A cégek többsége látszólag túljutott a szigorú válságkezelés és a költségcsökkentés időszakán, egyre többen ismerik fel, hogy az üzleti előnyök érdekében célszerű megkezdeniük az IT és üzleti területek összehangolását. Továbbra is elhanyagolt, és ezért kiemelten kockázatos terület azonban a vállalati adatbiztonság - derül ki a Deloitte "IT Business Balance Survey" felméréséből.
Antal Lajos, a Deloitte Zrt. Informatikai biztonság és adatvédelem üzletágának vezetője elmondta: A Deloitte 2011-es vállalati felmérésének eredményei egyértelműen alátámasztják azt az alapállítást, hogy minél nagyobb szerepet kap az IT terület az üzleti stratégiában, és minél hatékonyabb az együttműködés az IT és üzleti területek között a vállalaton belül, annál jobb lesz a szervezet teljesítménye a versenytársakéhoz képest.
Nélkülözhetetlen a párbeszéd
Antal Lajos kiemelte: Az informatikai vezetők legfontosabb feladata, hogy professzionálissá, és az üzleti területek számára hasznossá tegyék az IT szolgáltatásokat - az üzleti oldal szemében ehhez mindenekelőtt jó eredményeket kell felmutatniuk, miközben az IT terület teljesítményét üzleti mértékkel kell mérni. Csak így válhat az üzleti oldal számára átláthatóvá az IT terület működése, ami vállalaton belül sokkal hatékonyabb együttműködéshez vezet.
Az IT területen felmerülő költségeket tekintve az látszik, hogy a vállalatoknál még mindig jóval nagyobb hangsúlyt kapnak a napi működésre fordított kiadások, szemben az üzletet is támogató fejlesztésekkel és projektekkel, amelyeket sok esetben nem az IT költségvetés, hanem az üzleti költségvetés részeként kezelnek.
Fejlődési lehetőségek
A Deloitte szakértője elmondta: Az informatikai igazgatók (CIO-k) is nagymértékben hozzájárulhatnak az üzleti terület alakításához. Hasznos, ha részt vállalnak a területükhöz kapcsolódó üzleti esettanulmányok kidolgozásában (business casing), hiszen így a vállalat üzleti modelljének alakításába is aktívan belefolyhatnak. Az egyes IT-projektek üzleti szempontú tervezése segíthet a szakembereknek abban, hogy jobban rálássanak az üzlet működésére, ez pedig lehetőséget adhat a különböző innovatív IT-megoldások bemutatására és bevezetésére vállalaton belül.
Nem elég azonban az, ha az informatikai igazgatók csupán bemutatják, hogyan teremtenek üzleti értéket az informatikai fejlesztések, az előnyök nyomon követésénél is támogatást kell nyújtaniuk az üzleti részlegnek. A Deloitte felmérésében összegyűjtött válaszok rávilágítanak, hogy ma még ennek ellenére nem igazán jellemző az üzleti esettanulmányokban, projekttervekben vázolt technológiai megoldásokból származó haszon mérése a vállalatoknál.
Információbiztonság és adatvédelem
Antal Lajos elmondta: A vállalatoknak ma már egyre gyakrabban nem csak informatikai biztonsági veszélyekkel, hanem adatbiztonsági kihívásokkal is szembe kell nézniük. Ennek következtében az információbiztonsági igazgató (CISO) funkciójában egyre inkább eltávolodik az IT részlegtől, amely egyúttal azt is jelenti, hogy az üzleti terület is mind nagyobb teret kap az informatikai biztonsági és adatvédelmi kérdésekben. A felmérés eredményei szerint mindez leginkább a pénzügyi, illetve energiaipari szektorban tevékenykedő vállalatoknál jellemző.
Habár az informatikai biztonság terén egyes cégeknél növekvő tudatosság figyelhető meg, az informatikai biztonsági funkciókkal nem rendelkező szervezetek ritkán vezetnek be adatvédelmi funkciót. Az információbiztonságra vonatkozó kérdésekből az is kiderült azonban, hogy sok esetben sem az IT, sem az üzleti terület nincsen tisztában az adatbiztonságot érintő kockázatok jellegével vagy súlyával, ami rendkívül megnehezíti a biztonsági és adatvédelmi funkciókba történő befektetések létjogosultságának igazolását. Meglepő módon a megkérdezettek 37 százalékának nem volt tudomása semmilyen, az elmúlt évben a vállalatát ért biztonsági támadásról.
Outsourcing
A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy az IT terület kiszervezése ma már elsősorban nem költséghatékonysági okokból történik, fő célja a megfelelő szakértelemmel rendelkező munkaerő megtalálása. Ideális esetben az IT és az üzleti funkciók együtt határozzák meg a külső partnerekkel szemben támasztott elvárásokat, így az outsourcing megállapodások is megfelelőbbek lehetnek.
A felmérésről
A Deloitte szakemberei által összeállított "IT-Business Balance Survey" felmérés célja, hogy rávilágítson az üzleti és IT területek kapcsolatának legfőbb pontjaira. A kérdések összeállítását tudományos kutatás előzte meg, amelyet a Deloitte a Vlerick Leuven Gent Management School intézménnyel együttműködésben végzett. A jelentés az üzleti és IT területek harmóniájának lényegét jelentő témákat dolgoz fel az IT irányítás, IT vezetés, kiszervezés, biztonság és adatvédelem kapcsán.
A 2011. évi felmérésben több mint 800 válaszadó vett részt 37 országból, ami lényeges növekedést jelent az előző évhez képest. A felmérésben számos iparág vállalatai képviseltették magukat változatos vállalati profilokkal és funkciókkal.