Magyarország 1896-ban az ország ezeréves fennállásának megünneplésére készült, amelynek kapcsán nagyszabású kiállítást terveztek a Városligetben. Ehhez meg kellett oldani a kiállításra látogatók szállítását, és a város akkor vezetése olyan megoldást szeretett volna, amely nem zavarja az immáron Andrássy útnak nevezett sugárút forgalmát.
A megoldás – egy földalatti vasút építése – Balázs Mór és a Siemens & Halske cég ötlete alapján született. A vonal kiépítésére összesen 20 hónap állt rendelkezésre, hiszen a vállalakozóknak garanciát kellett vállalniuk rá, hogy az Ezredévi Kiállítás megnyitójára elkészül a Kisföldalatti. A vasutat a Siemens & Halske cég építette, ők szállították az összes elektromos eszközt is, a kocsikat pedig a Shlick budapesti leányvállalata gyártotta. Mintegy 1000 dolgozó nappali és éjszakai műszakokban váltotta egymást, a munkálatok alatt 138 ezer köbméter talajt tártak fel, 47 ezer köbméter cementet és 3 ezer tonna vasat használtak fel az építkezésekhez. A vonal teljes hossza 3.689 m, az alagút hossza 3.226 m volt, melyre összesen 20 járművet rendeltek.
A földalatti vasút ünnepélyes megnyitására 120 évvel ezelőtt, 1896. május 2-án került sor. Ezzel a kontinentális Európában tehát először jelent meg Siemens-rendszerű villamos vontatás a földalatti tömegközlekedésben.
A földalatti kirobbanó sikert aratott. Az első hónap alatt 13.600 menet történt, a földalatti vasút 469.846, azaz naponta mintegy 15.000 személyt szállított. A legtöbb utas, egészen pontosan 581.339 fő az 1896. évben június hónapban utazott a Kisföldalattin, ez napi mintegy 20.000 utazást jelentett. Az építési előirányzathoz képest 1% megtakarítás jelentkezett és az üzem 7-10% nyereséget hozott.
Az eredmények mellett a Kisföldalatti nagy nemzetközi elismerésre is szert tett. Utazott rajta például I. Ferenc József magyar király és osztrák császár, valamint II. Vilmos német császár is. A vonal az 1900. évi párizsi világkiállításon aranyérmet nyert, és mintául szolgált az 1902-ben megnyíló berlini földalattihoz. 2002-ben az Andrássy út és műemléki környezetének részeként a felkerült az UNESCO világörökségi listájára.
„A Siemens történelme egyben Budapest és a budapesti metróvonalak történelme is: ahogy részt vettünk a kontinens első földalattijának megépítésében, úgy a legújabb metróvonal elkészülténél is jelentős szerepet játszottunk, hiszen – többek közöttaz automata vonatvezérlési rendszert is a Siemens szállította, amivel ismét csak sikerült megelőznünk olyan városokat a kontinensen, mint Bécs, vagy Berlin. Budapest tehát akkor, és most is úttörő szerepet töltött és tölt be a közlekedésben, a Siemens pedig akkor, és most is a magyar iparral együttműködve dolgozott és dolgozik a főváros fejlődéséért” – mondta el Ludvig László, a Siemens Zrt. Mobility divíziójának vezetője.
A jubileumhoz kapcsolódóan, május 3-ától időszaki kiállítás mutatja be az érdeklődőknek a BKV Deák téri múzeumában a Millenniumi Földalatti Vasút történetét.