A különféle, valóságos nagyságukban többemeletes épületeket, vagy éppen több négyzetkilométernyi területet elfoglaló nagyobb gyárak, üzemek, rendszerek oktatásánál mind a tanároknak, mind a diákoknak problémát jelenthet a működésük minél szemléletesebb bemutatása, a másik oldalról pedig ennek megértése, a folyamatok sorrendjének és összefüggéseinek átlátása.
Vegyünk például egy szennyvíztisztítót, annak technológiáját! Az elméleti tudás elsajátítása után, a laboratóriumi gyakorlatok során, egyenként, "kémcsőben" kicsiben be lehet mutatni bizonyos vegyi, biológiai és egyéb folyamatokat, s el lehet mondani róluk, hogy ezeknek az eredményeképpen fog az "igazi, nagy" szennyvíztisztító mű kivezetőcsövein olyan víz kifolyni, amely már biztonsággal beleengedhető valamely élővízbe. A gyakorlatokat követően a diákokat el lehet vinni az üzembe, az igazi tisztítóműbe, ami nyilván élmény lesz: testközelből látni a hatalmas csöveket, szivattyúkat, medencéket, a vezérlést végző szoftvereket, számítógépeket, mérő- és beavatkozóeszközöket stb. A kémiai, biológiai, áramlástani laborokban végzett aktív kísérletező munka után azonban itt mindenki passzív befogadásra kötelezett. Nem látni, hogy mi történik a zárt tartályon belül, hogy a csövön keresztül folyik-e éppen valami, hogy hogyan változik az anyag állaga, színe stb. Kísérletezésnek, próbálgatásnak, saját méréseknek ott, a telepen nincs helye!
Így pedig nem, vagy nehezen áll össze a kép, akadozik a megértés, maradnak a "mit?", "miért?", "hogyan?" és "miért úgy?" jellegű kérdések.
Szerencsére van olyan cég, a németországi G.U.N.T. Gerätebau GmbH, amely 1979 óta folyamatosan azon dolgozik, hogy olyan szemléltetőeszközöket (kisebb-nagyobb szerkezeteket, mechanikákat, gépeket és teljes rendszereket) fejlesszen és gyártson, amelyek az oktatók és diákok előbb vázolt problémáját magas szinten megoldják.
A berendezések tervezésénél - a terjedelem, súly, szállíthatóság, könnyű helyszíni összeszerelhetőség és telepíthetőség, az egyszerű és biztonságos kezelhetőség szempontjait is figyelembe véve - arra törekszenek, hogy komplett technológiai folyamatok valóságosan működő modelljeit legyenek képesek az oktatás, sőt, esetenként továbbmenve, a kutatás és fejlesztés szolgálatába állítani.
A GUNT választékában, tartozékokkal együtt, ma már több mint 1000 termék van. A paletta igen széles. Egyszerű fizikai kísérleteknek professzionális kivitelű és
- adott esetben - mérési és számítási lehetőségeket nyújtó bemutató modelljeitől terjed, például, az emberi tartózkodásra is alkalmas tesztfülkét tartalmazó komplett hűtő-fűtő klímarendszerig.
A főbb témák, amelyekben demonstrációs eszközök születtek és születnek:
-
CE 640 működő oktató modul - etanol készítés biotechnológiai útonmérnöki mechanika- és gépelemek
- mechatronika
- hőfizika, hőerőgépek és klímatechnika
- folyadékok mechanikája és hidrológia
- folyamatirányítás, folyamattervezés
A felsorolt, hagyományosnak tekinthető területek mellett a közelmúltban megjelent egy új termékcsoport, amely több frissen megalkotott eszközt tartalmaz, valamint azokat a korábbi konstrukciókat is (tekintet nélkül korábbi besorolásukra), amelyek kapcsolatba hozhatóak az energia és környezetvédelem témakörével, és hasznosan alkalmazhatóak minden olyan helyen, ahol a két téma problematikájával foglalkoznak, és hozzájuk kapcsolódó oktatás, tanulás, kísérletezés, kutatás vagy fejlesztés folyik. A termékcsoport - jelezve a téma jellegét és globális fontosságát - külön nevet is kapott: '2E' (az angol "energy" és "environment" szavak nyomán) kiegészítve a vizet és a napot felidéző kis grafikával.
Az új témakörök pedig:
- energiahatékonyság
- szélenergia
- napenergia
- geotermális energia
- vízenergia
- biomassza
Mind az új, mind a régi berendezések közös jellemzője, hogy egy-egy technológiát úgy igyekeznek a GUNT mérnökei "kipreparálni", hogy minél több jellemzőt lehessen - lehetőleg széles tartományban, de biztonságosan - állítani, s minél több paramétert mérni is. Sőt, a terjedelem adta korlátokon belül törekszenek a logikus, átlátható, a technológiai sorrendet bemutató elrendezésre is, amit képernyők, rajzok, kis tájékoztatótáblák és jól elhelyezett jelzések tesznek teljessé. Természetesen a számítógépes támogatás, a mérő-, adatgyűjtő és irányítórendszer sem marad el, és a képernyőkön szépen követhető a technológia felépítése és működése, a rendszer egyes pontjainak állapota, a kijelölt paraméterek valós időben mért értéke.
A rendszerek egy része a gazdaságosság érdekében variálható is. Például egyetlen univerzális négynegyedes vezérlésű meghajtó- és fékezőmodul - a fordulatszám-áttétel változtatását is biztosító ékszíjhatás segítségével - ki tudja szolgálni többek között pl. a belső égésű motorok mérőpadját, vagy a különféle típusú szivattyúk, sőt a turbinák kísérleti modulját is.
A víztisztítást, szennyvízkezelést, az aktivált szennyvíziszap-kezelést éppúgy "élesben", elejétől a végéig elvégezhetjük - és közben természetesen tanulmányozhatjuk - egy komplett kis technológiai soron, mint a bioetanol gyártását. (Utóbbinál persze van egy kis extra motiváció, hiszen a kifolyócső végén, ha ügyesek voltunk, "snapsz" csordogál kifele...)
Persze nem ezért, s nem csak ez utóbbi modul érdemes az oktatók és kutatók figyelmére, hanem az egész ötletes, korszerű, professzionálisan megtervezett és kivitelezett gyártmányválaszték, amellyel a GUNT segíti a fiatal szakemberek képzését, akik között talán a jövő Balogh Jánosa is ott lesz majd...