„Az együttműködéssel mindkét fél jól jár" – mondja Matt Nielsen, a GRC egyik vezető kutatója, aki az irányítórendszerek, az elektronika és a jelfeldolgozás területén végzett fejlesztésekért felel. "A Forma-1-ben nagyon rövidek a technológiai fejlesztési ciklusok, hiszen két verseny között sokszor csak két hét telik el. Meg kell tanulnunk ezen az időskálán belül alkalmazni a technológiánkat."
A GE munkatársai négy területre koncentrálva igyekeznek elérni, hogy a csapat autói gyorsabban tegyék meg a köröket a versenypályán:
- nagy adat elemzése
- száloptikai érzékelők
- kompozitok előállítása
- és a hőgazdálkodás.
A Caterham csapat minden versenyautójában mintegy 500 érzékelő található a kerekekbe, a motorba, a sebességváltóba és egyéb helyekre beépítve. Ezek együttesen másodpercenként akár 1000 adatpontot generálnak. „Ezek az autók lényegében 320 km/h sebességgel száguldó szenzorplatformok" – mondja Nielsen, a nyitott kerekű versenyautók nagy rajongója.
A több gigabájtnyi adat a Caterham angliai központjába megy elemzésre, ahol a mérnökök egyesítik őket a fejlesztési ciklus és a szélcsatornában végzett tesztek során generált adatokkal, sőt, még vezetés-szimulációs rendszerből származó információkkal is. "Sokkolt bennünket az adatmennyiség nagysága" – mondja Nielsen. "Segítséget nyújtunk nekik abban, hogy miként tárolják, illesszék össze, illetve teremtsenek kapcsolatot az adatdarabok között, hogy kibányászhassák belőlük azokat az „aranyrögöket", amelyek segítségével finomhangolhatják az autóikat." A GE által kifejlesztett elemzési technikák segítségével a Caterham akár a felére csökkentheti az adatfeldolgozásra szánt időt.
Lauda és Hunt még fémből készült autókban versenyeztek, de a mai versenyautók már főként szénszálas kompozitokból készülnek. Ez alól csak néhány kivétel van, többek között a motor, a hajtáslánc és a csövek. A GE anyagtudósai segítségével a versenycsapat az alumínium hűtőcsöveket kompozitból készültekre cseréli; ennek köszönhetően csökken az autó súlya. „Minden gramm számít" – mondja Nielsen. „Eddig jól haladtunk, és most azon dolgozunk, hogy áthelyezzük a gyártási folyamatot hozzájuk."
A 2014-es évadtól kezdődően a Forma-1 új korszakba lép. Bár a motorok akkor is nagyjából 700 lóerősek lesznek, a jelenlegi 2,4 literes V8-asokat 1,6 literes V6-osokra cserélik, melyek fogyasztása mintegy egyharmaddal lesz kisebb a mostaniakénál. Ennek eléréséhez a motorokat korszerű turbófeltöltőkkel és energia-visszanyerő rendszerekkel szerelik fel, melyek növelik a teljesítményt. A GE mérnökei segítségével a Caterham csapat olyan kifinomult töltőlevegő-visszahűtők fejlesztésén dolgozik, amelyek csökkentik a turbófeltöltő által a motorba pumpált levegő hőmérsékletét. „Nem akarunk nagy nyomáscsökkenést, de azt akarjuk, hogy a levegő a lehető leghidegebb legyen" – mondja Nielsen. „Nagyon sokat tudunk a hőátadásról, és e tudásunkat felhasználva készítünk elemzőeszközöket a Caterham csapat számára."
Nielsen szerint azok a problémák, amelyek megoldásán a Caterham csapat dolgozik, nagyon hasonlóak azokhoz, amelyekkel a GE mérnökei foglalkoznak nap mint nap. Éppen ezért számos olyan terület van, ahol az együttműködés túlmutathat a Forma-1-es versenyautókkal kapcsolatos fejlesztéseken. „Az egész nagyon hasonló ahhoz, amit a gázturbinák, a repülőgép-hajtóművek és az ipari internet területén végzünk" - teszi hozzá.