GDF - hová is tegyem?
A Gábor Dénes Főiskoláról mindannyian hallottunk: nem olyan "patinás" felsőoktatási intézmény, mint pl. a Műegyetem, vagy a vidéki egyetemek, ezért nem árt összefoglalni ismereteinket. Segítségemre van dr. Zárda Sarolta rektorasszony, aki bemutatja a főiskolát.
- A rendszerválást követően hamarosan rá kellett jönnünk, hogy a dübörgő léptekkel haladó informatika (akkoriban inkább számítástechnikának nevezték) át- meg átszövi a gazdaságot, az ipart, az élet minden területét. Ezért az akkoriban két vezető számítástechnikai cég, a SZÁMALK Rendszerház Rt. és az LSI Informatikai Oktatóközpont 1992-ben úgy döntött, hogy alapítványi iskolát hoz létre, amelyet kormányhatározat is segített. Az intézmény kezdettől fogva akkreditált volt, a hallgatók végzettségét az egész országban elfogadták. Ez nagy szó volt a gazdaság teljes átszervezése időszakában, amikor még csak tanulgattuk a piacgazdaságot! A képzés két síkon, felsőfokú szakképzési szakokon (OKJ) és alapképzési szakokon (BSc) történik.
Az alapképzés (BSc) három szakterületet ölel fel:
- Mérnök-informatikus
- Műszaki menedzser
- Gazdálkodás és menedzsment, amelynek elvégzése után a diákok mérnök-, illetve közgazdász- (BSc) diplomát kapnak.
A felsőfokú szakképzés egy, a Felsőoktatási Törvényben definiált olyan korszerű, gyakorlatorientált oktatási forma, amely a középiskolai és a főiskolai (egyetemi) képzés között helyezkedik el. A továbbtanulásnál előnyt jelent az, hogy az itt tanult tantárgyak mintegy 30%-ának vizsgáit a Gábor Dénes Főiskola, de több más felsőoktatási intézmény is elfogadja. A szakképzésen folytatott tanulmányaik befejezésekor az állam által elismert, szakképzettséget tanúsító oklevelet kapnak a hallgatók. A képzés időtartama: 2 év (4 szemeszter).
- Általános rendszergazda (OKJ)
- Webprogramozó (OKJ)
- Informatikai statisztikus és gazdasági tervező (OKJ).
Az oktatás részben nappali képzési formában folyik, döntően állami finanszírozással, de a hallgatók mintegy 50%-a (kezdettől fogva) távoktatásos formában szerzi meg az ismereteket. Erre 15 központból álló országos hálózat áll rendelkezésre, a fejlesztés, tantervek összeállítása az Etele úti központban történik. A távoktatás minden előnyét kihasználják, az oktatóval való interaktív kapcsolat a tanulási folyamat közben felmerülő azonnali konzultáció lehetőségét kínálja, és az információnak nem kell útlevél az országhatároknál - jelenleg Szlovákia, Románia (Erdély) is benne van a hálózatban.
A Bologna-folyamat eredményeképpen és az állami akkreditáció követelményeként a képzés teljesen átjárható a többi egyetem, főiskola tanterveivel. A Gábor Dénes Főiskolán BSc-képzés folyik, bár egy angol egyetemmel mesterképzést is megvalósítottak, angol nyelven.
Az iskola fennállása óta mintegy 60 ezer hallgatót vett fel, ezek közül 11 ezren szereztek diplomát. Az első időkben tömegképzést valósítottak meg, manapság inkább a minőségre fókuszálnak: 20-40 fős kis létszámú csoportokra helyezik a súlypontot.
Arra a kérdésemre, hogy honnan szerzik a visszacsatoláshoz szükséges információkat, rektor asszony kifejtette, hogy nagyon jó ipari kapcsolataik vannak, amelyet tetéz, hogy hallgatóik egy része (főként a távoktatásosak) dolgozik, valamint a Microsofttal való szoros kapcsolatuk (MS Kompetencia Központ) révén nemzetközi és magyarországi elvárások, igények és tendenciák ismerete is segít.
Ezen minőségi szakemberképzés és -továbbképzés keretében indítanak szeptemberben két szakmérnöki szakot, amelyet ismertetünk.
Miért éppen ezt a kettőt indítják most?
A piackutatást saját ismeretségi körön belül (adatbázisukat felhasználva) mintegy 800 cégre végezték, amelyek 84%-a jónak tartja indulásképpen a két szakirányt.
Az egyik a PLC szakmérnök szakirányú továbbképzés.
Kutor Géza hosszú ideje működik együtt a Gábor Dénes Főiskolával. Oktatói tevékenységét a mérnökirodával indította, majd egy MOP-pályázaton a főiskola bizonyult a legjobb partnernek, és a pályázat eredményeként mintegy 10 millió forintos beruházással korszerű PLC-s labort hoztak létre, ami alfája és ómegája a gyakorlati oktatásnak.
- A felsőfokú végzettségű PLC-mérnökök iránt jelentős az igazolt munkaerő-piaci igény.
- A PLC-szakmérnök az intuitív programozóinterfésszel HMI-alapon olyan feladatok elvégzésére lesz alkalmas, amelyeket korábban csak nagy teljesítményű számítógéppel lehetett ellátni.
- A hallgató két félév alatt szerezhet szakmérnöki diplomát.
- A foglalkozásokat péntek délutánonként és szombatonként tartják, ezért a szakmérnöki képzés munka mellett is elvégezhető.
- A dolgozók belső képzésére fordítható források terhére a költségtérítés elszámolható.
Ez utóbbi jelentős vonzerő, a cégek élnek is a lehetőséggel. A szeptemberben 45 fővel induló csoportra máris vannak komoly jelentkezők (pl. Zalakerámia, Liss stb.). A tematika vonzó a cégek számára is, hiszen, amíg pl. az irodai informatikában fejlett vírusvédelmi rendszerek terjedtek el, addig pl. egy gyártásirányító PLC-nél a vírusfertőzés komoly gyártáskiesést okozhat. Az informatikai biztonságtechnika csak mostanában kezd fontossá válni. Két szemeszter alatt egy BSc-végzettségű szakember szakmérnökké avanzsálhat.
"Szépséghibája" (ha ez annak nevezhető), hogy csak Microsoft-rendszerben dolgozik, a vállalatirányítási rendszerként a hallgatók megismerik a NAV-rendszert, amely ma még csak mintegy 15%-ot fed le a vállaltirányítási rendszerek piacán (ahol olyan nagy nevek szerepelnek, mint SAP, Oracle és mások). Nem utolsó szempont viszont, hogy a szakirányú továbbképzés elvégzése után a hallgató nemcsak diplomát, hanem MS-képzettségi bizonyítványt is kap, amely álláskereséskor jól jöhet.
A szakmérnöki képzés tematikája:
- SQL Server 2008 adatbázis implementálása.
- Internetes alkalmazások fejlesztése ASP.NET 3.5 környezetben a legkorszerűbb technológiák (AJAX, LINQ, SilverLight 2 stb.) használatával.
- MS Dynamics üzleti megoldások (NAV és CRM) fejlesztése. Az MS Dynamics NAV esetében 2010-től a 2009. év végén megjelenő NAV 2009 platformon zajlik a képzés. Addig a NAV 5.0 az alkalmazott szoftver SQL Server adatbázis-szolgáltatással.
- Üzleti intelligencia- (BI) megoldások fejlesztése MS SQL Server 2008 platformon (Analysis Services, Integration Services, Reporting Services).
- Vállalati portálrendszerek használata (MS Windows SharePoint Services, MS Office SharePoint Portal Services) a BI- és az ERP-rendszerekből származó információk megjelentetésére.
- Professzionális felhasználói interfész tervezése (szabványok, technológiák stb.).
A képzés itt is részidős, az ILIAS elektronikus távoktatási rendszer használatával, amely szabad forráskódú, és a kölni egyetem fejlesztette ki állami támogatással. Az évfolyamot 23 fősre tervezik.
Sok sikert kívánunk a Gábor Dénes Főiskolának a megvalósításhoz!
További információ