FőoldalArchívumESP fejlesztés a Boschnál
2008. november 27., csütörtök ::

ESP fejlesztés a Boschnál

A Bosch ESP szenzora
Az elektronikus menetstabilizáló program (ESP®) szinte valamennyi kritikus vezetési helyzetben segítséget nyújt a járművezetőnek. Egyesíti magában a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) és a kipörgésgátló (TCS) előnyeit, de ezeknél jóval többet nyújt. Észleli a jármű csúszó mozgásait, és aktívan ellensúlyozza azokat. Ez jelentősen javítja a vezetési biztonságot.Világszintű felmérések mutatják, hogy az ESP® jelentősen csökkentheti a súlyos vagy halálos kimenetelű egyjárműves balesetekben történő részvétel kockázatát. Azon baleseteket nevezzük egyjárművesnek, amelyek nem érintik az út egyéb felhasználóit.


Az ABS és a TCS hatékony támogatást jelent a jármű mozgásában tengelyirányú sebességváltozás esetén. Az ABS segíti a jármű fékezését, míg a TCS a gyorsulást. Az elektronikus menetstabilizáló program ezek mellett a vezetőt az utazás irányával ellentétes, keresztirányú mozgásokban is támogatja. A kormányzási szög alapján a rendszer felismeri a kívánt utazási irányt. A kerekeken elhelyezett sebességérzékelők a kerekek sebességét mérik.

Ezzel egyidőben az oldalcsúszást érzékelők azt mérik, hogy a jármű miként fordul el vertikális tengelye mellett, illetve mérik az oldalirányú gyorsulást is. A vezérlőegység ezekből az adatokból kiszámítja a jármű aktuális mozgását, és másodpercenként 25-ször összeveti azt a kívánt utazási iránnyal. Amennyiben az értékek nem felelnek meg, akkor a rendszer azonnal reagál, anélkül, hogy a vezető részéről bármilyen lépés történne. Csökkenti a motorteljesítményt, hogy visszaállítsa a jármű stabilitását, és amennyiben ez nem elegendő, akkor le is fékezi az egyes kerekeket. A jármű ennek eredményeképpen keletkező elforduló mozgása ellensúlyozza a sodródó mozgást – azaz a fizika törvényeinek korlátain belül a jármű biztonságosan a kívánt úton marad.

Japánban, Németországban, Svédországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban végzett tudományos kutatások bizonyították az ESP® hatékonyságát: az összes halálos kimenetelű egyjárműves személygépkocsi-baleset 30 … 50 százaléka elkerülhető az ESP® használatával. Sport-szabadidő járművek esetén ez az arány még magasabb: 50 … 70 százalék.

A Bosch a Mercedes-Benzzel közösen fejlesztette ki az elektronikus menetstabilizáló programot, hogy az készen álljon a sorozatgyártásra; a Bosch volt továbbá az első cég, amely világszinten piacra dobta, amikor beszerelte az új S-Class gépkocsiba 1995-ben. A következő években a fejlesztők tovább finomítottak a rendszeren, és további kiegészítő funkciókkal látták el. Ezek a funkciók segítenek a hegymenetnél, az utánfutók kilengésének ellentételezésében, vagy a furgonok átfordulási kockázatának csökkentésében. Ezen különféle módosításokhoz a Bosch termékcsoporttá bővítette ki legújabb ESP® technológiáját. Ezen termékcsoport legfejlettebb tagja jelenleg az ESP®premium. Ez egyrészt nagyon halk, másrészt nagyon gyorsan tud fékezőnyomást kibocsátani. A Bosch azzal, hogy az ESP® -t kibővítette, hogy az szoftver-funkciókat is tartalmazzon a járműdinamikai menedzsmentből (VDM), egy olyan rendszert hozott létre, amely összekapcsolható a kormány- és karosszéria-rendszerekkel. Ez további új funkciókra ad lehetőséget, amelyek tovább növelik a biztonságot és a jármű mozgékonyságát.

A Bosch 2008 májusában kezdte meg az ESP® fékrendszer új változatának gyártását, amely integrálja az oldalcsúszást és az oldalirányú gyorsulást mérő szenzorokat az elektronikus vezérlőegységben. Ez az integrálás világújdonságot jelent. A múltban ezeket az érzékelőket külön-külön építették be egy közös burkolat belsejébe, és kábelkötegen keresztül csatlakoztatták az ESP® elektronikus vezérlőegységhez. „Az integrálás jelentősen csökkenti mind a járműre vonatkozó helyigényt, mind pedig az autógyártók ESP® rendszerekkel kapcsolatos összeszerelési munkálatait," magyarázza Klaus Meder, a Bosch Járműkarosszéria rendszerek üzletágának vezérigazgató-helyettese. „Ez azt jelenti, hogy jelentős lépést tettünk abba az irányba, hogy elérjük célunkat, miszerint valamennyi gépkocsiba ESP®-t szerelünk."

Az új technológia alkalmazására elsőként az Seat Ibiza személygépkocsikban kerül sor. Az ESP® elektronikus vezérlőegysége már több éve a motorházban található; közvetlenül a fékrendszer hidraulikus modulátorához kapcsolódik. Annak érdekében, hogy az érzékelőket a vezérlőegységbe lehessen integrálni, a mérnököknek számos technikai kihívással kellett szembenézniük. Így például az érzékelőket alkalmassá kellett tenniük arra, hogy jóval magasabb környezeti hőmérséklettel is megbirkózzanak. Azt is meg kellett előzniük, hogy a fékrendszer működésekor keletkező rezgések megzavarhassák az érzékelők kimeneti jeleit. Az eredmény egy lengéscsillapított, egyensúly-optimalizált, hárompontos beszerelésű hidraulikus egység lett. Ez a beszerelés azt is lehetővé teszi, hogy még a nagyon rossz minőségű út se befolyásolja az ESP® funkciót.

Az oldalirányú gyorsulást érzékelő szenzor elhelyezése egy újabb kihívást jelentett. Az érzékelő modult, amely mostanáig külön került beszerelésre a belső részbe, precízen, az utazás irányának megfelelő szögben kell elhelyezni. A korlátozott hely miatt az egység motorházba történő beszerelésével kapcsolatos ilyen kívánalom a műveletet nagyon megnehezíti. Így tehát a Bosch mérnökei integrálták a két gyorsulás-érzékelőt az érzékelő-elembe, amelyek egymástól megfelelő szögben elhelyezkedve pontos mérést biztosítanak. Ennek eredményeképpen a hidraulikus modulátor, amelyet továbbra is horizontálisan kell beszerelni, a vertikális tengely mellett helyezkedhet el, amint azt kívánják. A jármű oldalirányú gyorsulását ily módon pontosan ki lehet számítani a beszerelés ismert helye és a két gyorsulás-érzékelőből érkező jelek alapján. És nem csupán ezt: az érzékelőből érkező információ már a jármű tengelyirányú gyorsulásának mérését is lehetővé teszi. Így tehát ez a „visszagurulás gátlóként" ismert érték használható például hegymenetnél. Automata sebességváltó használata esetén a veszteség nyomatékváltóval csökkenthető, amivel üzemanyagot lehet megtakarítani.

Lambert Miklós

ELEKTRONET szerkesztőbizottság elnöke

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény