Bár a megkérdezettek többsége egyetért abban, hogy komoly veszély leselkedhet rájuk, ha meggondolatlanul osztanak meg információkat magukról a világhálón, mégsem kezelik tudatosan az általuk közzétett információkat. Az európai internetezők körében végzett felmérés szerint a felhasználók még mindig nem elég körültekintőek online aktivitásaik során, ezért a szenzitív adatok kiszivárgása ellen legszívesebben egy kattintással törölnék magukat az internetről, amennyiben ez lehetséges volna.
A felhasználók online jelenléte sokkal nagyobb károkat képes okozni, mint ahogy azt a legtöbben gondolják, komoly problémákat okozva az illető magán-, vagy szakmai életében. A felmérésből kiderül, hogy a megkérdezettek egyharmada nincs tisztában azzal, hogy osztottak-e meg róla bármilyen negatív információt az interneten keresztül. Közel minden negyedik felhasználó vallotta be, hogy közölt már magáról olyan fotót vagy személyes információt, amelyet ma már inkább elrejtene jelenlegi vagy jövőbeni munkáltatója előtt. "Az online visszaélések elkerülése érdekében azt javasoljuk a felhasználóknak, hogy következetesen járjanak el a megosztott információikkal kapcsolatban. A negatív következmények mind elkerülhetőek, amennyiben a felhasználók tudatosan alakítják online jelenlétüket." - mondta Gombás László a Symantec magyarországi képviseletének szakértője.
Az eredmények ismeretében még nagyobb hangsúlyt kell fektetni a felhasználók edukálására. Az alábbi, Norton által összeállított tanácsok segítségével a felhasználók megóvhatják és biztonságosan kezelhetik digitális jelenlétüket.
A Norton a következő tanácsokat ajánlja az internetezők figyelmébe:
- Végezzünk online leltározást!
- Keressünk rá az összes olyan felhasználónévre, mellyel valaha is regisztráltunk az interneten, így rálelhetünk mindazon információkra, melyek valaha is megjelenhettek rólunk.
- Ajánlatos több keresőprogrammal is lefuttatni a keresést, hogy minden lehetséges találatot azonosítsunk. Ne feledkezzünk meg a keresőoldalak kép és blog találatairól sem.
- Alaposan nézzük át az összes, nevünket megemlítő kommentet, fotót, videót és üzenetet, beleértve a különböző eseményekre történő meghívásokat. Továbbá szűrjük ki azokat az információkat, melyeket nem feltétlenül szeretnénk széleskörben megosztani.
- Húzzuk meg a határt a privát és a publikus információk között
- Döntsük el, hogy mely információk azok, amelyek igazán bizalmasak.
- Óvatosan bánjunk minden olyan információ közzétételével, amely politikai nézeteinkre, vallási beállítottságunkra vagy szociális, illetve kulturális, vagy akár jótékonysági aktivitásainkra utalhat, hiszen a társadalmat rendkívül megosztó és szubjektív témákat vethet fel, melyeket nem feltétlenül szeretnénk megosztani leendő munkáltatónkkal, kollégáinkkal vagy üzleti partnereinkkel.
- Sose tegyünk közzé olyan fotókat vagy információkat, melyeket nem szeretnénk tanáraink, kollégáink vagy akár az újságírók és bloggerek tudomására hozni.
- Semmiképpen se bízzunk meg az alapértelmezett adatvédelmi beállításokban. Mindig olvassuk át a közösségi oldalak által javasolt adatvédelmi leírásokat, és döntsük el, hogy a különböző lehetőségek közül, kivel milyen személyes tartalmakat vagyunk hajlandóak megosztani. Ezek az adatvédelmi funkciók folyamatos átalakítás alatt vannak, hétről-hétre egyre több lehetőséget kínálnak, valamint egyre nagyobb védelmet is nyújtanak. A módosítások miatt időnként érdemes ezeket mindig újra és újra ellenőrizni, és ennek megfelelően aktualizálni státuszunkat.
- Legyünk szemfülesek!
- Rendszeresen nézzük át, szükség esetén pedig aktualizáljuk is online személyazonosságunkat, hogy megbizonyodhassunk róla, hogy a publikus információk maximálisan azokat a személyes és szakmai értékeinket tükrözik, melyeket közvetíteni szeretnénk magunkról. Éppen ezért profilunkból távolítsunk is el minden negatív vagy pontatlan információt.
- Rendszeresen értékeljük azokat a közösségi oldalakat és online szolgáltatásokat, melyeket aktívan használunk. Töröljük viszont az összes olyan fiókunkat, melyeket az utóbbi időben már nem használtunk és inaktívvá váltak.
- Rendszeresen vizsgáljuk felül azoknak az embereknek a listáját, akikkel virtuális kapcsolatban állunk.
A Norton online reputáció menedzsment tanulmányának legfontosabb pontjai:
- A válaszadók többsége (68%) tisztában van azzal, hogy nemi hovatartozásuk publikus a neten, viszont mindössze a netezők alig több mint fele (51%) van tudatában annak, hogy születési adatuk is nyilvános, és ennél is kevesebb hányaduk, 41%-uk tudja, hogy lakcímük is elérhető az interneten keresztül. A felhasználók sok esetben nem is sejtik, hogy pillanatok alatt rá lehet bukkani valódi névükre, tartózkodási címükre, sőt privát szférájukba beférkőzve akár a lakóhelyük fotójára is.
- A megkérdezettek 30%-a egyáltalán nem értesül róla, ha jóváhagyásuk nélkül valaki bármilyen hírt vagy információt oszt meg róla, ami esetenként nagyon veszélyes lehet az egyén személyes jóhírére nézve.
- A résztvevők 43%-ára jellemző, hogy teljesen tehetetlen a róluk megjelenő információk menedzselésében, mivel egyáltalán nem követik aktív figyelemmel, hogy mi minden jelenik meg róluk a világhálón.
- A fent említett csoport inaktivitásának két fő oka van. Az egyik, hogy a válaszadók 49%-ának meg sem fordul a fejében, hogy a megosztott információkból bármilyen hátrányuk származhat, míg 18%-uk szívesen cselekedne és gátat szabna a nemkívánatos tartalmak terjedésének, viszont fogalma sincs arról, hogy ezt milyen eszközökkel tehetné meg.
- A megkérdezett felhasználók mintegy egyharmadáról mondható el, hogy megosztott már olyan információkat, melyeket sosem akart volna a jelenlegi vagy leendő munkáltatója vagy akár tanára tudomására hozni.
- A tanulmányban résztvevők egyetértettek azzal, hogy munkaadójuk vagy tanáraik előtt nem szeretnék nyilvánossá tenni privát fotóikat.
- Arra a kérdésre, hogy - amennyiben lehetséges volna - hajlandóak lennének-e egy kattintással kitörölni magukról minden online formában megjelenő információt, a válaszadók 57%-a válaszolt igennel.
- A kutatás során a résztvevők 44%-a állította, hogy osztott már meg magáról információkat a világhálón, 33%-uk tette mindezt már közösségi oldalakon is, és mintegy 25% százalékuk töltött fel magánjellegű fényképeket a közösségi portálokon keresztül.
- A tanulmány szerint a megkérdezettek 30%-a gondolja úgy, hogy a róluk fellelhető információk alapján nem lehet következtetéseket levonni politikai nézetükre vonatkozóan.