Hazánk három (remélhetőleg hamarosan négy) autógyárából a Suzuki az egyedüli, ahol szinte a teljes gyártási spektrum Esztergomban található. Győrben ugyan van összeszerelés, de domináns a motorgyártás, a Suzukinál éppen fordítva, minden gépészet helyben készül, kivéve a motort. Az autóelektronikát - amely egyre nagyobb értéket képvisel a modern autóban - szinte sehol sem az autógyár készíti, mindenhol a szakosodott beszállítóipar (pl. a Bosch) szolgálja ki az autógyárakat.
Az autó fémből és egyre nagyobb mértékben műanyagból készül. Ehhez forgácsolás, lemezmegmunkálás, fröccsöntés és kötéstechnika kell. Ezekkel rendelkezik a Suzuki. Jelenleg mintegy 3400-an dolgoznak a cégnél: a recesszió előtt a létszám magasabb volt, s volt idő, amikor 3 műszakban 6 napon át termelt a gyár. Ma a rendeléstől függően 2 műszak gyártja az évi mintegy 170 000 kocsit, a gyártókapacitás maximum teljesítménye a 3 műszakkal együtt 300 000-et is tudna.
A gyárban kísérőink Jurásek Tivadar oktatási-képzési vezető, valamint Nagy Csaba, akinek reszortja az új modellek bevezetése. A dolgozóknál ugyanis alapkövetelmény az állandó tanulás, ezt kívánja a piac. Szívesen teszik, a változatosság a munka monotonitása ellen is sokat tesz, mert a Suzuki autók széles választékban készülnek, és minden rendelési igényt kielégítenek. (Hol vagyunk már azoktól az időktől, amikor 5 évet vártunk egy Trabantra, és a választék maximum a színben volt lehetséges, de gyakran előfordult, hogy a vevő a rendelt kék helyett beérte a fehérrel is, hogy ne kelljen újabb évet várni?!).
A hegesztősor teljesen robotvezérelt. A képen az egyik hegesztősor működése látható, a kocsitestek gyártósorra mozgatását követően a robotok "ráugranak" a munkadarabra, és elvégzik a programban megírt műveleteket, melyek java ponthegesztés. A képen láthatóan a különféle típusok futnak egymás után (a rendeléstől függően jobbkormányos, balkormányos, SX-4-es, Swift vagy Splash stb.), a megmunkálási műveletek is mások.
Korábban a technológiában szerepelt ívhegesztés stb., mára a legtermelékenyebbnek és legjobb minőséget garantálónak a ponthegesztés mutatkozik, kiegészítve olyan új technológiákkal, mint a lézerhegesztés. A ponthegesztést folytonosan ellenőrzött technológiával végzik. Az elektródák speciális rézötvözetből készült hegyeit egy szervohajtáson alapuló rendszer ellenőrzi, a kopásból, deformációból eredő elhasználódást a robot saját maga tartja karban a lehetőségek határáig, majd új elektródát "kér". Kérdésemre, hogyan ellenőrzik a hegesztett kötéseket, Jurásek úr elmondja, hogy művelet közbeni ellenállásméréssel a minőség szinte kifogástalan mértéken tartható, de a kritikusabb helyeken lehetőség van a varrat röntgenes ellenőrzésére is.
A karosszéria méret- és alakellenőrzése nem kis feladat. A térbeli alakzatok, görbületek célszerűen sablonokkal ellenőrizhetőek. A sablonok és méretek ellenőrzéséhez egy mérő-karosszériát készítettek, amely mindenkor etalonul szolgál.
A kész autók a gyár udvarán sorakoznak, elszállításra várva: Swiftek, SX4-ek és Splashek.
A technológiai felkészültség, a felhasznált anyagok és szigorú minőség-ellenőrzés lehetővé tehetné közép- és nagykategóriás autók gyártását is. Mégsem gyártanak, a gyár megmaradt a kisautóknál. Miért? A vállalat a kisautógyártás specialistája, ezért modellpalettája is ebben a szegmensben a legszélesebb A "miautónk" ma már nem kifejezetten olcsó, de ár-érték arányát tekintve mindenképp kiváló vétel, hiszen megbízható, az igényesebb menetüzemi rendszerek folyamatos beépítésével korszerű, az európai igényeknek tökéletesen megfelelő autó jön létre. Gyártását pedig a legkorszerűbb elektronika szolgálja a robottechnika révén.