mind a vevő (azaz az autó) mozgását szimuláló mozgó vételi helyzet beállítható — az utóbbi tetszőleges útvonal mentén.
A fent említetteken túlmenően az R&S®SMBV100A típusú generátor többutas jelelőállítással valós terjedési viszonyokat is képes szimulálni, légköri hatások modellezése vagy a hullámterjedés épületek és egyéb tereptárgyak által okozott akadályozásának automatikus szimulálása révén. A különféle földrajzi pontok és környezeti feltételek hatásának szimulálásán keresztül vizsgálható, hogy a navigációs vevő valós körülmények között is megfelelő pontossággal képes-e a GNSS-koordinátákat meghatározni. Mindezek mellett az egyes műholdak jelszintje külön-külön, egyedileg is beállítható, korlátozott láthatósági viszonyokat szimulálva, amelyek jellemzően (városi) útfolyosókon vagy erdőkben lépnek fel — ahol a legtöbb karambol történik.
Az R&S®CMW-KA094 jelű, számítógépes eCall mérőszoftver és az R&S®CMW500, valamint az R&S®SMBV100A típusú műszer alkotta összeállítás kiválóan alkalmas járműfedélzeti rendszerek egységeinek vizsgálatára, sőt, az R&S®SMBV100A típusú generátor páratlan műhold-szimulációs képességeinek köszönhetően a navigációs vevők mélyrehatóan is bevizsgálhatóak. E berendezések hosszú távon is megtérülő beruházást képviselnek, képességeik a későbbiekben megjelenő tesztelési követelményeknek megfelelően bővíthetőek.