Milyen lehetőségek rejlenek a világ másik oldalán? Hogyan törhetnek be a magyar kis és közepes vállalatok az ázsiai piacokra? Milyen infrastrukturális, jogi, intézményi, kulturális, munkaszervezeti és egyéb nehézségek állhatnak az exportőrök útjába?
Többek között ezekre a kérdésekre válaszoltak a gazdaság meghatározó szereplői, irányítói, valamint a már Ázsiában jelenlévő termelő, beruházó és kereskedő magyar vállalatok vezetői a konferencián.
Az ITD Hungary, a Joint Venture Szövetség és a Külgazdasági Szövetség közös rendezvényének célja, hogy összehozza a Magyarországon és a távol-keleti országokban működő vállalatokat, elősegítve a tapasztalatcserét és kapcsolatépítést.
A konferencián előadást tartott:
* Dr. Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
* Kilián Csaba, az ITD Hungary vezérigazgatója
Az előadásokat panelbeszélgetések zárták.
Gyártva Magyarországon, eladva Kínában
"Magyarország egyszerre Európa része, és a Kelet határa, ezért élnünk kell mindkét gazdasági övezet előnyeivel! Megőrizve az Európai Unió tagjaként élvezett előnyeinket, nyitnunk kell kelet felé! Rá kell kapcsolnunk a magyar exportgazdaságot Kína, Oroszország, India és a többi kelet-ázsiai gazdaság dinamikus fejlődésére!" - hangsúlyozta beszédében Becsey Zsolt.
Kilián Csaba az ITD Hungary igazgatója elmondta: "A magyar vállalatok számára kulcsfontosságú, hogy megtalálják a kitörési pontokat. Eddigi tapasztalataink szerint a kis- és közepes vállalakozásoknak leginkább az élelmiszeripar, a borok, az ásványvíz, környezetvédelem, víztisztítás, illetve az orvosi műszerek területén van esélyük sikereket elérni a távol-keleti piacokon." Mindezek mellett szép számmal találunk magyar elektronikai cégeket is, amelyek Kínában gyártatnak, és olyanokat is, amelyek kínai piacra gyártanak itthon elektronikát, főként nagy-megbízhatóságú, nem kifejezetten tömegárut.
Az ITD Hungary exportfejlesztési tevékenységének középpontjában áll, hogy segítséget nyújtson a magyar kis- és közepes vállalkozásoknak az ázsiai piacok elérésében. Ennek megfelelően 2009-ben 19 távol-keleti kiállításon támogatta a hazai cégek megjelenését, ami nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a tavalyi évben az ázsiai exportunk meghaladta a 900 milliárd forintot. A legtöbb ITD Hungary által szervezett kollektív kiállítás Kínában volt, amit India követett. Ágazati megoszlását tekintve az Ügynökség a környezetvédelmi, az élelmiszeripari, és az ICT-s (infokommunikációs) vásárokra fektette a legnagyobb hangsúlyt.
A jól sikerült rendezvény bizonyította, hogy sok a kiaknázatlan lehetőség, amelyekre most nagy szüksége van a gazdaságnak. Az a térség, amely a válság ideje alatt is 7,5 %-ot tudott növelni nemzeti össztermékén, annak dinamikus fejlődése felvevő piacot tud biztosítani a magyar gazdaságnak. Ebben a tekintetben első sorban a kkv-k és mikrovállalkozások tudnak rugalmasan igazodni a piachoz, amelyhez a kormányzat további segítséget, lehetőséget ígért. A Magyarországi Elektronikai Társaság - az ITD Hungary partnereként - szintén zászlójára tűzi a célkitűzést, szervez, mozgósít a siker érdekében.