Az Elektronet 2023/2 számában több szempontból is körbejártuk az elektromos autók áramellátó rendszereinek kérdéskörét, a hazai akkumulátorgyártó ipar fejlődési lehetőségeit. Bár a terveink kifejezetten nagyratörők, a Reuters ezeknél nagyobb szabású francia koncepciókról számolt be.
A Reuters hírei szerint a francia kormány támogatásainak eredményeképpen Dunkerque környékén négy nagy akkumulátorgyárat adnak át a közeljövőben. Ezek közül az egyiket június 1-jén már fel is avatták: az Automotive Cells Company (ACC), a Stellantis, a Mercedes és a TotalEnergies közös vállalkozása által Billy-Berclau-ban létrehozott gigagyár összesen 2 milliárd eurós (740 milliárd forintos) beruházást jelent, amelynek közel felét a francia állam biztosítja. Az ACC gigagyára az idén kezdi meg a lítium-ion akkumulátorok gyártását, amelynek 2030-ra teljes kapacitása 40 GWh-ra lesz, ez évente körülbelül 500 ezer autó felszereléséhez elegendő
A további gigagyárakat a tajvani ProLogium, valamint a kínai Envision AESC és a Renault a Verkorral partnerségben tervezi megnyitni a régióban. A franciaországi beruházások azonban jelentősen eltérnek a hazánkban látott – kínai és dél-koreai gyártók által dominált – modelltől, ugyanis ott elsősorban az európai cégeket kívánják helyzetbe hozni. A kínai Envision is csak partner lett a Renault projektjében, nem kizárólagos tulajdonos lesz a 2021 óta épülő üzemben.
A közelmúltban az Egyesült Államok 430 milliárd dolláros inflációcsökkentő törvénnyel fokozta az akkumulátorgyártó kapacitásának felfuttatását is célzó támogatási versenyt. Így félővé vált, hogy a már Európában is jelenlévő gyártók a tengerentúlra viszik át a termelést, hacsak ösztönzők biztosításával nem lép az EU az akkumulátoripar beindítása érdekében. Franciaország elsőként lépett: lobbizott az EU-nál, hogy lazítsa az állami támogatási szabályokat, lehetővé téve a tagállamok számára, hogy az amerikai inflációcsökkentő törvényhez hasonló ösztönzőkkel segítsék a beruházásokat.
Végül is az EU 2023. februárjában megállapodott az állami támogatási szabályok lazításáról. Ezzel megnyitotta az utat Franciaország előtt a zöld adójóváírási csomag bevezetéséhez, amely a szél-, napenergia-, hőszivattyú- és akkumulátorprojektekbe történő vállalati tőkebefektetések akár 40 százalékát is elérheti. Az Egyesült Államokban látott adójóváírások szintjét elérő francia támogatások eredményeképpen már a kínai elektromosautó-óriás BYD és a Tesla is érdeklődik a francia lehetőségek iránt – azonban itt szerepet játszik az is, hogy a közeli Gravelines atomerőműből olcsó áramot tudnak vásárolni a gyártáshoz.
Forrás: www.reuters.com
Ábra forrása: Automotive Cells Company