Bár az árbevétel kedvezően alakult (a cégcsoport 2012-ben 45,2 milliárd eurós forgalmat realizált*), a napenergia szektor 2013-ban is nehézségekkel küzdött. A vállalat 2013 elején jelentette be, hogy felszámolja a kristályos napelem szektorban folytatott tevékenységeit.
Fejlődés a bevételek terén
Az előzetes adatok szerint, nem számítva a napenergia szektor jelentette jelentős terheket, a Bosch csoportnál az adózás előtti nyereség mintegy 6 százalék, ami egy százalékponttal több mint 2012-ben.
Ha beleszámítjuk a napenergia által képviselt jelentős terheket, melyek 1,3 milliárd eurót tesznek ki, az adózás előtti nyereség 3 százalék.
Növekedési lehetőségek – új piaci szegmensek
A vállalat célja, hogy kihasználja a meglévő növekedési potenciált és új piaci szegmenseket tárjon fel. E téren számos jövőbeli trendben érdekelt a Bosch. Az energiahatékonysági és hálózatba kapcsoltság területein túl az iparosodott országokban egy sokat költő, idősödő lakossági réteg, valamint Ázsiában és Dél-Amerikában egy gyorsan szélesedő középosztály jelent új lehetőségeket. Ezen kívül a Bosch intenzíven dolgozik a jövő mobilitás iparában, amelynek középpontjában az elektronika, az automatizálás és a hálózatba kapcsoltság áll. 2013-ban a vállalat sok olyan terméket és szolgáltatást vitt piacra, amelyek ezekhez a trendekhez kapcsolódnak. Ezek közé tartoznak a nagy hatékonyságú benzin- és dízel befecskendezési rendszerek, az olyan vezetőtámogató rendszerek, mint például a motorkerékpárok stabilitás vezérlői vagy az olyan infotainment rendszerek, mint amilyen a MySpin is. Ebbe a sorba épp úgy beletartozik a flottakövető szolgáltatás, akárcsak a robotikai alkalmazások, mint például az „Indego" fűnyíró.
Formálni és jelen lenni – a Bosch a hálózatba kapcsolt világban
A Bosch megoldásaival a hálózatba kapcsolt világhoz kíván új piaci szegmenseket feltárni. „Technológiai szakértelmünk és jelenlétünk a gazdaság legkülönbözőbb területein hatalmas előnyt jelent az internetes világban, mely alakításában aktív szerepet vállalunk, és meg szeretnénk ragadni az általa kínált üzleti lehetőségeket. A Bosch stratégiai célja, hogy megoldásokat kínáljon a hálózatba kapcsolt életformához." – jelentette ki Denner. Sokak számára a hálózatba kapcsolt élet már most valóság. 2015-re a Föld lakosságának már mintegy 75 százaléka lesz az interneten 6 milliárd eszközzel. A Bosch szerint azonban ez csak a jéghegy csúcsa. A vállalat a jövőben az összes elektromos eszközét össze szeretné kötni az internettel. „A hálózatba kapcsoltság a jövőben valamennyi területen új lehetőségeket nyit. Igaz ez a mobilitásra, az ipari technológiára és mindenekelőtt az energia- és épülettechnológia területre, valamint a fogyasztói cikkekre is." – mondta Denner.
Következetes felkészülés: tevékenységek és partneri kapcsolatok
A Bosch világelső a szenzorok eladásában, és az általa előállított, úgynevezett MEMS-érzékelők jelentős technológiai előrelépést jelentenek a hálózatba kapcsoltság terén az internetes termékek és szolgáltatások világában. Ezért a Bosch az év elején létrehozott egy leányvállalatot a kapcsolt eszközök és megoldások fejlesztésére. A Bosch Connected Devices and Solutions GmbH központja Reutlingenben van, ahol az elektronikai kompetencia központ is működik. A társaság eredetileg egy innovációs csoport volt. Ezeket az üzletágakon átívelve működő csoportokat az internetes világ számára készülő új üzleti megoldások kidolgozásához alkalmazza a Bosch. Ezen kívül vannak más, a kapcsolt építőipar, mobilitás és energiaipar területeivel foglalkozó csoportok is. A Bosch például azon dolgozik partnervállalataival, hogy egy standardizált adatcsere szoftver-platformot hozzon létre intelligens lakások igényeinek kiszolgálására. „A társulások a hálózatba kapcsoltság jövőbeli trendjeinek alapvető alakítói" – jelentette ki Denner. 2013 novembere óta a Bosch folyamatosan tesztel olyan technológiákat, amelyek egy egész város digitális hálózatának kialakítását teszik lehetővé a "Monaco 3.0" kísérleti projekt keretében. „Az innovációhoz és a növekedéshez erőteljes jelenlétünk és műszaki ismereteink mellett munkatársaink kreativitására és motiváltságára is szükség van" – mondta Denner. Az internetes világ által kínált piaci lehetőségek kihasználása mellett, a Bosch a hagyományos üzletágak számára kínálkozó lehetőségek kiaknázását is fontosnak tartja.
A változékonyság gyors alkalmazkodást követel meg
A főként az internetes technológiák által meghatározott hálózatba kapcsolt világ dinamikus, komplex és gyorsan változó. „Nem volt megjósolható az a növekedés, amit az internet az elmúlt 20 évben produkált, és ez igaz a jövő fejlesztéseire is. Ezért mindig gyorsnak és hatékonynak kell lennünk, ha az összekapcsolt világgal van dolgunk" – mondta Denner. A Bosch ezért egyre inkább új üzleti tevékenységekbe kezd, hogy ezek üzleti potenciálját felderítse. Ebben kulcsszerepe lesz a nemrég a németországi Ludwigsburgban indított Bosch Start-up GmbH-nak. A cég az új vállalkozási modellek és ötletek megalkotásának bölcsője lesz. A csapat a Bosch kutatóit támogatja, hogy a szolgáltatások és termékek gyorsabban váljanak piacképessé. A Bosch Start-up GmbH infrastruktúrát és vállalkozásközpontú gazdasági tudást ad át az új részlegeknek, segítve a növekedésüket. „Szeretnénk bátorítani és megerősíteni munkatársaink vállalkozó kedvét és azt a vállalati kultúrát, amely a kudarcot a tanulási folyamat részének tekinti, hiszen ez nélkülözhetetlen a sikerhez." – mondta Denner. „Az új területeken határozottan kívánunk fellépni és célunk határaink kiszélesítése."
Fejlődés az üzleti szektorokban és a régiókban 2013-ban
Az egyes üzleti szektorok árbevételét erősen befolyásolta a jelentős árfolyam-ingadozás. A gépjárműtechnika és a fogyasztási cikkek üzletágat különösen súlyosan érintették ezek a hatások, de a gépjárműtechnika ettől függetlenül fejlődést mutatott 2013-ban a közvetlen benzin- és dízel befecskendező rendszerek növekedésének köszönhetően. Az autós multimédia üzletág kijelzőivel és infotainment rendszereivel nagyon sikeres volt. Az ipari technika a csomagológépek piacán tudott jelentős növekedést felmutatni, míg a gépipari piac világszintű csökkenése miatt nagymértékben visszaesett a Drive&Control üzletág teljesítménye. A fogyasztási cikkek üzletágban a Bosch ismét sikert aratott elektromos kéziszerszámaival mind a professzionális, mind pedig a barkács felhasználói szegmens körében. Az energia és épülettechnika üzletág teljesítményét a napenergia üzletág helyzete rontotta, amely 2013-ban is sok nehézséggel küzdött. A biztonságtechnika erőteljesen fejlődött kommunikációs szolgáltatásaival, míg a termotechnika üzletág kondenzációs készülékeivel aratott sikert.
Jelentős árbevétel növekedés Európán kívül
Az erős eurónak komoly negatív hatásai voltak a régiós bevételek alakulására. Ugyanakkor az ázsiai-csendes-óceáni térség árbevétele az előző évhez képest mintegy 5 százalékkal nőtt. Az árfolyamhatások nélkül a bevétel kétszámjegyű bővülést mutatna. Észak-Amerikában, az előzetes számadatok alapján 3 százalék volt az árbevétel növekedés. Dél-Amerikában az árbevétel 3 százalékkal visszaesett tavaly, ha az árfolyamhatások nélkül nézzük, akkor nőtt az árbevétel. Bár az európai gazdaság továbbra is gyenge, Európában az árbevétel 2 százalékkal nőtt.
Enyhe létszámnövekedés Ázsiában és Észak-Amerikában
A Bosch csoport 2014 elején világszerte összesen mintegy 281 000 munkatársat foglalkoztatott (a módosított előző évi számadat: 273 000 munkatárs*). Az új munkahelyek többsége Ázsiában és Észak-Amerikában jött létre.
Közepes gazdasági kilátások 2014-re
A jelenlegi előrejelzések alapján a Bosch 2014-ben a gazdaság szerény növekedésére számít; a globális GDP várhatóan 2,8 százalékkal nő. A vállalat kockázatot lát az eurózóna válságországaiban való további növekedésben, valamint az euró további felértékelésében. Mindezeket figyelembe véve a Bosch csoport enyhe bevétel-növekedésre számít 2014-ben, és arra, hogy közben tovább javul jövedelmezősége.
*Megjegyzés: a jogi szabályozás változásai miatt a Bosch az elszámolásában már nem ötven-ötven százalékkal szerepelteti a közös vállalatokat. Ez főként a Bosch Siemens Hausgeräte GmbH-t és a ZF Lenksystemet érinti, amelyek konszolidált forgalma mintegy 7 milliárd eurót tesz ki. E változások miatt az árbevételre, az eredményre és a létszámra vonatkozó jelenlegi adatok csak részben vethetők össze a 2012-es korábban közzétett adatokkal.