A kibertámadások fő célpontjai a telekommunikációs szolgáltatók. Ők működtetik és irányítják a világhálót, a hang- és adatforgalmat, valamint nagy mennyiségű személyes adatot tárolnak. Ez nagyon vonzóvá teszi őket a haszonleső kiberbűnözők, államilag támogatott hackerek és versenytársak számára is.
Céljaik elérése érdekében a kiberbűnözők gyakran használnak belső embereket, hogy feltörjék telekommunikációs cégek védelmét és megvalósítsák bűncselekményeiket. A Kaspersky Lab és a B2B International közös globális kutatása szerint az összes kibertámadás 28%-a és a célzott támadások 38%-a belső emberek rosszindulatú tevékenységének eredménye. A jelentés a belső emberek behálózásának legnépszerűbb módszereit vizsgálja és felfedi mire használják a hackerek az alkalmazottakat.
Az alkalmazottak kompromittálása
A Kaspersky Lab kutatói szerint a támadók a következőképpen érik el vagy ejtik csapdába a telekommunikációs alakalmazottakat:
- Nyilvános vagy lopott adatforrásokat felhasználva kompromittáló információkat keresnek az alkalmazottakról. Aztán megzsarolják a megcélzott egyéneket arra kényszerítve őket, hogy adják meg céges azonosítóikat, gyűjtsenek információt a belső rendszerekről vagy indítsanak adathalászó támadásokat vállalaton belül.
- Alvilági fórumok vagy "fekete fejvadászok" segítségével belső embereket toboroznak. Ezeket az alkalmazottakat megfizetik szolgáltatásaikért és arra is megkérhetik őket, hogy válasszák ki azokat a munkatársakat, akiket zsarolás útján be lehet vonni.
Az internetes zsarolás egyre népszerűbb az olyan online adatlopásokat követően, mint az Ashley Madison adat-kiszivárogtatás, mivel ezek eszközt adnak a támadók kezébe különböző egyének megfélemlítéséhez vagy lejáratásához. Az adat-kiszivárogtatásos zsarolás annyira gyakori manapság, hogy az FBI június 1-én közérdekű közleményt adott ki figyelmeztetve a fogyasztókat a kockázatokról és a lehetséges következményekről.
A legkeresettebb belső emberek
A Kaspersky Lab kutatói szerint, ha egy mobilszolgáltatót támadnak meg, a bűnözők azokat az alkalmazottakat fogják kikeresni, akik gyors hozzáférést biztosíthatnak a felhasználói és céges adatokhoz valamint a törvénytelen SIM kártya duplikációhoz. Viszont ha egy internet-szolgáltató a célpont, a támadók azokat fogják megtalálni, akik fel tudják térképezni a hálózatot és képesek man-in-the-middle támadásokat indítani.
Habár a belső támadások bármilyen formát ölthetnek, a Kaspersky Lab kutatói két nem tipikus példát említenek: az egyik esetben egy telekommunikációs alkalmazott 70 millió börtönlakó telefonbeszélgetését szivárogtatta ki, ezzel többszörösen megszegve a titoktartási kötelezettséget; egy másik esetben egy SMS-központ mérnöke hirdette szolgáltatásait egy népszerű DarkNet-es fórumon, azaz hogy olyan üzeneteket képes elfogni, amik egyszeri jelszavakat tartalmaznak ügyfélprofilok két-lépéses belépési folyamatához.
"Gyakran az emberi tényező a leggyengébb lácsszem a biztonsági rendszerekben. A technológia önmagában nem elég ahhoz, hogy teljes mértékben megvédjen egy szervezetet egy olyan világban, ahol a támadók gyakran a belül található gyenge pontokat használják ki. A cégek azzal kezdhetik védelmük kialakítását, hogy egy támadó szemével vizsgálják meg szervezetüket. Ha alvilági fórumokon bukkannak fel cégének álláshirdetései vagy más adatai, akkor vállalatát valaki kiszemelte magának. És minél előbb értesül erről, annál jobban felkészülhet" - mondta Denis Gorchakov, a Kaspersky Lab biztonsági szakértője.
A belső támadások megelőzése érdekében a Kaspersky Lab a következőket ajánlja:
- Világosítsa fel alkalmazottait a felelősségteljes kiberbiztonsági viselkedéssel és lehetséges veszélyekkel kapcsolatban, valamint szigorú szabályokat vezessen be a céges emailcím használatot illetően.
- Veszély esetén először derítse ki, miért az Önt cégét szemelték ki a kiberbűnözők, és van-e alkalmazott, aki "belső szolgáltatásokat" kínál.
- Zárja el a hozzáférést a legértékesebb információkhoz és rendszerekhez.
- Rendszeresen ellenőriztesse cége IT infrastruktúrájának biztonságát.