ELEKTRONET: Kérem, meséljen nekünk egy kicsit az Elfa Distrelec-ről. Mi az üzleti terv és hogyan működnek Kelet-Európában?
Peteris Sprogis: Az Elfa Distrelec Európa egyik leggyorsabban növekvő, magas színvonalú szolgáltatást nyújtó forgalmazója az elektronikai, automatizálási és méréstechnológiai, valamint az ipari elektronikai területeken. 14 európai országban vagyunk jelen, többek között itt Rigában, ahol kelet-európai ügyfeleinkről gondoskodunk, emellett exportcsapatunk 100 országot szolgál ki. A fő forgalmazási központ Hollandiában van, és van egy kihelyezett raktárunk Svájcban. Lettországban és számos más európai országban működő ügyfeleink számára ezt azt jelenti, hogy a megrendelt termékeket másnap ki tudjuk szállítani vevőinknek. Az 1500 minőségi márka mellett van egy saját márkánk is, az RND.
ELEKTRONET: Szóval elég sok speciális iparágat és vertikális ágazatot szolgálnak ki. Melyik a legerősebb iparág a kelet-európai régióban? És van olyan, ami nehézségekkel küzd?
Peteris Sprogis: Az ipari és elektronikai gyártás elég jól áll most. Nagyon szerencsések vagyunk, mert a legtöbb általunk kiszolgált iparág a globális helyzet ellenére is folyamatosan növekszik. Emellett jelentős haladást látunk a viszonteladóinknál, például Törökországban és Japánban.
ELEKTRONET: Mit gondol, mik a cég erősségei és azok a tulajdonságai, amik megkülönböztetik a versenytársaitól? A szakmai vásárokon mit mondanak az ügyfelek? Minek örülnek? Miket mesélnek a versenytársaknál szerzett tapasztalataikról?
Peteris Sprogis: A legfontosabb, ami megkülönböztet minket, a termékkínálatunk. Úgy tartanak bennünket számon, hogy mi az ipari automatizálástól kezdve az MRO (karbantartás, javítás és üzemeltetés), a méréstechnikán át az aktív és passzív alkatrészekig minden szektorban hamar tudunk szállítani. Emellett meghoztuk azt a fontos döntést, hogy az allokációs helyzet megoldása érdekében készletünkbe és kínálatunkba fektetünk be. A másik kulcsfontosságú különbség az RND nevű saját márkánk. Hat éve indítottuk el és több mint 10 000 termékcsaládból áll. Keményen dolgoztunk azért, hogy eljussunk oda, ahol most vagyunk, és megtérülnek az erőfeszítéseink, a piacelemzések azt mutatják, hogy szegmensünkön belül a leggyorsabban növekvő vállalatok között vagyunk.
ELEKTRONET: Manapság a forgalmazás nyilvánvalóan működhet kizárólag az online térben is. Ez lényeges elmozdulás a hagyományosabb vásárlási élménytől. Hogy néz ki az ügyfeleknél a vásárlás folyamata?
Peteris Sprogis: Ezen a forgalmazói piacon a weboldal gyorsasága kritikus fontosságú, épp ezért új szintekre emeltük a felhasználói élményt. Keményen dolgoztunk online szolgáltatásaink minőségének fejlesztésén, és egyelőre jó visszajelzések érkeztek az ügyfelektől. Ebből fakadóan jobb értékeléseket kapunk a keresőprogramoktól is. Olyan, mint egy angyali kör! De itt még nincs vége, éppen új online funkciók bemutatására készülünk 2023-ban. Emellett sok ügyfélnél még mindig központi szerepet játszik az emberi érintkezés. Ha nem találnak meg valamilyen információt online, tanácsra, vagy technikai segítségre van szükségük, készen állunk arra, hogy telefonon vagy e-mailen keresztül segítsünk.
ELEKTRONET: Úgy tűnik, hogy az elmúlt pár évben nagy teret nyert a Distrelec saját márkája, az RND, főleg Kelet-Európában. Mit gondol, miért olyan sikeres az RND márka a kiszolgált piacok körében?
Peteris Sprogis: Úgy gondolom, hogy három dolog járul hozzá ehhez a sikerhez: minőség, árazás és elérhetőség. Az RND elhivatott a lehető legjobb ár-érték arány nyújtása iránt. Ez azonban önmagában nem lenne elég, ha nem biztosítanánk jó átfutási időt és elérhetőséget. Emellett mindig szívesen állunk ki az ügyfeleink elé, hogy személyesen mutassuk be az RND termékeket. Ahol bemutatót tartunk, nyerünk. Az RND öt termékcsaládot kínál: kábeleket, csatlakozókat, laboratóriumi berendezéseket, alkatrészeket és tápegységeket. Ezek mind sikeresen szerepelnek az érintett piacokon, az RND csatlakozók és a méréstechnológiai termékek pedig kifejezetten népszerűek a méréstechnológiával, automatizálással és ipari elektronikával foglalkozó ügyfeleink körében. Mivel ez a mi márkánk, több beleszólásunk van az ellátási lánc működésébe, és szélesebb és gazdagabb termékválasztékot tudunk készletről kínálni. Ez nem kerülte el az RND-ben bízó ügyfelek figyelmét.
ELEKTRONET: Nézzük, mi lesz a helyzet 2023-ban. Melyek a legfontosabb szakmai vásárok olyan cégek számára, mint az Elfa Distrelec? És milyen értéke van manapság a szakmai vásáron történő megjelenésnek?
Peteris Sprogis: A szakmai vásárok helyettesíthetetlen marketing eszközök, és alkalmat adnak arra, hogy személyesen is találkozzunk az ügyfelekkel és az iparági barátokkal. Jövőre a régión belül Lengyelországban és Csehországban tervezünk részt venni ilyen eseményeken. És biztosan visszamegyünk a nürnbergi Embedded World konferenciára is. Az óriási siker volt!
ELEKTRONET: Igen. Említette, hogy az elmúlt két év remekül sikerült a növekedés szempontjából. Mit gondol, folytatódni fog ez a növekedés a jövő évben is? Vagy ezt most még nehéz megmondani?
Peteris Sprogis: Egyértelműen pozitívan tekintünk erre. Akkor is, ha vannak aggodalmaink, amelyek valószínűleg mindenki számára ismerősek. Vajon jövőre normalizálódik az allokációs probléma, főképp a félvezetői területen? Nehéz megmondani és úgy tűnik, hogy az elemzők nem értenek egyet egymással. Rengeteg tényezőt kell figyelembe venni: üzemanyagárak, villamosenergia-árak, a Covid és persze az Ukrajnában zajló háború. Nagyon érezhető a jelenlegi geopolitikai feszültség a régióban. De mindent megteszünk azért, hogy a legjobb szolgáltatást nyújtsuk ügyfeleinknek és a lehető legjobban szerveződjünk. Értékesítés szempontjából jelenleg nem látunk közvetlen korrelációt, és még mindig nagy keresletet tapasztalunk.
ELEKTRONET: Ebben igaza van, tényleg nagyon eseménydús volt ez az elmúlt pár év. Hogyan hatottak ezek a tényezők a Distrelec munkavégzésének módjára?
Peteris Sprogis: Nagyon jól alkalmazkodtunk, és nagyon figyelünk a munkatársak jól-létére. Elindítottunk egy belső mentális egészségügyi segélyvonalat, mivel a lezárások miatt az emberek nem tudtak utazni vagy személyesen találkozni a szeretteikkel. Az ukrán konfliktus kitörése után megnyitottunk egy olyan segélyvonalat is, amivel, ha szükségét érezték, beszélgetni tudtak valakivel a munkatársaink. Szóval igen, elég mozgalmas pár hónapunk volt. Hogy szeretném-e újra végigcsinálni? Lehetőleg nem! [nevet].