Most három cégtől három olyan fejlesztést mutatunk be, melyek szerepelnek a vásáron részt vevő cégek újdonságai között, s amelyek gyártói, ill. alkalmazásai között közös pontokat is felfedezhetünk.
Kombinált oktatóeszköz KNX/EIB kombinálása az ISDN-nel
Tán nem is hinnénk, de immár több mint 20 éve indultak el hódító útjukra az adatbuszos épületirányítási rendszerek, az EIB (European Installation Bus). A KNX-rendszer is több mint 10 éves, s napjainkra (hivatalosan is: ISO/IEC 14543-3) világszabvánnyá vált. Egy ilyen típusú rendszer elterjedéséhez, népszerűségéhez sokban hozzájárul, ha a jövendő szakemberei már az oktatási intézményekben is találkoznak vele.
Hasonló a helyzet az ISDN (ISDN = Integrated Services Digital Network) rendszerrel is, de az jövőre már 30 éves lesz, ugyanis kezdetei 1984-re datálhatók.
A német ETS (ELABO Training Systems) sok év óta dolgozik azon, hogy a professzionális technológiákat és eszközöket emészthető, átlátható, megérthető és megérinthető formában „bevigye" a közép- és felsőfokú oktatási laboratóriumokba. Mostani újdonságuk az említett két rendszer összekapcsolható bemutatását szolgálja.
Az ISDN oktatórendszer két modulból, valamint rengeteg kiegészítő eszközből (pl. telefon és fax) áll. A rendszer lelke egy professzionális német gyártótól származó ISDN telekommunikációs rendszer, mely kaszkádba is köthető. A moduláris felépítésnek köszönhetően az oktatórendszer a telekommunikáció területén bárhol felhasználható. Az elsajátítható tudásanyag:
- telekommunikációs rendszerek összeállítása, vezetékezése,
- telekommunikációs rendszerek paraméterezése,
- rendszertelefonok konfigurálása,
- bővítőrendszerek csatlakoztatása,
- vizsgálati jelentések készítése,
- hibakeresés és -javítás,
- csatlakoztatás házi telefonokhoz (opció),
- bővítés audioinformációs rendszerrel (AIS opció),
- számítógép/telefon integráció (CTI) használata.
Szintén a legújabb technika került beépítésre a KNX/EIB oktatórendszerbe, mely több modulból áll, és — a rendszer jellegéből fakadóan — valamivel több és változatosabb a példafeladatok száma, valamint szemléletesebbek a sikeres megoldás eredményei is. A tudásanyag lényeges része viszont hasonló. Mostantól pedig gyakorolható a két rendszer illesztése, összekonfigurálása is.
Buszintegritás ellenőrzése SCOPIX oszcilloszkóppal
A protokollok, szoftverek, vezérlők és a rohangáló bitek mit sem érnek, ha az adatátvitel úgynevezett fizikai rétege nincs rendben, a készülékek közötti összeköttetés nem megbízható, például a jelek alakja torzul, amplitúdója valamely hiba miatt túl kicsi.
Ahhoz, hogy ezeket a nagyfrekvenciás jeleket biztonsággal tudjuk ellenőrizni, korszerű, nagy sávszélességű digitális oszcilloszkópra van szükségünk.
A Metrix (a Chauvin-Arnoux-n belül) pontosan ilyet fejlesztett ki. A SCOPIX BUS egy hordozható kivitelű, 200 MHz-es, négycsatornás oszcilloszkóp, mely alkalmas a terepi buszok fizikai integritásának vizsgálatára. Ez azt jelenti, hogy az érvényben lévő vonatkozó szabványoknak megfelelően képes azon villamos mérések elvégzésére, amelyek a fizikai réteg megfelelő működésének, a villamos specifikációk teljesülésének és a szinkronizálás hibátlanságának ellenőrzésére szolgálnak.
A feladat viszonylagos bonyolultságához mérten a kezelés egyszerű, a busz-diagnosztika mindössze három lépésből áll. A vizsgálat eredményét a mindenki által ismert „smiley" ikonok megfelelő változatának megjelenése jelzi, színesben, és igen kifejezően.
Az oszcilloszkópba gyárilag beprogramozták 14-féle buszrendszer (KNX, DALI, CAN, LIN, FlexRay, AS-i, Profibus, RS-485, RS-232, ethernet stb.) paramétereit, valamint 21 konfigurációt, és több protokollt (IP, TCP, Modbus, Profinet stb.) is. Ha ez mégsem lenne elegendő, az SX-BUS szoftverrel új buszok és konfigurációk is létrehozhatók, ill. beállíthatók.
Torzult nagyfrekvenciás jelek a buszon
A SCOPIX BUS modell segíti a mérőcsatlakozások létesítését is. Egyrészt, a vizsgálandó busz típusának függvényében megmutat egy kapcsolási rajzot, javasolt bekötéssel. Másrészt, az opciós HX0190 és HX0191 modulokkal a mérőkontaktusok, azaz a fizikai kapcsolat is kényelmesen létrehozható a rajtuk lévő SUBD9, RJ45, vagy M12 csatlakozókkal, vagy akár a nyolcvezetékes csavaros csatlakozási lehetőséggel. |
Helyszínre gurítható szervizkocsi – akár előre összeállított mérőrendszerrel
Akár a fenti készülékekkel kapcsolatban említett oktatási (tanulói labor), illetve mérési és hibajavítási (szerverteremben, kommunikációs központban, műszerszervizben stb.) feladatokhoz, de akár egy gyártóegység területén is nagyon hasznos lehet az ELABO újonnan kifejlesztett Service Cart-ja
Az alapötlet az volt, hogy a mai összetett és bonyolult áramkörök, ill. készülékek vizsgálatához általában komplex mérőrendszer is kell, ahol a speciális műszer — vagy műszerek — mellett azért jó, ha kéznél vannak tápegységek, multiméterek, jelgenerátorok, egy, a tesztelést támogató számítógép, és persze ezek mellett rendelkezésre állnak a villamos hálózati tápcsatlakozások és a számítógépes hálózathoz való kapcsolódás lehetősége is be van építve. De hasonlóan fontos igény lehet az oktatás területén is, hogy egy bonyolult mérést előre összeállítsanak, kipróbáljanak, s az így előkészített rendszert már csak elő kell gurítani, amikor szükség van rá. További előny, hogy a labor „fix asztalait" nem foglalja egy-egy „féltve őrzött" mérési összeállítás.
Az ELABO szervizkocsi több, apró figyelmességgel is szolgál felhasználójának. A munkalap világítása LED-es, a kábelek praktikus, biztonságos és átlátható elrendezését Orga panel teszi lehetővé, valamint az asztallap hátsó végén lévő felbillenthető kábeltároló is ugyanezt segíti. Az inaktív kábelek és mérőtartozékok tárolására pedig az alsó polcszerkezet belsejében képeztek ki lezárható helyet. A számítógép billentyűzete „természetesen" betolható az asztallap alá, és a monitor sem az asztallapon foglal helyet. Az erősáramú és egyéb csatlakozóaljzatok kétoldalt, megfelelő magasságban, a tartóoszlopokon helyezkednek el. Ugyancsak ide vannak szerelve azok a kapaszkodóelemek, melyekkel a kocsi — nagyméretű kerekein gurulva — biztonságosan a felhasználási helyére tolható.
A szervizkocsi vázának fejrészébe beépíthetők az állandóan szükséges műszerek (jelforrások, oszcilloszkópok), az asztallapra tehetők az ideiglenesen használt és/vagy a vizsgálandó készülékek, míg az alsó polcra is helyezhetők kiegészítő berendezések.
A Hannoveri Vásár tehát továbbra is érdekes, s ezentúl is koncentráltan tudja biztosítani, amit az angol nyelv nemes egyszerűséggel úgy hív, hogy „hands-on test", vagyis érinteni, kipróbálni, kicsit — ha engedik — „megnyúzni" a minket érdeklő berendezést: s ez az, amit az internet még jó ideig nem fog tudni lehetővé tenni.