A hozzászólások alapján a fórum egyértelmű konklúziója az volt, hogy a magas színvonalú, megfelelően támogatott és a gazdaság igényeire érzékeny oktatási rendszeren keresztül vezet az út a többi társadalmi probléma megoldásához is.
Bevezető előadásában Takács Júlia több tévhitet is eloszlatott a CSR, azaz a vállalatok társadalmi felelősségvállalásával (Corporate Social Responsibility) kapcsolatban. Az EMVFE koncepciója szerint a CSR nem csak a nagyvállalatok ügye és nem egyenlő az alkalmankénti jótékonykodással, hanem egy komplex menedzsment rendszer, amelynek át kell hatnia a vállalkozás működésének minden területét. Ráadásul a vállalatok és más szervezetek felelősségvállalása áttekinthetővé és mérhetővé is tehető, ami hosszú távon elősegíti a társadalmi ügyekben érintett szférák együttműködésének finomhangolását.
A házigazda NI Hungary Kft. ügyvezetője, Dr. Ábrahám László a vállalati felelősségvállalás gyakorlati példáit mutatta be a vendégeknek, melyekkel a vállalat 2014-ben elnyerte a Magyar Üzleti Felelősség díját. A National Instruments (NI) debreceni leányvállalata többek között 2009 óta Mentor Programot működtet, melynek keretében jelenleg mintegy 40 önkéntes mentor 60 általános és középiskolában több mint 1000 diákot vezet be gyakorlatias kihívásokon keresztül a műszaki tudományok izgalmas világába. A lényeg, hogy a definíciók és képletek közepette se maradjon el a sikerélmény – fogalmazta meg az NI oktatási koncepcióját az ügyvezető.
A nyitóelőadásokat kötetlen kerekasztal-beszélgetés követte, ahol az üzleti, civil és oktatási szféra vezetői és szakemberei az oktatás és az innováció hatékony támogatásának lehetőségeit keresték. Az IT Services Hungary Kft. kommunikációs vezetője, Sümegi Zsuzsanna elmondta, hogy vállalatuknál a munkatársak átlagéletkora 28 év, és a fiatalok számára kiemelten fontos szempont a munkahely kiválasztásakor a cég társadalmi felelősségvállalása. Ezért is olyan népszerű az a két éve indított kezdeményezés, melynek keretében a kollégák az általuk fontosnak tartott jó ügyekkel pályázhatnak és nyerhetnek jelentős anyagi támogatást a vállalattól jótékonysági projektjeik megvalósításához. Legutóbb például ilyen sikeres pályázat révén olyan informatikai hálózatot építettek ki a Debreceni Egyetem Klinikai Központjában, melynek segítségével a kezelés miatt a külvilágtól elzárt leukémiás gyerekek tarthatják a kapcsolatot a családjukkal.
Az Y-generáció képviselői már a középiskolában fogékonyak a társadalmi felelősségvállalásra, erősítette meg Tirpák Zsolt, a Brassai Sámuel Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola igazgatója. Ugyanakkor a diákok megfelelő motivációjának eléréséhez elengedhetetlen a lelkesedésével és elkötelezettségével inspiráló tanári minta, amit például Vizi Tibor kollégája, az NI és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Fizikatanári myDAQ pályázatán harmadik helyezést elért mérnöktanár is megtestesít. Karika Rozália, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni Tankerületének tanügyi referense is azt hangsúlyozta, hogy Debrecen kifejezetten erős a műszaki szakképzést kínáló intézmények terén, ráadásul intenzív az együttműködés a régió vállalataival.
A Debreceni Egyetem Műszaki Karának dékánhelyettese, Husi Géza kiemelte: az üzleti szféra támogatásának köszönhetően a kar laboratóriumai jól felszereltek és piacképes szaktudást közvetítenek. Fontos célnak tartja azonban, hogy az itt képzett fiatalok a régióban tudjanak elhelyezkedni. Ábrahám László szerint is létfontosságú a magyar gazdaság fenntartható fejlődésének érdekében az innováció és a felfedezések felgyorsítása, ami csak a magán és a közszféra hatékony együttműködése révén valósítható meg. Ebben a tekintetben az NI Hungary Kft. eddigi gyakorlatához híven konstruktív együttműködő partner kíván lenni.
Fotó: Molnár Péter