FőoldalArchívumA kipufogógáz hőenergiájának hasznosítása
2008. november 21., péntek ::

A kipufogógáz hőenergiájának hasznosítása

A Német Repülési és Űrkutatási Központ (DLR) szakemberei olyan megoldáson dolgoznak, amelynek segítségével árammá alakítható át az autók kipufogógázának hőenergiája. Mint közismert, az autók működése energetikai szempontból meglehetősen gazdaságtalan, hiszen jelentős mennyiségű energia marad kihasználatlan, illetve távozik pl. a kipufogón keresztül.A DLR szerint az általuk fejlesztés alatt álló rendszer segítségével a fel nem használt energia egy részének segítségével működtethetők lennének a gépkocsik fedélzeti rendszerei. Ráadásul így az autók fogyasztását is lehetne csökkenteni.


Az autókban lévő motorvezérlés és más elektronikus fedélzeti rendszerek meglehetősen sok áramot fogyasztanak. Egy 5-ös sorozatú BMW esetében például ez az érték eléri a 800 W-ot. A megoldást a termoelektronikus generátorok alkalmazása jelentheti. A generátorok használatához hőforrásra van szükség, ez az autók esetében a kipufogógázoknak köszönhetően rendelkezésre áll. A DLR kutatói már létrehozták a gépjárművekben használható hőgenerátor prototípusát. A berendezés jelenleg mindössze 200 W teljesítményre képes. Ennek oka, hogy a félvezetőként alkalmazott bizmuttellurid csupán a hő három százalékát alakítja át árammá. Az alacsony hatásfok ellenére az ipar érdeklődését máris felkeltette az eszköz. A BASF vegyi konszern például jelezte, hogy 80 millió eurós költségvetésének egy részét a jövőben a generátorok alkotóelemének számító termoelektronikus modulok kifejlesztésére fogja fordítani. Ahhoz, hogy az autógyártók is érdeklődjenek a megoldás iránt, a jövőbeni készülékeknek a prototípusnál háromszor-ötször hatékonyabbaknak kell lenniük.

A legnagyobb problémát jelenleg a szakemberek szerint egy olyan anyag megtalálása jelenti, amely egyaránt jól használható 0 … 500 °C-os hőmérsékleti határok között, ráadásul nagy mennyiségben fordul elő a Földön, viszonylag rosszul vezeti a meleget, de jól vezeti az áramot. A gond az utóbbi esetben csak az, hogy a jó hővezető anyagok általában jól vezetik az áramot is. Talán a magyar kutatók megtalálják, bár lehet, hogy a Fraunhofer Intézetnek jobb esélyei vannak.

A Fraunhofer Intézet kutatói is egy olyan generátor fejlesztésén dolgoznak, amely a kipufogógázokból származó hőenergiát képes villamos árammá alakítani. Az innen származó elektromos árammal a fedélzeten található eszközöket látnák el. Mindez csökkentené a jármű fogyasztását és egyben a széndioxid kibocsátást is.

Napjainkban egyre nagyobb szerephez jutnak az olyan technológiák, amelyek hozzájárulnak a nyersanyagok jó hatásfokú felhasználásához. A jelenleg alkalmazott energiaátalakítási technológiák java ugyanis 33 % alatti hatásfokkal működik. Ez vonatkozik a gépjárművekre is: az üzemanyagból származó energia mintegy kétharmada hő formájában hasznosítatlanul távozik. Világszerte azon dolgoznak a kutatók, hogy a gépkocsik, a különböző gépek és az erőművek által termelt hulladék hőt hasznosítani tudják, így csökkentve azok fogyasztását.

Image Image
Kipufogóra szerelt termoelektromos generátor (forrás Kollage)
Éppen emiatt egyre nagyobb az érdeklődés az úgynevezett termoelektromos generátorok (TEG) után. Ezek a generátorok képesek a hőenergiát a hőmérsékletkülönbségek kihasználásával elektromos árammá alakítani. Minél nagyobb a kialakuló hőmérsékletkülönbség, annál több energiát termelnek a generátorok. A Fraunhofer Intézet Fizikai Méréstechnika (IPM) részlegén a kutatók termoelektromos anyagokat, modulokat és rendszereket fejlesztenek a gépjárművek hulladékhő hasznosításához.

A kipufogócsőben mintegy 700 °C-os hőmérséklet uralkodik. A kipufogórendszer és a hűtőrendszer csövei között így több száz fokos a hőmérséklet-különbség. Erre a célra szolgál az úgynevezett termoelektromos átalakító, amely a Seebeck-hatást hasznosítja, de a hagyományos két fém kis kapocsfeszültsége helyett félvezetőt használnak a jobb energiahasznosítás érdekében. A forró kipufogó vezeték és a hideg hűtéscső között létrejövő hőáram hatására a speciális félvezetőkön keresztül elektromos áram jön létre. Hosszútávon egy ilyen TEG generátorral szeretnék helyettesíteni a gépkocsikban található hagyományos generátort, amely napjainkban egyre több elektromos rendszert lát el energiával. Számítások szerint ezzel átlagosan 5 … 7%-kal lehetne csökkenteni az autók fogyasztását.

Egy egyszerű számítással lehet szemléltetni a fogyasztáscsökkentés jelentőségét:
Németországban nagyjából 50 millió gépkocsi járja az utakat, évi átlagos futásteljesítményük 200 óra. Amennyiben a TEG generátorok a fedélzeten található elektromos berendezéseket 1 kW teljesítménnyel tudnák ellátni, úgy évente 10 TWh energiát lehetne megtakarítani.

A TEG technológia jelenleg kísérleti stádiumban van, a kutatók nemsokára hozzákezdenek az első prototípusok kifejlesztéséhez (Fraunhofer-Gesellschaft 03.06.2008 – DLO nyomán).

Tudomány / Alapkutatás

tudomany

CAD/CAM

cad

Járműelektronika

jarmuelektronika

Rendezvények / Kiállítások

Mostanában nincsenek események
Nincs megjeleníthető esemény