A hibrid vagy elektromos járművekben mind több gépjárműgyártó alkalmaz elektromos hajtást. A hagyományos fotovoltaikus rendszereket egyre inkább akkumulátoros energiatároló rendszerek egészítik ki. Mindezek miatt a gyártók egyszerű és megbízható módszert igényelnek a tápellátás kikapcsolására, pl. karbantartási célból.
Az ezen a területen szerzett több évtizedes tapasztalata alapján a Panasonic a nagy teljesítmények kapcsolásának elismert szakértője.
A fejlett technológiájú EV relécsaládot 17 éve elterjedten használják a tömeggyártásban. A reléket továbbra is folyamatosan fejlesztik és a jövőbeni igényeknek megfelelően módosítják őket. Az ugyanilyen felépítésű EP relécsaládot az ipari alkalmazásokhoz igazították, és megkapta az összes vonatkozó tanúsítványt. Igen sikeresen használják a napenergiás alkalmazásokban, pl. ezek AC/DC invertereiben és akkumulátoros tárolórendszereiben.
A nagy teljesítményű alkalmazásokban használható alkatrészek választékát szélesítve a Panasonic már kifejlesztette és piacra vitte a 80 A folyamatos áram kezelésére alkalmas megszakítókapcsolóját. A tisztán mechanikus működtetésű kapcsoló (az elektromosan működtetett relével ellentétben) növeli a biztonsági szintet, pl. a karbantartó személyzet számára. Az EV kapcsolónak nevezett kapcsolóelemet továbbfejlesztették, így most az EV relé milliószorosan kipróbált és tesztelt kapcsolókamráját használja.
Legfontosabb előnyei:
- 80 A folyamatos áramot vezető egy záróérintkező; max. 400 A, 400 V DC megszakítása; rövid idejű (30 ms) túlterhelhetőség 5560 A (csak vezetés).
- Az áramkör nyitásakor az ív a hermetikusan zárt érintkezőkamrában keletkezik, így az üzemanyagokól vagy akkumulátorokból származó éghető gázok nem gyulladhatnak meg.
- Ezenfelül az érintkezőkamra hidrogéntöltésű, ez védi az érintkezőket a behatoló részecskék okozta szennyeződéstől és az oxidációtól. Az érintkezők rendkívül kicsi ellenállása (jellemzően <1 mΩ) a teljes élettartam alatt nagyon kicsi marad.
- A hidrogéngáz jelentősen csökkenti a kikapcsolási időt, így az érintkezők eróziója minimális és nő az élettartam.
- Az EV kapcsolóban reteszelőmechanizmus van, ez csak akkor engedi meg a bekapcsolást, ha a kezelő egyidejűleg működteti a piros kioldógombot is.
Az EV kapcsolót (AEVD111) a gépjárműipar számára fejlesztették ki, és ennek minden követelményét teljesíti. A fenti jellemzők következtében a nagy teljesítményű kapcsoló kisméretű, a tömege csupán 230 g, ezért más iparágak számára is egyre vonzóbb lehetőséget jelent.