A hó eltakarítása kulcsfontosságú feladat a repülőtereken. A felszálló és a leszálló kifutópályáknak teljesen hómentesnek kell lenniük ahhoz, hogy a járatok időben fel- és leszállhassanak. Jelenleg a repülőtereken ez folyamatos munkát jelent. Személyzetnek kell készenlétben állnia, akik szükség esetén azonnal eltakarítják a havat. A hóval kapcsolatos problémák minden évben számos késést és repülőtéren rekedt utast eredményeznek.
„Az önvezető hókotrók alkalmazása a repülőtereken világszerte lehetővé tenné, hogy tevékenységüket összehangolva csökkentsék az utasok számára a késések előfordulását. Ez jó példa arra, hogyan növelhetik a termelékenységet az autonóm járművek, és hogyan adhatnak értéket az emberek életéhez” – mondja Markus Granlund, a Semcon vezérigazgatója.
Ezek a járművek március 19-én mutatkoztak be először a norvégiai Leirinben található Fagernes repülőtéren, Oslótól 200 kilométerre északra. A projektet a Yeti Snow Technology, a Semcon és az Øveraasen közös vállalata fejlesztette a norvég repülőtér-üzemeltető, az Avinor számára. A hókotrók kapacitása lehetővé teszi, hogy óránként 357 500 négyzetméteres területet takarítsanak le. Ezeknek az önjáró járműveknek egyik kiemelkedő tulajdonsága, hogy a havat formációban, több jármű összehangolt működésével képesek eltakarítani, és időjárástól függetlenül ugyanazzal a kiemelkedő precizitással dolgoznak.
A norvégiai Semcon szakértelmével, komplex valós idejű rendszerekkel és autonóm technológiával járul hozzá ehhez a projekthez.
„Olyan vezérlőrendszert terveztünk, amely a repülőtereken digitális mintázatokat állít fel az önműködő hóeltakarításhoz. A rendszer ezt követően képes letölteni ezeket a mintákat, és monitorozni egy sor járművet, amelyek RTK GPS, egy pontos pozíciós mérési eljárás használatával navigálnak, és 4G modemek segítségével kommunikálnak” – magyarázza John Emil Halden, a Semcon projektmenedzsere.