A digitális technológiák nyomdaiparra gyakorolt egyre növekvő hatása már az elmúlt években is megfigyelhető volt, és a digitális nyomtatás a jövőben is jelentősen befolyásolja az iparág alakulását. David Preskett, a Canon Europe professzionális nyomtatásért felelős igazgatója által készített - a nyomdaipar átalakulását vizsgáló - legújabb tanulmány1 szerint a nyomdaipari változások a jövőben az iparág kettészakadását eredményezik. A kisebb szolgáltatóknál tovább növekszik a digitális technológia jelentősége, az ofszet nyomtatás pedig a nagyobb nyomdákban marad jól alkalmazható technológia. A Pira 2010-es című jelentése2 szerint a digitális nyomtatás globális piaca a 2009-es 57,6 milliárd dollárról 2015-re majdnem 90 milliárd dollárra emelkedik, így a nyomtatási szolgáltatók a legújabb felmérések segítségével igyekeznek felkészülni a jövőre.
A digitális technológia átértelmezi a nyomdaipart
A digitális nyomtatás növekvő szerepét már a Canon egy 2008-as jelentése3 is kiemelte, amely a digitális technológiákat alkalmazó, kisebb nyomdai szolgáltatók reneszánszában látta a jövőt. A digitális és ofszetnyomtatás kihívásait összehasonlító tanulmány szerint a közepes és nagyméretű nyomdák esetében a digitális technológiával kiegészített ofszetnyomtatás továbbra is jól alkalmazható technológia, így ezeknek a vállalatoknak az összeolvadások, a felvásárlások és stratégiai együttműködések jelentetik a járható utat.
A digitális technológia jelentősége a gazdasági válság idején tovább fokozódott, hiszen számos vállalat számára a digitális nyomtatás bevezetése jelentette a megoldást és ezen keresztül a túlélést. A Canon 2010-ben készült tanulmányából4 kiderül, hogy a digitális nyomtatást alkalmazó szolgáltatók több mint fele a válság idején is nyereséges volt, vagy növelte a bevételeit, míg a technológiát nem alkalmazó cégek csupán 31,7 százaléka mondhatta el ugyanezt.
Napjainkban a nagyobb nyomdák ismételt összeolvadásai ipari méretű "gyárakat" eredményeznek a kisebb nyomtatási szolgáltatók pedig több médiát felölelő, integrált marketingszolgáltatásokat kínáló vállalkozásokká fejlődnek. Ezek a tendenciák kétpólusúvá formálják az iparágat, és a jövőben a nyomdaipar kettészakadását eredményezhetik, amelyben csupán felhasznált "nyersanyag", a digitális adat lesz a közös.
A digitális technológia és a változó adatnyomtatás a kisebb szolgáltatók számára számos területen kínál növekedési lehetőséget, és közvetlen kommunikációt az ügyfelekkel. A Canon tanulmánya ezek közül kiemeli a fotókönyv nyomtatást, a digitálisan nyomtatott csomagolásokat, valamint - az egyre több saját kiadású könyv miatt - a digitális könyvnyomtatás területét. Nagy lehetőség rejlik a tranzakciós nyomtatásban is, azonban a nagyvállalati ügyfelek által igényelt adatbiztonsági szint miatt csupán azok a szolgáltatók élhetnek a lehetőséggel, akik megengedhetik maguknak ezt a beruházást.
A siker záloga
A Canon tanulmánya szerint a digitális nyomtatási technológia sikeres alkalmazásának három legfontosabb alappillére az értéknövelt szolgáltatások bevezetése, a személyes kapcsolat kialakítása és a bizalmas adatkezelés.
- Az értéknövelt szolgáltatások bevezetésével a digitális nyomdai szolgáltatók teljes körű, értékközpontú megoldásokat nyújthatnak ügyfeleik számára: a személyre szabott információs nyomtatástól a promóciós termékek és színes változó adatok nyomtatásán keresztül a célzott, átfogó médiakampányok lebonyolításáig.
- A digitális technológiák lerövidítették a gyártási értékláncot, így az előrelátó szolgáltatóknak érdemes közvetlen, személyes kapcsolatot fenntartaniuk a márkatulajdonosokkal és a végfelhasználókkal. A szolgáltatók így például proaktívan növelhetik a megrendeléseiket is az új, marketingközpontú területeken.
- Az intenzívebb részvétel az ügyfelek üzleti folyamataiban, valamint az értéknövelt szolgáltatások bevezetése a bizalmas adatkezelés felértékelődését eredményezik. A felelősségvállalás az együttműködés fejlődését segíti elő, és közelebb hozza a vevőket a szolgáltatókhoz. Ennek következtében a jövőben a leglényegesebb megkülönböztető jellemző az adatkezelés illetve a felelősségvállalás lesz, hiszen a technológia fejlődésével és a gyártási folyamat rövidülésével az adatokat birtokló vagy kezelő vállalatoknak juthat nagyobb rész a profitból.
"A nyomtatási szolgáltatóknak új képességekre, új üzleti modellekre, az ügyfelek nagyobb mértékű megismerésére, továbbá a kommunikációs technológiák és csatornák alapos megértésére lesz szükségük ahhoz, hogy végigjárják az átalakulás útját. Az innovatív nyomtatási szolgáltatók egy olyan iparágat hoznak létre, ahol nem a technológia a döntő, hanem az ötletek" - mondta David Preskett.
"A digitális nyomtatás Magyarországon is rohamosan fejlődik, és a sikeres nyomtatási szolgáltatók legfontosabb jellemzője az új termékek fejlesztése - így az értéknövelt, speciális szolgáltatásokat bevezetése -, valamint az új piaci lehetőségek kihasználása" - mondta Lakos László, a Canon Hungária Kft. nyomdai és nagyformátumú megoldások üzletfejlesztési menedzsere.
A digitális technológia tehát a jövőben is széles körű lehetőséget tartogat a nyomdaipari vállalatok számára, a legfontosabb kérdés azonban, hogy milyen lesz addigra az iparág szerkezete és hová tudnak majd az egyes szolgáltatók beilleszkedni.