A témát nagyüzemek saját szervezésben megoldották, kisebb gyártóknak is meg kell oldaniuk, ha a piacon versenyképesek szeretnének maradni. A technológiára cégek szakosodtak - hazánk egyik legnagyobb szakértőjét, a Vonalkód Rendszerházat kérdeztük eredményeikről. Beszélgetőpartnerem Czuppon Alfréd ügyvezető igazgató.
L. M.: - A Vonalkód Rendszerház - tájékozódásunk szerint - professzionális szinten foglalkozik jelöléstechnikával, ami alapját képezi a szerelőiparban "traceability" néven ismert nyomon követési technológiának. Milyen területekre ajánlja rendszerüket az elektronikai ipar számára?
C. A.: - Az elektronikai iparban automatikus azonosítási megoldásainkat, eszközeinket, szoftvereinket a panelgyártás, -beültetéstől, a részegység-összeállításon át a végszerelésig szinte mindenütt használják. Fontos része LOG4pro nevű rendszerünknek a gyártási anyagellátás biztosítása az aktuális gyártási adatok figyelembevételével, ún. húzórendszer kialakításával.
L. M.: - Hogyan integrálják rendszerükbe az alkalmazott hardverelemeket saját fejlesztésű szoftverükkel? Milyen eszközöket használnak előszeretettel?
Cz. A.: - A rendszerkialakítás, integráció az a terület, amelyben szakértőnek valljuk magunkat. Ami erősségünk, az pont az, hogy nem csak hardvert szállítunk, hanem teljes körű megoldást tudunk biztosítani partnereinknek, amely felöleli az alkalmazott technológia kiválasztását, ahhoz kapcsolódó eszközpark kiépítését, integrálását a meglévő infrastruktúrába, valamint a vezérlő, támogató szoftverrendszer fejlesztését, üzemeltetését is. A hardvereszközök tekintetében vannak preferált szállítóink, mit például a Datalogic, Microscan, Intermec, Feig, akikkel szoros kapcsolatot építettünk ki, de mint szakcég, igyekszünk a rendszereinket elsődlegesen szakmai, technikai szempontok alapján összeállítani. Ez sokszor felülírja a kereskedelmi preferenciákat.
L. M.: - Mennyire árfüggő a rendszerkiépítés mélysége?
Cz. A.: - Az, hogy a követési rendszert milyen mélységig építik ki, leginkább a vevői igények, előírások határozzák meg. Ha az adatok csak a végtermékre vonatkozóan érdekesek - például melyik termék, mikor, melyik soron készült, mikor került kiszállításra -, akkor egyszerűbb és persze olcsóbb rendszer is elegendő. Ha az is felmerülhet kérdésként, hogy adott alkatrészek mely sorozata került be az adott végtermékbe, milyen technológiai, ellenőrzési értékek jellemezték az adott darab gyártását, akkor már szofisztikált adatgyűjtő, követési rendszer alkalmazása szükséges. A termékkövetési elvárások a gyakorlatban sokszor összemosódnak a termék gyártási folyamatának ellenőrzésére, folyamatszabályozási feladatok elvégzésére vonatkozó igényekkel is. Ez az igény a rendszer kiépített hardverkapcsolatainak számát növeli, továbbá a vezérlőszoftverben az irányítási logikát megvalósító modulok használatát, testreszabását is szükségessé teszi. Természetesen a megvalósítandó funkciók bonyolultsága, valamint az adatgyűjtő rendszer hardverkiépítettsége nagyban befolyásolja az induló beruházás nagyságát. Magától értetődő, hogy az adatgyűjtő rendszer klienseinek száma erőteljes hatással van a költségekre. Vannak azonban más, nem ilyen kézenfekvő paraméterek is, amelyek erőteljesen befolyásolják a rendszer költségeit. Címkére nyomtatott, jó minőségű vonalkód olvasásához sokkal olcsóbb berendezések megfelelőek, mint a direkt módon, az alkatrész felületére felvitt, sokszor szélsőséges határok között ingadozó, ún. DPM (direkt part marking - közvetlen alkatrészjelölés) kódok olvasására megfelelő kamerarendszerek. Ezért érdemes az azonosítási metódus és az adatgyűjtő rendszer összhangját megvalósítani, és a teljes rendszer beruházási és üzemeltetési költségeit is figyelembe venni a követési rendszerről meghozandó döntésnél. Ezért a "Miért kerül ez az olvasó ilyen sokba?" jellegű kérdések sokszor értelmezhetetlenek. A rendszerszemlélet - mint az élet sok egyéb területén - itt is elősegíti a hosszú távon helyes döntések meghozatalát.
L. M.: - Hogyan kapcsolódik gyártásközi, ill. végellenőrzési nyomonkövethetősége a beépített anyagok/alkatrészek hozott információihoz?
Cz. A.: - A gyártás során felhasznált, beépülő alkatrészek/anyagok adatait a LOG4pro rendszer anyagkezelési moduljai, a raktári és a termelési anyagellátás-modulok gyűjtik. A felhasználás helyére kijuttatott anyagok azonosított logisztikai egységei hordozzák tovább ezt az információt. A gyártásban az anyagellátási modul használatával a műveleti helyekhez rendeljük hozzá a felhasználandó anyagok egységeit, így az adott művelet elvégzésekor az aktuálisan a helyhez rendelt anyagok tulajdonságait kapcsoljuk a termékhez. Így tudjuk biztosítani a teljes folyamatban az adatok láncolatát.
L. M.: - Milyen nagyobb partnerek fémjelzik rendszertechnikájuk alkalmazását?
Cz. A.: - Más-más szinten megvalósított eszközeink, megoldásaink működnek a magyar elektronikai ipar olyan prominens cégeinél - a teljesség igénye nélkül -, mint a Jabil Circuit, Alpine Manufacturing of Europe, a Bosch, Samsung, Valeo, Schneider Electric, Clarion, Infineon.
L. M.: - Köszönöm az interjút, az elhangzottakat jó szívvel tudjuk ajánlani olyan gyártóknak, amelyek minőségi kérdéseik megoldását komoly nyomonkövethetőségre alapozzák.