A Car-to-X terminológiát a járművek és a közlekedési infrastruktúra közötti kommunikáció leírására használják. A projekt elsődleges célja, hogy a technikai, gazdasági és jogi területeken kutatásokat folytassanak, amelyek a Car-to-X jövőjét és széleskörű elterjedését megalapozhatják. Ennek érdekében hat európai ország (német, spanyol, finn, luxemburgi, holland és svéd) közlekedési hatósága, vezető navigációsrendszer-beszállítók, valamint a Daimler, a BMW, a Ford és a Volvo aláírtak egy együttműködési megállapodást arról, hogy a veszélyes helyzetek megelőzése érdekében közösen fejlesszék az úgynevezett Car-to-X technológiát. A teszt fázist 12 hónapra tervezik, és Hollandiában kezdik meg. A résztvevő partnerek a Car-to-X rendszerek nem technológiaspecifikus tesztelési módszerein és az információáramlás további fejlesztésein dolgoznak. A pilot projektben már működő, mobil internet alapú kommunikációs rendszereket fognak alkalmazni, mert ezek már bizonyítottan működnek és azonnal rendelkezésre állnak.
Az Európai Unió hosszú távú célja, hogy a közutakon előforduló halálos- és súlyos sérüléssel járó balesetek számát drasztikusan lecsökkentse 2050-re, a fejlett információáramlás pedig nagy mértékben hozzájárulhat ehhez. A projekttel a piaci szereplők támogatni tudják az Európai Bizottság azon törekvéseit, amelyekkel az érintett rendszerek kifejlesztését igyekeznek elősegíteni. A 866/2013-mas EU direktíva megfogalmazza, hogy milyen szintű általános és közlekedésbiztonság szempontjából releváns információhoz kell hozzáférnie minden autósnak, ingyenesen, bárhol, ahol ez technikailag lehetséges. A most aláírt együttműködési megállapodás ezen a politikai célkitűzésen alapul.
Sajjad Khan, a Mercedes-Benz alelnöke így nyilatkozott a törekvésekről: „A Car-to-X kommunikációban megvan a potenciál, hogy jelentősen növelje a közutak biztonságát. Ebben a projektben több korábbi kezdeményezést emelünk egyszerre magasabb szintre. Most először dolgozik együtt több hatékony és nagy tudású partner annak érdekében, hogy a figyelmeztető jelzések valós időben, minél több közlekedőhöz eljuthassanak, ez pedig életeket menthet. A Daimler már évekkel ezelőtt megteremtette az ehhez szükséges saját alapjait, a Mercedes-Benz járművek már ma is fel vannak szerelve a biztonságos és széleskörű közlekedési információk széles körű megosztásához szükséges technológiával.”
Az együttműködési megállapodás aláírása után a résztvevők forgatókönyveket alkottak, hogy szemléltessék, hogyan lehet (és szükséges) adatokat továbbítani a Car-to-X rendszerekben. Három szituációt modelleztek, melyek mindegyikében egy szimulált műszaki hiba, vagy egyéb veszélyhelyzet volt a kiváltó ok.
1. eset: egy Mercedes-Benz vezetője bekapcsolja az elakadásjelzőt
2. eset: egy BMW vezetője vészhívást indít az eCall rendszeren keresztül
3. eset: a közlekedési hatóság jelzést küld ki a területen várható veszélyről, például az úton végzett munkáról
A két jeladó járművet az eindhoveni városközpontból a kongresszus helyszínére vezető úton helyezték el, a tesztben a jelzéseket vevő autók pedig – amelyeket a Mecedes-Benz, a BMW és a Ford biztosított – ugyezen az útvonalon haladtak, a valós forgalmi szituációkat modellezve. Valós körülmények között az aggregátor összesíti az információkat, majd kiküldi a figyelmeztető üzeneteket. A jelzések kiküldése után a figyelmeztetések azonnal megjelennek a tesztautók fedélzeti számítógépein, az alábbi folyamat szerint: a jelzéskor a küldő fél – jármű, vagy hatóság – anonimizálja az adatokat, és elküldi az úgynevezett aggregátor központnak, általában a mobilhálózaton keresztül. Ebben a szerepkörben van a navigációs rendszerek fejlesztőinek, ebben az esetben a Tom Tomnak és a HERE-nek a legnagyobb szerepe. A navigációs rendszerek, vagy a járművek fedélzeti számítógépein keresztül ezt a jelzést megkapják azok a vezetők, akik veszélyhelyzet közelében autóznak. A projektben résztvevő navigációs rendszerek magas elterjedtségének köszönhetően a közlekedők nagy része elérhető, és felkészíthető a szóban forgó helyzetek kezelésére, a balesetek megelőzésére.
A következő 12 hónap során a projektben nagy hangsúlyt fektetnek az adatok kompatibilitására és a felhő-alapú adatfeldolgozásra. A jelenleg is használatban levő formátumok egységesítése és szükséges továbbfejlesztése az első lépés, az adatbiztonság azonban minden fázisban kiemelt prioritást élvez. A teszt időszak során az adatok egy zárt rendszerben közlekednek, amelyekhez kizárólag a programban résztvevő felek férhetnek hozzá.