FőoldalRendszerintegrátorMinden lyukba belefér
2014. február 25., kedd ::

Minden lyukba belefér

A GE egyik legfurcsább gépezete az egyetlen olyan rendszer a világon, mely biztonsággal el tudja különíteni a jó minőségű, alacsony hamutartalmú szenet a kőzettől a fejtési fronton. A tisztább szén elősegíti, hogy a föld feletti előkészítő üzemekben csökkenjen a por és a szénhulladék mennyisége

A GE Fairchild F330-as típusú folyamatos fejtőgépe, a cég által gyártott egyik legfurcsább gépezet. A hüllőszerű gép, amely egy evolúció során eltűnt őstörténeti monstrum módjára csúszik át a keskeny rések között nagyjából egy sugárhajtású vadászgépének megfelelő súllyal rendelkezik, és körülbelül olyan hosszú, mint egy busz. A "géphüllő" képes beleásni a puha üledékes kőzetek közé ékelődött keskeny széntelepekbe és kifejteni a bányászok által hátrahagyott szenet. „Vannak olyan alacsonyan elhelyezkedő, nagyon keskeny széntelepek, amelyeket az F330-as nélkül nem lehetne elérni" - mondja Craig Setter, a GE Mining ügyvezető igazgatója.

A gép a szén fejtését egy pár egyedülálló spirálhengerrel végzi, melyek mindegyikét egy-egy 155 lóerős villamos motor hajtja. A fejtőhengerek a szénrögöket egy futószalagra továbbítják, amely a gép lapos hátán fut végig. Egy 6 méteres hasadék kibányászása nagyjából 12 percet vesz igénybe.

A fejtőhengerek pontosan irányított mozgásának köszönhetően a gép által bányászott szénben szinte alig található más kőzetfajták általi szennyeződés. Az F330-as emellett vízzel is lefecskendezi a széntelepet, így biztonságosabb környezetet teremt a bányászok számára a szénpor minimálisra csökkentésével és a metán hígításával.

A széntelep teljes kitermelése után az F330-as még egyszer végigmegy a bányán, a tartópilléreken átfúrva magát a maradék szenet is kitermeli, majd távozáskor hagyja a tetőt beomlani.

A gép működése

Forrás: gereports.com
Az F330-as nem az egyetlen a GE Mining által gyártott szokatlan gépek sorában. Az üzletág olyan „bányacirkálót" is tervezett, amelyik akár 14 bányásszal a fedélzetén is keresztül tud suhanni a földalatti labirintusokon. 4,3 literes, négyhengeres dízelmotorját speciális „vízköpennyel" látták el, mely védelmet nyújt a kipattanó szikrák és a túlmelegedés ellen.

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény